czwartek, 2 maja 2024 11:09
Reklama
Reklama

Co dalej z projektem 100 obwodnic? Wiceminister Infrastruktury Paweł Gancarz zapowiada, że nie będzie go realizował

Program 100 obwodnic był niezwykle ważny dla Polski lokalnej, bo jego założeniem było wyprowadzenie ciężkiego transportu z centr miast i miasteczek powiatowych. Program 100 obwodnic realizowano m.in. dla Sztumu i Starogardu (projekty i procedowanie). Projekt zwłaszcza sztumskiej obwodnicy był mocno zaawansowany. Jego porzucenie będzie oznaczało duże straty i zmarnowanie ciężkiej pracy projektowej wielu urzędników.
Co dalej z projektem 100 obwodnic? Wiceminister Infrastruktury Paweł Gancarz zapowiada, że nie będzie go realizował

Autor: W. Mocny

Dodajmy, że zaawansowane prace związane z projektowaniem i procedowaniem obwodnic prowadzono w województwie pomorskim także dla Człuchowa.

Jak podaje portal niezalezna.pl „Wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz zadeklarował w piątek (9 lutego) weryfikację „wszystkich programów, które w ostatnich latach były uruchomione” przez rząd Zjednoczonej Prawicy. Jego zdaniem decyzje dotyczące dużych inwestycji „nie zawsze” były podejmowane w sposób racjonalny i „były dyktowane decyzjami politycznymi”. Ubolewał, że lista stu obwodnic „rozrosła się do ponad 150”, a – jak stwierdził – „już dzisiaj wiadomo, że przewidziane nawet na te sto obwodnic środki w wysokości 28 mld, są niewystarczające”.”


 

- Wiceminister Infrastruktury, podsekretarz stanu Paweł Gancarz ogłosił, że Program „100 obwodnic” nie będzie realizowany – mówi Jerzy Polaczek minister transportu w latach 2005 - 2007 oraz obecnie jako poseł przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, z którym spotkaliśmy się w ostatni wtorek w Malborku. - Wytrychem do tego zamknięcia jest deklaracja jakby na ten cel nie było wcześniej zagwarantowanych środków co jest nieprawdą. Te środki zostały zabezpieczone we współpracy z samorządami w ramach komponentu inwestycji strategicznych, co jest z punktu widzenia samorządów najważniejszym przedsięwzięciem samorządowym od 2005 r. - czyli od czasu uzyskania przez Polskę statusu członka Unii Europejskiej. Dla mnie to sytuacja skandaliczna, która uderza w ponad 100 samorządów. Traci na tym bezpieczeństwo ruchu drogowego, społeczności lokalne. Jako były minister transportu i sprawozdawca zmiany ustawy o ruchu drogowym poprzez zmiany Kodeksu wykroczeń drogowych, Polska uzyskała w ub. r. główną nagrodą europejską, jako lidera poprawy sytuacji na drogach i zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych w ostatniej dekadzie.


 

Polaczek stwierdził, że skoro samorządy pokrywały wkład własny do realizacji programu 100 obwodnic, zapewniając koordynację własnych projektów infrastrukturalnych z nową siecią drogowa, to jest to uderzenie w samorząd. W niebyt idą setki, często kosztownych dokumentacji projektowych. Nowe pola aktywności inwestycyjnych firm, wcześniej otwartych są teraz zamykane. Kto za to wszystko zapłaci? Samorządy mają przecież podpisane umowy z oddziałami Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.


 

- Założeniem Programu „100 obwodnic” było dążenie do wyprowadzenia nadmiernego, ciężkiego ruchu z centr miast i miasteczek, który jest udręką dla mieszkańców. Tym samym przyczyniając się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych. Ten program miał być dokończeniem budowy sieci dróg lokalnych. Zmniejszenie liczby wypadków jest mniejszym obciążeniem służby zdrowia, a także sądownictwa, które nie musi rozpatrywać tysięcy spraw dotyczących przestępstw i wykroczeń drogowych. To także mniejsze nakłady ponoszone przez system ubezpieczeń społecznych.


 

Zdaniem byłego ministra plany nowego rządu są bezrefleksyjnym niszczeniem idei modernizacji samorządów w Polsce tylko dlatego, że był to pomysł realizowany przez rząd Prawa i Sprawiedliwości.


 

Tymczasem z raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu wynika, że w 2022 r. w Polsce zginęło w wypadkach 50 osób na milion mieszkańców, w 2012 to były 93 osoby. Lepszy od Polski prawie 50-procentowy spadek liczby ofiar śmiertelnych w ostatniej dekadzie odnotowała tylko Litwa, nagrodzona w 2022 r.


 

Wawrzyniec Mocny


 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
bezchmurnie

Temperatura: 21°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 32 km/h

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: AntolTreść komentarza: A bocianie gniazdo w mniejscowości Gniew na czynnym kominie piekarni nie można dodać żadnego komentarza!!!!!!Źródło komentarza: Biały bocian w gminie Gniew - w Jaźwiskach zamiast w... AfryceAutor komentarza: kxTreść komentarza: Drogi to temat rzeka, ale nie wyremontowanie całego odcinka, łącznie z dawną Kwiatową 11... to małostkowość. Kasa by się znalazła. A co z dojazdem do ul. Sadowej. Wiele osób idzie na skróty przez to klepisko i błoto po deszczu...Źródło komentarza: [GALERIA ZDJĘĆ] Otwarcie drogi w strugach deszczu. Ul. Kwiatowa w Tczewie wreszcie wyremontowana i oddanaAutor komentarza: Olga33Treść komentarza: Czas pakować torby, sezon żeglarski się zaczyna na dobre :)Źródło komentarza: Sklep żeglarski - gdzie zrobić zakupy przed sezonem? Autor komentarza: KarolTreść komentarza: Zgadzam się, to ważne kwestie i należy mieć je na uwadze. W końcu nikt nie chce dodatkowo użerać się z prawnikiem! Nie o to w tym chodzi! Dlatego takich "speców" jak M. Mickiewicz, to lepiej sobie darować.Źródło komentarza: Jak znaleźć dobrego adwokata? Kluczowe aspekty współpracy prawnejAutor komentarza: Marek L.Treść komentarza: Janek, ty nigdy nie byłeś nowoczesny i bezpieczny Odpuść sobie. Te twoje stare szmaty i przefarbowane włoski mówią o tobie wszystko.Źródło komentarza: Ruszyła kampania wyborcza. Komitet Obywatelski Jan Kulas 2024 ogłosił 50 Zadań Programowych dla Tczewa w latach 2024-2029
Reklama