MUZYKA DLA POKOJU KONCERT INAUGURACYJNY FESTIWALU SOLIDARITY OF ARTS.
MUZYKA DLA POKOJU - Koncert inauguracyjny festiwalu SOLIDARITY OF ARTS
Motywem przewodnim dziewiątej edycji gdańskiego festiwalu Solidarity of Arts jest POKÓJ. Świat chwieje się w posadach – wciąż trwa wojna na Ukrainie, w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie przepadły nadzieje na demokratyzację, rozbudzone arabską wiosną, wojny domowe w Libii, Syrii i Iraku wciąż zmuszają miliony ludzi do ucieczki ze swoich domów, a wielu z nich szuka azylu w Europie. Pokój jest dziś bardzo kruchą wartością.
termin | 14 sierpnia 2017, poniedziałek, godz. 19.00
adres | Gdańsk, ul. ks. Jerzego Popiełuszki 6
miejsce | Sala BHP (wejście przez historyczną stoczniową Bramę nr 2)
wstęp | wolny → odbiór zaproszeń | od 24 lipca
wejściówki | kasy ECS: pl. Solidarności 1, 7 dni w tygodniu, w godz. 10.00–19.30
WYKONAWCY
Paweł Przytocki – dyrygent
Janusz Wawrowski – skrzypce
Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
Konrad Mielnik – prowadzenie
W programie:
Samuel Barber | Adagio na smyczki
Utwór jest bezspornie najpopularniejszą kompozycją amerykańską na orkiestrę smyczkową, a jednocześnie jednym z bardzo nielicznych dzieł współczesnych, które docierają do szerokich rzesz słuchaczy. Popularność utworu tłumaczy się tym, że jest to kompozycja mocno osadzona w spopularyzowanych konwencjach pseudobarokowego linearyzmu. Ta siedmiominutowa kompozycja opiera się na prostym temacie wprowadzonym w pierwszych skrzypcach, który – mało zmieniany – przechodzi do innych grup smyczkowych, pojawia się w kanonie i rozwija w pełne brzmienie tutti, by pod koniec powrócić do pierwotnego, spokojnego klimatu.
Andrzej Panufnik | Koncert skrzypcowy
Andrzej Panufnik to kompozytor, który zapisał się w historii muzyki polskiej jako twórca wyklęty. Jego położenie, wraz z rozwijającą się karierą, stawało się coraz trudniejsze. Komunistyczne władze PRL, próbując namówić kompozytora do współpracy, oczekiwały od niego tworzenia pieśni masowych oraz zabierania głosu w sprawach dalekich od muzyki. Miało to duży wpływ na załamanie psychiczne artysty i jego coraz głębszy kryzys twórczy. Rozwiązaniem problemów okazała się emigracja z kraju.
Utwory Panufnika są wzniosłe i ponadczasowe, ale w związku z ich historycznym kontekstem zaczęły gościć w polskich salach koncertowych dopiero w 1977 roku. Pomimo burzliwej historii, po muzykę Andrzeja Panufnika coraz chętniej sięgają kolejni młodzi wykonawcy, a publiczność z entuzjazmem odbiera pełne emocji utwory kompozytora.
Dmitrij Szostakowicz | Symfonia kameralna op. 110 bis
Jeden z najbardziej znanych utworów Szostakowicza, który powstał jako aranżacja Rudolfa Barszaja „VIII Kwartetu smyczkowego c-moll” op. 110 na orkiestrę smyczkową. Opiera się na cytatach z wcześniejszych dzieł, które odegrały szczególną rolę w życiu Szostakowicza. Oficjalnie kwartet poświęcony jest ofiarom wojny, ale swym bliskim kompozytor wyznał, że poświęca go samemu sobie, jest to więc także dzieło autobiograficzne. W części Largo pojawia się powolny żałobny marsz – to pieśń rewolucjonistów z 1905 roku zatytułowana „Zamęczony w ciężkiej niewoli”. Dynamiczny drugi fragment dzieła – Allegro molto – to z kolei wstrząsająca adaptacja żydowskiej melodii, interpretowana często jako wspomnienie wojennych losów Żydów.
Jan Sebastian Bach | Aria na strunie G z III Suity D-dur BWV 1068
Chociaż każda część suity jest prawdziwym klejnotem muzycznym, to jednak szczególnym pięknem wyróżnia się głęboko uczuciowa, refleksyjna aria. To dzieło Bacha należy do najczęściej wykonywanych i współcześnie najbardziej obecnych w kulturze popularnej. Spopularyzowana została w znanej transkrypcji niemieckiego skrzypka Augusta Wilhelmiego, pod nazwą „Aria na strunie G”, gdyż główny temat tego utworu wykonywany jest na tej właśnie, najniższej strunie skrzypiec.