Festiwalowe filmy będziemy mogli oglądać w tym roku – niemal równolegle – w pięciu miastach Polski: w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Bydgoszczy i – po raz pierwszy – w Lublinie. Zwiększająca się z roku na rok publiczność Millennium Docs Against Gravity świadczy o rozpoznaniu potrzeby i zaufaniu do naszego konceptu festiwalu. (…) Pokazujemy to, co najlepsze w światowym filmie dokumentalnym – mówi Artur Liebhart, dyrektor festiwalu.
W tegorocznym Konkursie Głównym o Nagrodę Banku Millennium powalczy 14 tytułów. Jury w składzie: Mariusz Grzegorzek, Jan P. Matuszyński i Agnieszka Traczewska będzie wybierać pośród najnowszych, najwybitniejszych dzieł kina dokumentalnego. W Konkursie Głównym znalazł się m.in. nominowany do Oscara „Nie jestem twoim murzynem” („I Am Not Your Negro”) Raoula Pecka, opowiadający historię segregacji rasowej, prześladowań i walki o prawa Afroamerykanów w USA oraz najnowszy film Siergieja Łoźnicy „Austerlitz”, ukazujący turystów odwiedzających muzea w byłych obozach zagłady.
O najwyższe laury powalczy też ostatni film Michaela Glawoggera „Bez tytułu” („Untitled”), „Safari” Ulrich Seidla, w którym portretuje on austriackich myśliwych, zażywających „uroków” mordowania zwierząt w afrykańskim rezerwacie czy „Zero days” zdobywca Oscara Alexa Gibneya. To film ukazujący fenomen Stuxnet – samoreplikującego się wirusa komputerowego, odkrytego przez międzynarodowych ekspertów IT w 2010 roku.
W Konkursie Głównym zobaczymy także film przedstawiający sylwetkę Josepha Beuysa, niemieckiego twórcy, teoretyka, którego koncepcje określiły kształt dzisiejszego myślenia o sztuce współczesnej („Beuys” Andresa Veiela) oraz „Obcy w raju” („Stranger In Paradise”) Guido Hendriksa – według festiwalu IDFA „najważniejszy film o uchodźcach w 2016 roku”.
Tonislaw Hristow w „Dobrym listonoszu” („The Good Postman”) zastanawia się, co to znaczy być Europejczykiem w dobie zmieniających się systemów politycznych i wzmożonych ruchów migracyjnych. Bohaterami filmu są mieszkańcy małego miasteczka w Bułgarii na granicy z Turcją. Z kolei w nagrodzonych na tegorocznym festiwalu w Sundance „Maszynach” („Machines”) Rahul Jain opowiada o koszmarnych warunkach pracy ludzi zatrudnionych w jednej z fabryk włókienniczych w Indiach. „Last Men in Aleppo” Ferasa Fayyada i Søren Steen Jespersen (najlepszy film dokumentalny Sundance 2017) to obraz przedstawiający wolontariuszy „Białych Hełmów”, przeszukujących gruzy zniszczonego syryjskiego miasta w nadziei na odnalezienie żywych osób.
Widzowie 14. Millennium Docs Against Gravity zobaczą ponad 100 filmów non-fiction. Część programu w dość dosłowny sposób nawiązuje do tegorocznego hasła festiwalu „Oderwij się!” – jak „Amatorzy w kosmosie” („Amateurs in Space”) Maxa Kestnera (również w Konkursie Głównym) – o pierwszej w dziejach ludzkości rakiecie kosmicznej zbudowanej przez amatorów.
Dzięki wsparciu lokalnych władz, wrocławska, gdyńska, lubelska i bydgoska edycja Millennium Docs Against Gravity Film Festival mają także swoje własne konkursy w ramach festiwalu. W Gdyni przyznana będzie Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni (członkowie jury: aktorka Katarzyna Figura, saksofonista Mikołaj Trzaska oraz teoretyk filmu, prof. Mirosław Przylipiak).
FILMY BIORĄCE UDZIAŁ W KONKURSIE:
- Amatorzy w kosmosie (Amateurs in Space, reż. Max Kestner, Dania, 2016, 90 min.)
- Austerlitz (Austerlitz, reż. Siergiej Łoźnica, Niemcy, 2016, 94 min.)
- Wypaleni (Burning out, reż. Jérôme Le Maire, Francja, 2016, 121 min.)
- „…gdy odwracasz wzrok” („…when you look away”, reż. Phi Ambo, Dania 2017, 84 min.)
- Dobry listonosz (The Good Postman, reż. Tonislaw Hristow, Finlandia/Bułgaria, 2016, 82 min.)
- Nie jestem twoim murzynem (I Am Not Your Negro, reż. Raoul Peck, USA/Francja/Belgia/Szwajcaria, 2016, 93 min.)
- Maszyny (Machines, reż. Rahul Jain, Indie/Niemcy Finlandia, 2016, 71 min.)
- Jak spotkać syrenę (How to Meet a Mermaid, reż. Coco Schrijber, Holandia/Dania/Belgia, 2016, 90 min.)
- Beuys (Beuys, reż. Andres Veiel, Niemcy, 2017, 107 min.)
- Safari (Safari, reż. Ulrich Seidl, Austria 2016, 91 min.)
- Birma – kraj poezji (Burma Storybook, reż. Petr Lom, Holandia/Birma/Norwegia, 2017, 81 min.)
- Ostatni w Aleppo (Last Men in Aleppo, reż. Feras Fayyad i Søren Steen Jespersen, Dania, 2017, 110 min.)
- Dawson City: czas zatrzymany (Dawson City: Frozen Time, reż. Bill Morrison, USA, 2016, 120 min)
- Bez tytułu (Untitled, reż. Monika Willi i Michael Glawogger, Austria, 2016, 107 min.)
Więcej: http://docsag.pl
Napisz komentarz
Komentarze