Jak wdrożyć CRM w małej i średniej firmie?

  • 20.04.2017, 15:00 (aktualizacja 21.04.2017 09:15)
  • redakcja
Jak wdrożyć CRM w małej i średniej firmie?
Wdrożenie systemu CRM w małej i dużej firmie powinno zostać odpowiednio przygotowane. Dzięki zastosowaniu się do określonego harmonogramu, implementacja narzędzia do zarządzania relacjami z klientami może być stosunkowo szybka i skuteczna. Wdrożenie CRM może potrwać od kilku dni do kilku miesięcy. Znaczenie ma wielkość firmy, a także zakres, budżet i zasięg projektu.

Określenie potrzeb firmy

Najpierw należy określić potrzeby firmy. W tym celu z przedsiębiorstwa powinien zostać wyodrębniony zespół analityczny, którzy będą nadzorować wdrożenie CRM oraz uczestniczyć w rozmowach z dostawcami wybranego systemu. Należy przeanalizować bieżący model biznesowy firmy i dostosować go do CRM, czyli określić zasoby techniczne, zbadać oczekiwania przyszłych użytkowników sytemu, zdefiniować procesy biznesowe i określić ich priorytety. Konieczne jest również zdobycie informacji dotyczących różnych systemów CRM i wybrać najlepszy. Ważne jest określenie biznesowego celu wdrożenia oraz utworzenie wizji przyszłej relacji z klientami.

Zaplanowanie budżetu

Następnie firma musi ustalić budżet, na jaki może sobie pozwolić przy wyborze systemu CRM. Należy oszacować, w jakim stopniu wdrożenie CRM będzie niosło za sobą implikacje finansowe oraz jak wpłynie na notowania giełdowe firmy. Powinna być także rozważona opcja wdrożenia nieudanego. Firma może ponieść różne koszty w związku z porażką, a nawet ryzykuje bankructwem. Jeżeli koszty wdrożenia CRM związane są ze zużyciem znacznej części kapitału firmy, obiektywna analiza może wykazać, że podjęcie ostatecznej decyzji o zaimplementowaniu systemu powinno zostać odłożone na jakiś czas.

Implementacja i uruchomienie systemu

Najdłuższym etapem wdrożenia jest implementacja. System CRM musi zostać przetestowany wewnętrznie pod kątem logicznym, ergonomicznym i technicznym. Zanim oprogramowanie trafi do klienta końcowego, wprowadzane są wszystkie poprawki i zmiany. Na tym etapie warto współpracować z zespołem wdrażającym, aby nie zaistniały żadne nieporozumienia i błędy. Po przeprowadzeniu testów system CRM jest gotowy do użytkowania. Administrator systemu otrzymuje informacje dotyczące zarządzania nim, a użytkownicy zostają poinstruowani na temat obsługi dostarczonych funkcjonalności.

Tekst powstał przy współpracy z http://www.chromecrm.com/

_redakcja
Podziel się:
Oceń:
 

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe