×

Podpisano umowę na zrewitalizowanie lini kolejowej Malbork-Gardeja

  • 12.05.2017, 19:13
  • PKP PLK
Podpisano umowę na zrewitalizowanie lini kolejowej Malbork-Gardeja fot. PKP PLK
Będzie bardziej atrakcyjny czas przejazdu i komfortowa obsługa pasażerów na trasie Gardeja – Malbork. Lepsze połączenia kolejowe otrzymają mieszkańcy woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę wartą 212 mln zł na realizację projektu z RPO Województwa Pomorskiego na linii Gardeja – Malbork.

- Podpisana dziś umowa to szansa na szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie w województwie pomorskim. Ze zrewitalizowanego połączenia kolejowego skorzystają mieszkańcy regionu, ale także wszyscy pasażerowie podróżujący polską koleją po Pomorzu. Szybsza podróż między Malborkiem a Grudziądzem nawet o kilkanaście minut i zwiększenie prędkości pociągów, to większa wygoda i komfort podróży – powiedział wiceminister Kazimierz Smoliński. 

Dzięki realizacji projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” będzie krótszy czas podróży między Malborkiem a Grudziądzem o około 13 minut (obecnie 1h 25 min). Pasażerowie skorzystają z 9 odnowionych stacji i przystanków. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią nowoczesne urządzenia na przejazdach i lokalne centrum sterowania. Realizacja projektu zakończy się jesienią 2019 r.

- Poprawa linii na odcinku Malbork – Gardeja to inwestycja warta 212 mln zł. W Krajowym Programie Kolejowym tylko na zadania w województwie pomorskim przewidziano około 6 mld zł. Natomiast cały KPK o wartości ponad 66 mld zł zapewni m.in. lepsze połączenia Polski w regionach i między regionami. W tym roku spodziewamy się, że łącznie będziemy mieć zakontraktowane umowy o wartości ponad 30 mld zł, czyli połowę wartości KPK – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 


Podróżni na nowych peronach 

Jesienią 2019 r. podróżni skorzystają z przebudowanych peronów na 5 stacjach: Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn, Ryjewo, Sztum oraz 4 przystankach: Dziwno, Brachlewo, Sztumska Wieś, Gościszewo. Nowe wiaty z siedzeniami, funkcjonalne oświetlenie, informacja dla pasażerów oraz czytelne oznakowanie peronów ułatwią podróż. Istotne zmiany przejdzie stacja Kwidzyn. Poza przebudową peronów i przejścia pod torami, zamontowane będą windy na perony. Wszystkie objęte pracami przystanki i stacje zapewnią dobrą obsługę osób niepełnosprawnych.


Bezpieczniej przez przejazdy 

Na 56 km linii PLK przebudują 36 przejazdów kolejowo-drogowych. Kierowców dodatkowo ostrzegać będą czerwone światła sygnalizacji oraz rogatki. Nowe jezdnie zapewnią sprawniejszy przejazd przez tory. 

Wyposażenie linii kolejowej w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz nowa nastawnia w Kwidzynie i lokalne centrum sterowania w większym stopniu zagwarantują bezpieczną i płynną jazdę pociągów. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się również dzięki wymianie na nowe 48 rozjazdów – ważnych elementów torów.


Pociągi przyśpieszą 

W ramach inwestycji wyremontowanych będzie łącznie 70 km torów pomiędzy stacjami Gardeja i Malbork. Pociągi przyśpieszą do 120 km/h również dzięki przebudowie 120 obiektów inżynieryjnych w tym 3 mostów i 13 wiaduktów.

Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” realizowany jest w trybie projektuj i buduj. Roboty budowlane rozpoczną się w trzecim kwartale br. Zakończenie planowane jest jesienią 2019 roku. Dofinansowanie UE do całkowitej wartości projektu wynosi 180,5 mln zł.

Wykonawcą podpisanej dziś (12.05.2017 r.) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy za 212 mln zł (netto) jest konsorcjum NDI S.A. i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. 


INWESTYCJA W LICZBACH 

  • 5 stacji z przebudowanymi peronami bez barier architektonicznych
  • 4 przystanki z przebudowanymi peronami bez barier architektonicznych
  • 36 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych
  • 70 km przebudowanych torów do prędkości 120 km/h
  • 48 nowych rozjazdów
  • 126 przebudowanych obiektów inżynieryjnych, w tym:
    • 13 wiaduktów
    • 3 mosty
  • przejście podziemne na stacji Kwidzyn 
  • Nowa nastawnia i Lokalne Centra Sterowania  (LCS) oraz nowoczesne urządzenia
PKP PLK
Podziel się:
Oceń:
 

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe