Licealiści ze Słupska wspólnie ze swoimi nauczycielami uczestniczyli w profesjonalnych kilkudniowych zajęciach z ekspertami z Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku. Młodzież wykonywała m.in. ćwiczenia w Laboratorium Fizyki Atomowej i Jądrowej Działu Edukacji i Szkoleń, uczniowie uczestniczyli także w specjalistycznych wykładach oraz mieli okazję zobaczyć jedyny w Polsce badawczy reaktor jądrowy „Maria”. Licealiści poznali praktyczne zastosowania wiedzy, którą zdobywali w trakcie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w swojej szkole. W sumie młodzi słupszczanie odbyli kilkadziesiąt godzin zajęć praktycznych.
Uczniowie słupskiego Politechnicznego Liceum Ogólnokształcącego mieli możliwość samodzielnego wykonania unikatowych eksperymentów w Laboratorium Fizyki Atomowej i Jądrowej. Każde zajęcia zaczynały się od wykładu wstępnego dla uczestników, a kończyły zreferowaniem przez nich przebiegu ćwiczenia i otrzymanych wyników. Młodzież miała okazję m.in. badać zasięg promieniowania alfa w powietrzu, dokonać pomiaru skażeń powierzchni materiałami promieniotwórczymi, obserwować dyfrakcję elektronów, przeprowadzić pomiary właściwości detektora Geigera – Müllera i maksymalnej energii promieniowania beta. Ponadto licealiści mieli okazję zapoznać się m.in. z podstawowymi własnościami luminescencji oraz przeprowadzić doświadczenie Rutherforda. Interesującym uzupełnieniem ćwiczeń laboratoryjnych były wykłady specjalistyczne, w których uczniowie ze Słupska uczestniczyli. Młodzież mogła się z nich dowiedzieć o zastosowaniu metod jądrowych w technice i życiu codziennym oraz o zastosowaniu fizyki jądrowej w medycynie. Słupszczanie obejrzeli także wystawę poświęconą postępowaniu z odpadami promieniotwórczymi.
- Pobyt w Świerku pozwolił mi uzupełnić i pogłębić wiedzę zdobytą w szkole. Uczestniczyłem w „nietypowych lekcjach fizyki”. Miałem okazję samodzielnie przeprowadzić szereg eksperymentów w tamtejszym laboratorium – nauczyłem się zasad przeprowadzania eksperymentów naukowych, rejestrowania wyników pomiarów, analizy tych danych oraz opracowywania sprawozdań. Bardzo ciekawe i inspirujące doświadczenie. Najważniejsze jest to, że własnymi rękoma mogłem sprawdzić informacje teoretyczne poznane w szkole. Zrozumiałem także jak wielkie i trudne spory są związane z energetyką jądrową – mówi Michał Stępnik, uczeń Politechnicznego Liceum Ogólnokształcącego przy ZSI w Słupsku.
fot. nadesłane do redakcji
Napisz komentarz
Komentarze