Ze względu na ścisłe związki z koleją Tczew był nazywany miastem kolejarzy. Od 1852 r. stanowił ważny punkt na trasie Kolei Wschodniej łączącej Berlin z Królewcem, na której potrzeby zbudowano w 1857 r. wspaniały most przez Wisłę. Od 1896 przez miasto kursował pociąg Express Północy łączący Paryż z Petersburgiem. Po odzyskaniu niepodległości, Tczew był najważniejszą stacją na granicy Polski i Wolnego Miasta Gdańska.
- Dzięki tak bogatym tradycjom kolejarskim, miasto wzbogaciło się o wiele technicznych budynków infrastruktury kolejowej - mówi Łukasz Brządkowski, prezes RIOT. - Do naszych czasów dotrwał kompleks przy ulicy Warsztatowej składający się z zabytkowych budowli kolejowych z drugiej połowy XIX wieku. W jego skład wchodzą: jedna z sześciu istniejących w Europie parowozowni okrągłych tzw. „okrąglak”, parowozownia wachlarzowa oraz dawne pomocnicze warsztaty kolejowe. Wymienione budynki są używane do działalności gospodarczej i znajdują się w dobrym stanie technicznym. Nadają się one idealnie na potrzeby muzeum, można w nich utworzyć ekspozycję zabytkowych parowozów, a w warsztatach uruchomić część multimedialną. (...)
W Tczewie powstanie Narodowe Muzeum Kolejnictwa?
TCZEW Ruch Inicjatyw Obywatelskich Tczewa zgłosił kandydaturę miasta jako potencjalną lokalizację dla Narodowego Muzeum Kolejnictwa. Ma to związek z pracami senackiej Komisji Infrastruktury nad powołaniem instytucji podkreślającej zasługi polskich kolejarzy.
- 14.06.2017 08:00 (aktualizacja 01.04.2023 10:41)
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze