piątek, 26 kwietnia 2024 16:22
Reklama

Inwestycja w samochód klasyczny. Jak zacząć?

Coraz większą popularnością cieszą się inwestycje w oldtimery – nie tylko w bardzo stare pojazdy, ale i w modele klasyczne, nierzadko spotykane na drogach bez żółtych rejestracji. Jak wkroczyć w świat historii samochodów?
Inwestycja w samochód klasyczny. Jak zacząć?

Rynek samochodów zabytkowych w Polsce błyskawicznie rośnie – na polskich drogach i w garażach znajduje się ponad 50 tysięcy pojazdów uznanych za zabytki. Każdy potencjalny posiadacz takiego pojazdu musi zdać sobie sprawę z trudności, które na niego czekają. Nawet jeśli zakup oldtimera ma być formą inwestycji, a nie realizacją pasji motoryzacyjnej.

Formalności, formalności…

Uzyskanie żółtych rejestracji wymaga potwierdzenia, iż samochód faktycznie jest zabytkiem. Musi mieć minimum 25 lat, a model nie może być w produkcji od co najmniej piętnastu. Co jednak kluczowe, 75% jego części musi być oryginalnych, a w szczególności silnik, karoseria i zawieszenie. Przez to niejednokrotnie pojawia się konieczność zbierania części zamiennych z całego świata czy kontaktu z producentem.

Po potwierdzeniu u rzeczoznawcy praw pojazdu do statusu zabytku należy wypełnić Kartę Ewidencyjną Zabytków Ruchomych Techniki i złożyć ją u wojewódzkiego konserwatora zabytków. Uzyskanie statusu jest bezpłatne, należy jedynie opłacić „żółte blachy”.

Ubezpieczenie? To nie takie proste

Pierwszą poważną trudnością jest jednak znalezienie ubezpieczyciela. Teoretycznie nie można odmówić wydania polisy OC. Firmy jednak z różnych powodów niechętnie ubezpieczają oldtimery, więc zniechęcają potencjalnych klientów przez niepodawanie na stronach informacji o wysokości składek czy ustalanie bardzo wysokich, zaporowych kwot. Z kolei znalezienie ubezpieczenia AC w tym momencie stanowi w Polsce ogromne wyzwanie. W Europie Zachodniej działają firmy takie jak Sureterm Insurance, specjalizujące się w ubezpieczeniach specjalistycznych i wspierające właścicieli klasycznych pojazdów - https://www.sureterm.com/classic-car-insurance/. W Polsce posiadacz samochodu zabytkowego musi spędzić wiele czasu na poszukiwaniu odpowiedniej oferty.

Nie tylko przywileje

Status samochodu zabytkowego to jednak również obowiązki. Konserwator zabytków musi zatwierdzić każdą zmianę głównego podzespołu, czyli silnika, mostu i skrzyni biegów, a także chęć zmiany lakieru. Na samochodzie zabytkowym nie można też zarabiać (na przykład przez wożenie par młodych na śluby). Nie trzeba chyba dodawać, że właściciel objęty jest prawnym obowiązkiem pielęgnacji pojazdu, co nie zawsze jest proste – choćby ze względu na trudności ze znalezieniem części zamiennych czy warsztatu, który potrafiłby podjąć się niezbędnych napraw.

Miłośnik motoryzacji chcący posiadać zabytkowy samochód ma przed sobą skomplikowaną drogę. Trzeba jednak pamiętać, że korzyści są wymierne – wartość pojazdów z minionej epoki rośnie stopniowo, ale wyraźnie.

 

Artykuł sponsorowany


Podziel się
Oceń

pochmurnie

Temperatura: 14°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1010 hPa
Wiatr: 17 km/h

Reklama