Dobra wiadomość dla wszystkich amatorów dwóch kółek. Ogłoszono przetarg na wyłonienie operatora pomorskiego Roweru Metropolitalnego. Przyszły wykonawca powinien dysponować doświadczeniem oraz potencjałem w operowaniu systemami rowerów publicznych. Jest zobowiązany do dostarczenia minimum 3866 rowerów, w tym co najmniej 10 % z napędem wspomaganym elektrycznie. Komisja przetargowa wyłoni wykonawcę na podstawie 3 kryteriów:
- Cena 60 %
- Udział rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie 35 %
- Dostarczenie dodatkowych rowerów powyżej liczby minimalnej (3866 sztuk) 5 %
Wybrany wykonawca zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. System będzie oparty o rowery 4. generacji wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.
Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala
w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma aż 90 minut na codzienne przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr
za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej koszt jeden minuty wynosił będzie nie więcej niż 10 gr.
Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. W Gdyni będzie ich 140. Mapka miejsc postojowych powstała na podstawie propozycji mieszkańców naszego miasta podczas konsultacji społecznych.
– Gdynianie otrzymają bardzo konkretną alternatywę transportową. Do ich dyspozycji będzie aż 1100 rowerów rozlokowanych w 140 miejscach we wszystkich dzielnicach. Na dystansie 3-5 km będzie to najszybszy i najtańszy środek transportu. Minimum 10% całej floty będą stanowiły rowery elektryczne, co ma wielkie znaczenie dla mieszkańców dzielnic wyżej położonych takich jak Oksywie, Obłuże, Karwiny, Dąbrowa, Witomino czy Płyta Redłowska – mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.