W Gdańsku powstaną cztery parkingi w formule PPP

  • 11.10.2018, 13:20 (aktualizacja 11.10.2018 13:25)
  • informacja prasowa
W Gdańsku powstaną cztery parkingi w formule PPP fot. pixabay.com Zdjęcie ilustracyjne
GDAŃSK Spółka celowa Immo Park Gdańsk z grupy Mota-Engil Central Europe wybuduje dla miasta Gdańsk cztery parkingi. Władze Miasta Gdańsk podpisały 11.10.2018 r. umowę wartą ok. 166 mln zł brutto. Inwestycja będzie realizowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego, w formule koncesji. Realizacja projektu parkingowego pozwoli na uporządkowanie problematyki parkowania w centrum miasta.

Umowa przewiduje utworzenie łącznie 1202 miejsc parkingowych na czterech parkingach, z czterech stron okalających ścisłe centrum Gdańska:

Ogłoszenie lokalne Pomorze
Ogłoszenie lokalne Pomorze
Ogłoszenie lokalne Pomorze
  • Dwupoziomowy parking podziemny na 337 miejsc będzie zlokalizowany przy ulicy Podwale Staromiejskie – w części od Targu Rybnego i Hotelu Hilton
  • Jednopoziomowy podziemny posiadający 112 miejsc postojowych będzie zlokalizowany pod placem Targ Węglowy
  • Na ulicy Podwale Przedmiejskie zostanie zbudowany parking podziemny dla 260 samochodów – teren między Teatrem Szekspirowskim a Motławą
  • Przy Długich Ogrodach powstanie czteropoziomowy, nadziemny parking dla 493 pojazdów – obecny parking terenowy między Podwalem Przedmiejskim a Redutą Żbik

Wykonawca rozpoczyna prace projektowe od następnego dnia po podpisaniu umowy.Budowa parkingu przy Długich Ogrodach powinna zakończyć się po 24 miesiącach, pozostałych – po 36 miesiącach.

Finansowanie inwestycji

Umowa zawarta jest w formule koncesji. Wkład miasta będzie sięgał 41,6 mln zł. Pozostałączęśćpokryje koncesjonariusz przy wsparciu zewnętrznego finasowaniazaciągniętego na realizację przedsięwzięcia. Koncesja ma obowiązywać przez 40 lat, w tym 36 miesięcy będzie przeznaczone na projektowanie i budowę parkingów, a 37 lat trwać będzie eksploatacja. W tym czasie wpływy z parkowania będą przychodem koncesjonariusza i będą stanowiły zwrot z inwestycji powziętej przez firmę. Po okresie 40 lat parkingi zostaną nieodpłatnie przekazane Miastu Gdańsk. Na nowych parkingach przewidziano zarówno abonamenty jak i parkowanie krótkoterminowe rotacyjne. Szczegółowe zasady, w tym cennik zostaną ustalone przed otwarciem parkingów. Stawki za parkowanie będą zbliżone do tych ze strefy płatnego parkowania.

– Jesteśmy doświadczonym wykonawcą nie tylko w zakresie budowy parkingów, ale przede wszystkim jednym z pionierów w realizacji takich inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Będziemy współpracowali z Miastem Gdańsk, ponieważ jest otwarte na tę formę realizacji inwestycji. Przedstawiono nam umowę możliwą do zrealizowania i umożliwiającą uzyskanie finasowanie bankowe. Dla nas to poszerzenie naszego portfolio o ważny ośrodek gospodarczy w kraju i możliwość propagowania w Polsce formuły PPP. A miasto znacząco zmniejszy deficyt miejsc parkingowych w swoim ścisłym centrum – mówi Zbigniew Zajączkowski, Prezes Zarządu Mota-Engil Central Europe.

Realizacja inwestycji w formule PPP

Projekt realizowany w formule PPP polega na przekazaniu przez miasto gruntów pod parkingi koncesjonariuszowi. Koncesjonariusz ma za zadanie zaprojektować, wybudować, sfinansować i zarządzać parkingami przez ustalony w umowie czas. Środki na realizację projektu pochodzą w większości z kredytu bankowego. Zaplanowany w takiej formule czas eksploatacji jest skalkulowany tak, aby możliwe było osiągnięcie oczekiwanej przez inwestora stopy zwrotu z przedsięwzięcia. I tylko inwestor ponosi całkowite ryzyko osiągnięcia oczekiwanej stopy zwrotu. Po zakończeniu umowy koncesji inwestycja jest nieodpłatnie przekazywana partnerowi publicznemu, w tym przypadku miastu.

Doświadczenia innych miast

Mota-Engil Central Europe będzie bazowała na doświadczeniach m.in. w realizacji podobnej inwestycji we Wrocławiu (koncesja parkingowa pod Placem Nowy Targ), ale też doświadczeń innych miast, które już także podejmowały się takiego przedsięwzięcia jak Poznań czy Kraków. We Wrocławiu, w pięć lat Mota-Engilwybudowała i obecnie eksploatuje trzypoziomowy parking podziemny z 334 miejscami. Parking cieszy się dużym powodzeniem wśród turystów odwiedzjących ścisłe centrum miasta, ale także mieszkańców okolicznych kamienic i bloków oraz pracowników biur i instytucji okalających Plac Nowy Targ we Wrocławiu. Koncesjonariusz ma pełną swobodę oferowania instytucjom atrakcyjnych warunków użytkowania parkingów w systemach umów zbiorowych.

– Jesteśmy przekonani o tym, że wiele miast wkrótce będzie rozpatrywać realizację inwestycji w takiej formule. Dobre doświadczenia naszej firmy we Wrocławiu, a mamy nadzieję także wkrótce w Gdańsku, powinny zachęcić do bliższej współpracy samorządów z prywatnymi inwestorami. Wysoko oceniamy pod tym względem potencjał największych miast w Polsce. Podobne postępowania obecnie prowadzone są w Łodzi i Warszawie. To przyszłość samorządów, które po ograniczeniu finansowania unijnego będą szukały nowych źródeł finansowania swoich inwestycji. Już dzisiaj warto zmierzyć się z tym tematem – mówi Piotr Bienias, Członek Zarządu ds. finansowych Mota-Engil Central Europe.

Mota-Engil Central Europe, czerpiąc z doświadczeń Grupy Mota-Engil oraz własnych, rozpatruje swoje zaangażowanie w inwestycje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego zarówno parkingów jak i budowy dróg, szpitali, obiektów użyteczności publicznej.

Mota-Engil Central Europe jest jedną z największych firm budowlanych w Polsce. Specjalizuje się w budownictwie drogowym i mostowym, kubaturowym, kolejowym, elektroenergetycznym oraz mieszkaniowym. Mota-Engil Central Europe ma w swoim dorobku budowę setek kilometrów autostrad i dróg ekspresowych, kompleksów mieszkaniowych, budynków użyteczności publicznej czy stacji elektroenergetycznych. W swoim portfolio posiada także jeden z nielicznych zrealizowanych w Polsce w formule PPP projektów – podziemny parkingu pod placem Nowy Targ we Wrocławiu.

Jako silna i zdywersyfikowana spółka, jest także liderem w obszarach bezpieczeństwa pracy oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Firma stale promuje kulturę bezpieczeństwa nie tylko wśród swoich pracowników, ale także u swoich podwykonawców, działając m.in. poprzez Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie, czego dowodem są stałe wyróżnienia Państwowej Inspekcji Pracy.

Mota-Engil Central Europe jest częścią międzynarodowej organizacji Mota-Engil prowadzącej działalność w zakresie budownictwa i zarządzania infrastrukturą. Grupa Mota-Engil, jako lider na portugalskim rynku, posiada ugruntowaną pozycję wśród 30 największych europejskich grup budowlanych. Spółka obecna jest na 3 kontynentach, w 27 krajach, na 3 różnych obszarach geograficznych – w Europie, Afryce i Ameryce Łacińskiej.

informacja prasowa

Zdjęcia (1)

Podziel się:
Oceń:
  • TAGI:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe