piątek, 29 marca 2024 16:38
Reklama
Reklama

Wystawy Made in Britain i …on making

GDAŃSK Wystawy Made in Britain i …on making to część multidyscyplinarnego projektu stanowiącego prezentację sztuki brytyjskiej, która powstała w XXI wieku. Kuratorzy pierwszej z nich – Ann McNay, Robert Priseman i Małgorzata Ruszkowska-Macur – wybrali 132 prace z The Priseman Seabrook Collection, reprezentujące malarstwo, rysunek i grafikę. To pierwsza w Polsce prezentacja tej niezwykle ciekawej kolekcji. Z kolei przygotowana przez Sian Bonnell we współpracy z Małgorzatą Taraszkiewicz-Zwolicką wystawa …on making jest prezentacją 44 fotografii dziewięciu autorek.
Wystawy Made in Britain i …on making
Dennis Jeffrey, Duch na przyjęciu / Ghost at the Party, 2011, olej i węgiel na lnie / Oil and Charcoal on Linen, fot. © Priseman Seabrook Collection

W ramach projektu odbędzie się kilka wydarzeń towarzyszących wystawom – konferencja naukowa w PATIO Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, zajęcia i warsztaty edukacyjne, katalog wystawy Made in Britain oraz publikacja dokumentująca wystawę …on making.

Wystawa Made in Britain jest pierwszą w Polsce prezentacją niezwykle ciekawej prywatnej kolekcji The Priseman Seabrook Collection. Robert Priseman i jego żona Ally Seabrook zaczęli ją tworzyć w 2014 roku. Świadomi renesansu tradycyjnego środka wyrazu, jakim jest malarstwo, wybrali właśnie tę dziedzinę sztuki jako fundament własnej kolekcji. Skupili się na sztuce tworzonej w Wielkiej Brytanii od 2000 roku, niemniej w odniesieniu do grafik, rysunków i akwareli rozszerzyli kryterium czasu powstania dzieł o XX wiek. W rezultacie powstała kolekcja będąca ciekawą prezentacją aktualnych tendencji i postaw artystycznych brytyjskich twórców.
O tym, jak wyjątkową wartość mają dzieła wchodzące w skład kolekcji, świadczą nazwiska i talent ich twórców. Tracey Emin – nominowana do Nagrody Turnera, jedna z dwóch pierwszych kobiet z tytułem profesorki rysunku w Royal Academy od Art oraz jedną z najbardziej wpływowych kobiet Wielkiej Brytanii. David Hockney – członek Royal Academy of Art, w latach 60. związany z ruchem pop-art, uważany jest za jednego z najbardziej znaczących artystów brytyjskich. Alisson Pilkington – malarka, która znalazła się w gronie 100 najbardziej wpływowych i ekscytujących twórców początku XXI wieku, przedstawionych przez Kurta Beersa w jego obszernej książce 100 Artists of Tomorrow. Ehryn Torrel, Marry Webb, Paula McArthur, Nicholas Middleton i Simon Burton to laureatki i laureaci międzynarodowych konkursów, zdobywczynie i zdobywcy nagród na międzynarodowych wystawach. Cathy Lomax jest nie tylko malarką zainteresowaną symboliką kultury masowej, ale także wraz z Alexem Michonem prowadzi uznaną Transition Gallery.
Wiele prezentowanych prac sytuuje się na pograniczu abstrakcji i figuracji, w innych odnajdziemy połączenia malarstwa, fotografii, kolażu z techniką 3D. Niektóre prace świadczą o tym, że już sam wybór środków i formy był częścią procesu twórczego, refleksją nad malarstwem jako medium. Philip Tyler skupia się na wzajemnej relacji między materią obrazu a jego potencjałem w kreowaniu iluzji. Ian Andrews i Paul Galyer znajdują inspiracje w pracach dawnych mistrzów, prowadzą dialog z narracjami z przeszłości. Na rozważaniach nad ludzkim doświadczeniem, intymnością i bliskością w relacjach koncentruje się twórczość Ruth Callland, Jeffreya Dennisa oraz Silvi Jacobi – artystów, którzy wykorzystują fotografię historyczną oraz dokumenty z archiwów rodzinnych i poddają je estetycznej transformacji. Susie Hamilton szkicuje sceny z życia i sprowadza ludzkie postaci do istot zmutowanych. Dla Enzo Marry’ego ważna jest tekstura, która nadaje jego obrazom dodatkowego wymiaru. Prawie wszystkie prace Phila Illingwortha są eksperymentalne. Artysta stara się przesuwać granice definicji dzieła malarskiego – wykorzystuje różne techniki, bawi się skalą i formą, aby, jak mówi, „malować w ulubionym 3D”.

Wystawa …on making stanowi obraz współczesnej brytyjskiej fotografii. Pokazane prace to z jednej strony wyraz postaw wynikających z osobistych dociekań artystek nad tożsamością narodową w kontekście zjawiska wielokulturowości i fali imigracji (Maryam Wahid), z drugiej – efekt rozważań o miejscu człowieka w naturze (Fleur Olby) oraz jego kondycji wynikającej ze społecznego uwikłania w stereotypy i narzucane systemy religijne (Flannery O’kafka), a także głęboko zakorzenione w zachodnioeuropejskiej narracji mitologii (Cheryl Newman). Artystki tworzą katalogi wspomnień i budują je z rejestrowanych obrazów zastanej rzeczywistości (Phoebe Kiely) lub wrażeń skrzętnie i precyzyjnie przekładanych na fotograficzny obraz w zaciszu ciemni fotograficznej (Dafna Talmor). Podejmują najnowszy dialog z medium, wychodzą poza jego ramę, zapisują performance, rejestrują ruch i kreację (Sian Bonnell), analizują kontekst ciała – przedmiotu – miejsca, aby odkrywać integrujące bohaterów relacje (Eleonora Agostini). Wszystkie te wątki można również znaleźć w fotografiach Lydii Goldblatt, dla której fotografia jest zarówno środkiem poetyckiego wyrazu, jak i narzędziem analizy symboliki cyklu życia.
Fotografie wybrane na tę wystawę to prezentacja dziewięciu mocnych głosów wypowiedzianych we współcześnie najbardziej utylitarnym medium. Wszystkie artystki są świadome swego miejsca w czasie i przestrzeni i są kosmopolityczne w swej sztuce.

Made in Britain

David Ainley, Iain Andrews, Amanda Ansell, Louis Appleby, Richard Baker, Karl Bielik, Claudia Böse, John Brennan, Julian Brown, Simon Burton, Ruth Calland, Emma Cameron, Simon Carter, Maria Chevska, Jules Clarke, Wayne Clough, Ben Coode-Adams, Ben Cove, Andrew Crane, Lucy Cox, Pen Dalton, Alan Davie, Jeffrey Dennis, Lisa Denyer, Sam Douglas, Annabel Dover, Natalie Dowse, Fiona Eastwood, Nathan Eastwood, Tracey Emin, Geraint Evans, Paul Galyer, Pippa Gatty, Terry Greene, Susan Gunn, Susie Hamilton, Alex Hanna, David Hockney, Marguerite Horner, Barbara Howey, Phil Illingworth, Kelly Jayne, Linda Ingham, Andrew Litten, Matthew Krishanu, Bryan Lavelle, Cathy Lomax, Paula MacArthur, Enzo Marra, David Manley, Monica Metsers, Nicholas Middleton, Keith Murdoch, Andrew Munoz, Paul Newman, Stephen Newton, Gideon Pain, Andrew Parkinson, Mandy Payne, Charley Peters, Ruth Philo, Alison Pilkington, Narbi Price, Robert Priseman, Freya Purdue, James Quin, Greg Rook,  Katherine Russell, Stephen Snoddy, Ben Snowden, David Sullivan, Harvey Taylor, Molly Thomson, Ehryn Torrell, Judith Tucker, Philip Tyler, Julie Umerle, Mary Webb, Fionn Wilson, Sean Williams

…on making

Eleonora Agostini, Sian Bonnell, Lydia Goldblatt, Phoebe Kiely, Cheryl Newman, Flannery O’kafka, Fleur Olby, Dafna Talmor, Maryam Wahid

Program wydarzeń towarzyszących wystawom

14.03.2019
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama, ul. Długi Targ 24 Godz. 18.00 – wernisaż wystaw z udziałem właściciela kolekcji Roberta Prisemana

15.03.2019
PATIO Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, ul. Targ Węglowy 6 Godz. 10.00–15.00 – panel dyskusyjny, moderatorka Anna McNay Godz. 15.30–16.30 – wykład mistrzowski dla studentów w Audytorium ASP (tłumaczenie symultaniczne)

16.03.2019
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama, ul. Długi Targ 24    
Godz. 13.00 - oprowadzanie kuratorskie po obu wystawach (szczegółowy termin wkrótce na Fb i www.mng.gda.pl)

21.04.2019
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama, ul. Długi Targ 24    
Dzień Wolnej Sztuki z udziałem pięciu obiektów wybranych z obu wystaw. Zapraszamy na rozmowę uczestników z kuratorkami

maj 2019
Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Zielona Brama, ul. Długi Targ 24    
Oprowadzania kuratorskie, warsztaty fotograficzne, lekcje muzealne (szczegółowe terminy wkrótce na Fb i www.mng.gda.pl)

9.06.2019
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama, ul. Długi Targ 24    
Godz. 16.00 – finisaż wystawy  

Patronat honorowy: Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego, Ambasada Wielkiej Brytanii w Polsce

Współorganizatorzy: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, British Council, Gdański Klub Biznesu


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
bezchmurnie

Temperatura: 15°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1002 hPa
Wiatr: 22 km/h

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: kxTreść komentarza: Drogi to temat rzeka, ale nie wyremontowanie całego odcinka, łącznie z dawną Kwiatową 11... to małostkowość. Kasa by się znalazła. A co z dojazdem do ul. Sadowej. Wiele osób idzie na skróty przez to klepisko i błoto po deszczu...Źródło komentarza: [GALERIA ZDJĘĆ] Otwarcie drogi w strugach deszczu. Ul. Kwiatowa w Tczewie wreszcie wyremontowana i oddanaAutor komentarza: Olga33Treść komentarza: Czas pakować torby, sezon żeglarski się zaczyna na dobre :)Źródło komentarza: Sklep żeglarski - gdzie zrobić zakupy przed sezonem? Autor komentarza: KarolTreść komentarza: Zgadzam się, to ważne kwestie i należy mieć je na uwadze. W końcu nikt nie chce dodatkowo użerać się z prawnikiem! Nie o to w tym chodzi! Dlatego takich "speców" jak M. Mickiewicz, to lepiej sobie darować.Źródło komentarza: Jak znaleźć dobrego adwokata? Kluczowe aspekty współpracy prawnejAutor komentarza: Marek L.Treść komentarza: Janek, ty nigdy nie byłeś nowoczesny i bezpieczny Odpuść sobie. Te twoje stare szmaty i przefarbowane włoski mówią o tobie wszystko.Źródło komentarza: Ruszyła kampania wyborcza. Komitet Obywatelski Jan Kulas 2024 ogłosił 50 Zadań Programowych dla Tczewa w latach 2024-2029Autor komentarza: Jolanta D.Treść komentarza: Jan Kulas, zasłużony dla Pomorza realizuje kolejne wyzwanie. Brawa dla Pana. Powodzenia w walce o Bezpieczny i Nowoczesny TczewŹródło komentarza: Ruszyła kampania wyborcza. Komitet Obywatelski Jan Kulas 2024 ogłosił 50 Zadań Programowych dla Tczewa w latach 2024-2029
Reklama