wtorek, 23 kwietnia 2024 13:31
Reklama

Nowy publiczny terminal promowy w gdyńskim porcie

Jest to największa od prawie 50 lat inwestycja w gdyńskim porcie. Umożliwi ona obsługę promów o długości do ok. 240 metrów, a także usprawni obsługę pasażerów i ładunków. Poprawi też dostępność transportową portu. Nowy terminal promowy ma być gotowy do końca 2021 roku. Projekt zrealizuje firma Doraco, a w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia podpisano wczoraj umowę w tej sprawie.
Nowy publiczny terminal promowy w gdyńskim porcie
Projekt zakłada wybudowanie budynku terminalu, parkingów, peronów do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych.

Autor: materiały prasowe Portu Gdynia

Budowa nowego terminalu promowego jest jedną z kluczowych inwestycji portu. Ma ona dać możliwość obsługi dużych promów i zwiększy częstotliwość ich zawijania do Gdyni. Projekt zakłada wybudowanie budynku terminalu, parkingów, peronów do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych. Inwestycja stworzy też magazyn. Przebudowane zostaną m.in. nabrzeża o długości ok. 600 metrów oraz drogi dojazdowe i tory kolejowe. Wszystko po to, żeby do nowego terminalu można było wygodnie dojechać.

– Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno  ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia ‘70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do portu – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Realizacja inwestycji wkrótce się rozpocznie. Prace wykona, wyłoniona w drodze postępowania przetargowego, Korporacja Budowlana Doraco. W czwartek, 28 lutego, w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się podpisanie umowy na budowę publicznego terminalu promowego. Dokument podpisali: Adam Meller – prezes zarządu gdyńskiego portu, Grzegorz Dyrmo – wiceprezes zarządu Portu Gdynia, Karol Zduńczyk – prezes zarządu firmy Doraco oraz Radosław Jarosiewicz - wiceprezes zarządu Doraco. W uroczystości uczestniczyli Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz pomorscy parlamentarzyści.

– Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i miasto. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Inwestycja zapewni nie tylko obsługę promów, ale i pasażerów. Dla nich przewidziana będzie osobna część budynku - galeria pasażerska. Połączy ona terminal ze stanowiskiem promowym. Powstanie tam ruchomy łącznik, dzięki któremu będzie można sprawnie przemieszczać się pomiędzy promem a galerią.

Terminal powstanie przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego – przy nabrzeżach Polskim i Fińskim. Zapewni to połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Są także inne korzyści. Taka lokalizacja terminalu skróci również czas nawigowania jednostek w porcie.

– Inwestycja w gdyńskim porcie usprawni manewrowanie promami i otworzy możliwość obsługi większej ich liczby oraz obsługi jednostek o większym tonażu. Port będzie też mógł przyjmować  promy o długości dochodzącej do ok. 240 metrów. Operacje związane z zawinięciem promu (tj. od rozpoczęcia cumowania do jego odejścia) nie przekroczą 120 minut – wskazuje Piotr Plichta, dyrektor kontraktu.

Realizacja projektu to odpowiedź na potrzeby rynku wynikające ze stale rosnącego ruchu pasażerskiego oraz  wymiany handlowej ze Skandynawią. Budowa terminalu to jednak skomplikowany proces.

– To projekt złożony pod kątem prac budowlanych, obejmujący szereg prac, zarówno infrastrukturalnych, kubaturowych jak i hydrotechnicznych. Doraco, jako lider projektów hydrotechnicznych, w ostatnich latach realizuje szereg zadań w tej dziedzinie, wykorzystując rozwój sektora portowo-logistycznego. Wykonując publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia pragniemy wykorzystać nasze dotychczasowe doświadczenia i wiedzę, zdobyte podczas wcześniejszych zadań – mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu spółki Doraco.

Publiczny terminal promowy ma być gotowy do końca 2021 roku. Koszt tej inwestycji wyniesie ponad 235 milionów złotych. Projekt zostanie zrealizowany w oparciu o środki własne Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz fundusze unijne. 116 milionów złotych to dofinansowanie uzyskane na wykonanie projektu ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.


Podziel się
Oceń

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 7°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama