Designer Outlet Gdańsk Szalony weekend
Designer Outlet Gdańsk Szalony weekend
Designer Outlet Gdańsk Szalony weekend

Jak używać klimatyzacji samochodowej latem i jak ją serwisować

  • 03.07.2019, 08:00
  • artykuł sponsorowany
Jak używać klimatyzacji samochodowej latem i jak ją serwisować
Podziel się:
Klimatyzacja to najlepszy towarzysz długich letnich podróży. Oprócz oczywistego schładzania powietrza, ma ona również funkcję oczyszczania powietrza i kontroli jego wilgotności. To właśnie dlatego pomaga ona w odparowywaniu szyb jesienią i zimą. Jednak jak każdy układ, także i ona wymaga regularnego serwisowania. Ponadto w trosce o własne zdrowie powinniśmy używać jej w sposób odpowiedzialny. Dzięki kilku drobnym radom nie będzie ona miała przed nami żadnych tajemnic.

Klimatyzacja manualna a automatyczna

Stosowane w pojazdach systemy klimatyzacji dzielą się na manualne, gdzie sami wybieramy stopień chłodzenia, siłę nadmuchu i wykorzystywane otwory wentylacyjne, a także automatyczną, gdzie zadając temperaturę i klikając przycisk AUTO możemy cieszyć się automatycznym doborem kierunku i sposobu chłodzenia. Zestaw czujników zadba o to, by utrzymać optymalne warunki zgodne z zadanymi. Obsługa manualnej klimatyzacji wymaga nieco wprawy, jednak również pozwala osiągać bardzo dobre efekty.

Upalne dni a bezpieczeństwo użytkowania klimatyzacji

Szczególnie podczas największych upałów doceniamy wynalazek, jakim to jest klimatyzacja. Jednak jak operować nią, kiedy to temperatura na zewnątrz przekracza 30 stopni, a słońce świeci pełnią mocy? Przede wszystkim musimy pamiętać o ułatwianiu życia temu układowi. O utrzymaniu w dobrym stanie technicznym powiemy nieco później, jednak z poziomu użytkownika powinniśmy każdy taki wyjazd po postoju rozpocząć od wywietrzenia auta. W środku nagrzanego słońcem pojazdu temperatura przekracza nierzadko 60 stopni Celsjusza. Natomiast powietrze wokół ma nawet w największe upały poniżej 40. Wywietrzenia możemy dokonać dwójnasób. Po pierwsze, o wiele łatwiejsze, wystarczy otworzyć wszystkie drzwi pojazdu na kilkanaście sekund. Jednak na zatłoczonym parkingu może się to okazać niemożliwe, wtedy z pomocą przychodzą szyby. Otwieramy je całkowicie, a wietrzenia możemy dokonać również podczas ruszania. W tym przypadku w pół minuty wymienimy całe powietrze i możemy uruchomić układ odpowiednim przełącznikiem.

Po wywietrzeniu nie można otwierać już szyb, gdyż klimatyzacja potrzebuje szczelnego wnętrza do osiągnięcia swojej pełnej wydajności. Z racji tego, że powietrze chłodne opada, a ciepłe unosi się, dobrym pomysłem jest używanie górnych nadmuchów. Aby odciążyć układ warto jest także ustawić wewnętrzny obieg powietrza, gdyż będzie wtedy schładzane wewnętrzne powietrze.

Jaką temperaturę wybrać?

Dobór temperatury zależy przede wszystkim od długości podróży. Kiedy z samochodu nie będziemy wysiadać przez dwie lub trzy godziny, można ustawić dowolną pozwalającą normalnie funkcjonować kierowcy. Interesujące spostrzeżenia opublikowano na moto.interia.pl. Jednak na krótkie przejazdy zaleca się obniżenie o kilka stopni w stosunku do temperatury otoczenia. W przypadku upałów w okolicy 30 stopni, we wnętrzu nawet 25 stopni pozwoli odetchnąć, a szok termiczny wywołany wyjściem ze schłodzonego pojazdu będzie znacznie mniejszy. Podczas dłuższej podróży natomiast mając nawet 19 stopni, zaleca się w miarę zbliżania się do celu stopniowe podnoszenie temperatury i przyzwyczajanie organizmu. Podnoszenie o pół stopnia co pięć do dziesięciu minut pozwoli nam odczuć w mniejszym stopniu niedogodności. W ostatnim etapie podróży, na przykład podczas szukania miejsca parkingowego, możemy wyłączyć całkowicie układ i powoli zrównać temperaturę. W przypadku klimatyzacji manualnej musimy postarać się wyczuć jej pracę.

Stan techniczny klimatyzacji

Jako układ odpowiedzialny za jakość powietrza, cała klimatyzacja powinna być regularnie serwisowana. Filtr powietrza, jak sama nazwa wskazuje, służy do jego oczyszczania. Jednakże pełniąc swoją funkcję zbiera on także przeróżne zanieczyszczenia. Z tego też powodu, szczególnie przed sezonem letnim. Warto jest go wymienić na nowy i świeży. Niedrogie i dobre filtry można znaleźć na Autoczescionline24.pl dopasowane do każdego pojazdu. Oprócz wymiany filtra, doświadczony serwisant układów klimatyzacji przeprowadzi także kontrolę stanu czynnika chłodzącego i oleju smarującego układ, a także dokona dezynfekcji przewodów rozprowadzających powietrze, obudowy filtra i elementów klimatyzacji. Do tego celu używa się gazów takich jak ozon, lub też kompleksowych preparatów chemicznych rozpylanych we wnętrzu uruchomionego samochodu z włączonym obiegiem wewnętrznym. Zabicie grzybów i drobnoustrojów chorobotwórczych pozwala na bezpieczne chłodzenie wnętrza pojazdu i niweluje do zera zagrożenie dla zdrowia reprezentowane przez klimatyzację. Z niewłaściwego utrzymania i braku dezynfekcji wzięło się bardzo wiele mitów na temat szkodliwości dla zdrowia.

Ponadto należy także pamiętać o takich elementach jak dodatkowe filtry węglowe. W przypadku ich obecności nas pokładzie pojazdu należy wymienić je na zamiennik wysokiej jakości.

Czego nie wolno robić z klimatyzacją

Koszty obsługi klimatyzacji z roku na rok rosną. Głównie ma to miejsce przez rosnącą cenę czynnika chłodniczego i rygorystyczne wymagania ekologiczne. Wiele nieprofesjonalnych warsztatów oferuje możliwość nabijania układu innymi czynnikami. Popularny w szarej strefie staje się na przykład gaz propan-butan będący obecny w kuchenkach gazowych, a także napędzający silniki z instalacją gazową. Jednakże zastosowanie łatwopalnego gazu w układzie klimatyzacji, która ma tendencje do rozszczelnienia się, a pod wpływem gazu gumowe uszczelki ulegają uszkodzeniu, skutkuje poważnym zagrożeniem pożarowym. Niewielka kolizja powodująca uszkodzenie jakiegokolwiek elementu, lub uszkodzenie jakiejkolwiek uszczelki oznacza gromadzenie się sporych ilości łatwopalnego gazu pod maską silnika. Niewielka iskra może doprowadzić do wybuchu i znacznie poważniejszych konsekwencji.

artykuł sponsorowany

Pozostałe