- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego też staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej jest kolejnym, innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku Chwarznieńskiej – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Obecnie trwają prace związane z przebudową infrastruktury drogowej i teletechnicznej. W kolejnych etapach zostaną zamontowane elementy sygnalizacji świetlnej, bramownice i maszty, lokalne węzły transmisji danych wraz z zasilaniem zapasowym, punkty nadzoru wizyjnego, znaki zmiennej treści oraz znaki pryzmatyczne. Wszystko to zostanie zintegrowane z systemem TRISTAR.
- To właśnie dzięki systemowi TRISTAR możemy realizować inwestycje, które w nowoczesny sposób pomagają usprawniać ruch w naszej aglomeracji. Projekt utworzenia kontrapasa autobusowego zakłada wykorzystanie elektronicznych pomiarów czasu przejazdu w ciągu ulicy Chwarznieńskiej, które na co dzień analizują nasi specjaliści z Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem TRISTAR. To właśnie operatorzy systemu będą ostatecznie decydować o wprowadzeniu kontraruchu – wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Poniżej wizualizacja ze znakami zmiennej treści, które zobaczą kierowcy na początku wjazdu na odcinek objęty kontrapasem. Warto się z nimi zapoznać.
- W tym projekcie musimy być przygotowani na wszystkie ewentualności i sytuacje losowe. np. na zanik zasilania, który może spowodować wyłączenie sygnalizacji świetnej sterującej działaniem kontrapasa. W takiej sytuacji zostanie zastosowane zasilanie awaryjne w celu podtrzymania pracy urządzeń m.in. sterowników sygnalizacji świetlnej i sygnalizatorów S-4 i S-7 wskazujących możliwość jazdy danym pasem ruchu. Zasilanie awaryjne będzie działać ok. 10 minut tak, aby jadący „pod prąd” autobus mógł bezpiecznie zjechać na właściwy pas – tłumaczy pracownik nadzorujący ten projekt z ramienia Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Podobną funkcję będą spełniać znaki pryzmatyczne, które w przypadku braku zasilania, pozostaną widoczne dla kierowców wskazując aktualną organizację ruchu.
- Odbiór tej ponad 4 mln inwestycji (z czego 2 093 499,16 zł pochodzi z budżetu Miasta Gdyni) planujemy na koniec listopada br. Niewykluczone, że jeszcze w grudniu tego roku kontrapas będzie mógł odciążać ruch na ulicy Chwarznieńskiej – podsumowuje wiceprezydent Łucyk.
Napisz komentarz
Komentarze