Port Gdańsk i Port Gdynia chcą przyciągnąć japońskie inwestycje

  • 27.01.2020, 10:24
  • Żródło: Port Gdańsk, Port Gdynia
Port Gdańsk i Port Gdynia chcą przyciągnąć japońskie inwestycje Port Gdynia Premier Morawiecki w środku, po lewej prezes Portu Gdynia Adam Meller, po prawej wiceprezes Portu Gdańsk Sławomir Michalewski. Obok premiera poseł Marcin Horała - pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego

Podziel się:

Oceń:

W dniach 21 – 22 stycznia 2020 roku, przedstawiciele dwóch naszych portów: Portu Gdańsk i Portu Gdynia wzięli udział w oficjalnej misji gospodarczej rządu polskiego z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego.

Głównymi tematami rozmów w Tokio, były innowacje w energetyce i inwestycje infrastrukturalne. W spotkaniach oficjalnych oraz sesjach biznesowych organizowanych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu, wzięło udział kilkuset japońskich przedsiębiorców oraz polskie firmy z planami ekspansji na rynki azjatyckie.

Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. skupili się na promocji koncepcji budowy Portu Centralnego, największego projektu inwestycyjnego branży morskiej w Europie.

Port Centralny to największy w Europie projekt w branży morskiej, wart 12 mld zł. Port Centralny w Gdańsku obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha powierzchni lądu i przewiduje powstanie dziewięciu nowych terminali. Projekt budowy w Porcie Gdańsk był jednym z kilku prezentowanych przez polskich przedstawicieli jako kluczowe dla gospodarki polskiej. Obok Portu Centralnego zaprezentowano również koncepcję budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- W najbliższych kilku latach w Europie nie będzie większego niż Polska placu budowy dla dróg, kolei i lotnisk – skomentował Mateusz Morawiecki, polski premier. Już dziś w Porcie Gdańsk prowadzone są inwestycje o kilkusetmilionowej skali, związane z poprawą stanu technicznego nabrzeży, pogłębieniem toru wodnego czy poprawą dostępu do portu.

Z kolei Port Gdynia zaprezentował strategiczną inwestycję - Port Zewnętrzny o wartości 3,2 mld złotych, która realizowana jest w formule partnerstwa publiczno prywatnego. W spotkaniach uczestniczył przedstawiciel firmy Ernst & Young, jednej z trzech firm, będących doradcą transakcyjnym tej inwestycji. Inwestycja ta zdynamizuje polski eksport drogą morską. Na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie, powstanie głębokowodny terminal kontenerowy, z funkcjonalnością obsługi morskich farm wiatrowych (offshore), zwiększając powierzchnię portu o 151 ha. Zdolności przeładunkowe Portu Gdynia wzrosną o 2,5 mln TEU oraz powstanie ponad 700 nowych miejsc pracy.

 

Według NBP Japonia jako jeden z dwóch największych inwestorów z Azji ulokowała w Polsce 955 mln USD w 2018 roku. "Jestem przekonany, że przyciągniemy do Polski kolejne inwestycje w wysokości 5- 7 mld PLN, dodatkowe tysiące miejsc pracy"- Premier Mateusz Morawiecki. Polskie firmy w ciągu ostatniej dekady zwiększyły eksport do Japonii ponad dwukrotnie - z 270 mln euro w 2008 r. do 566 mln euro w 2018 r.
„Stosunki gospodarcze pomiędzy Japonią a Polską są dla portu kolejną perspektywą na zwiększenie potoku ładunków z i do Azji. Z bardzo dużym zainteresowaniem środowisk biznesowych spotkała się nasza strategiczna inwestycja - Port Zewnętrzny. Jesteśmy w stanie wiele zaoferować naszym potencjalnym partnerom z Japonii. Po sesji spotkań biznesowych widzimy możliwości współpracy w wielu obszarach”- powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Polska charakteryzuje się jednymi z najlepszych warunków dla biznesu i inwestorów pod względem sprzyjającej, stabilnej sytuacji gospodarczej. Polska jest dostrzegana jako kraj o dogodnych warunkach inwestycyjnych ze względu na stopień przedsiębiorczości, stabilność gospodarczą, stopień innowacyjności, wykwalifikowanych pracowników i dynamikę rozwoju.

Przedstawiciele naszych portów odbyli szereg spotkań biznesowych z lokalnymi przedsiębiorcami oraz na szczeblu rządowym z premierem Japonii Shinzo Abe. Efektem rozmów jest zaplanowana rewizyta przedstawicieli japońskiego biznesu w Polsce.

 

(źródło: Port Gdańsk i Port Gdynia)

Źródło: Port Gdańsk, Port Gdynia

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe