List intencyjny został podpisany 8 lipca 2020 r. w Żukowie.
Metropolitalne wyzwanie
Obszar metropolitalny wokół stolicy województwa intensywnie się rozwija. Rośnie liczba mieszkańców. Jednocześnie coraz więcej samochodów wyjeżdża na drogi i wzrasta natężenie ruchu. – Istniejący układ drogowy staje się niewydolny, a korki przekraczają akceptowalny poziom. Jakość podróżowania samochodem jest coraz gorsza – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Najlepszym tego przykładem jest Zachodnia Obwodnica Trójmiasta, której przepustowość praktycznie się już wyczerpała. – Dlatego konieczne jest przyśpieszenie realizacji nowych inwestycji drogowych. Jedną z takich inwestycji jest planowana Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT). Ale sama obwodnica bez dojazdów do niej nie ma sensu. Stąd dziś spotykamy się tu, w Żukowie, żeby podpisać zobowiązanie podjęcia wspólnych działań dla budowy dróg dojazdowych do przyszłej metropolitalnej obwodnicy – zaznaczył marszałek Struk. – OMT to będzie kolejna oś transportowa i oś rozwoju nie tylko gminy Żukowo, obszaru metropolii, ale całego regionu – przyznał Wojciech Kankowski, wójt gminy Żukowo. O jakie drogi chodzi?
Drogowe węzły
Trasa, którą przebiegać będzie Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta została już ustalona. – W związku z tym Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego przygotowało koncepcję przebiegu połączeń drogowych do węzłów obwodnicy – zaznaczył Struk. – Trzeba pamiętać, że mówiąc o obwodnicy metropolitalnej, tak naprawdę mówimy o dwóch drogach. To obwodnica metropolitalna oraz obwodnica Żukowa. Te drogi muszą być powiązane z lokalną siecią drogową. W koncepcji chodzi o węzeł „Chwaszczyno", „Miszewo" i węzeł „Glincz" na planowanej obwodnicy Żukowa w ciągu drogi krajowej 20. Przygotowanych zostało kilka różnych wariantów dróg oraz prognozy natężenia ruchu. To także punkt wyjścia do dalszych prac projektowych, które powinny stanowić podstawę do rezerwowania gruntów w planach miejscowych – poinformował Jakub Pietruszewski, dyrektor Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego.
Współpraca samorządów
Podpisany list intencyjny dotyczy współpracy na rzecz harmonijnego rozwoju metropolii oraz współpracy na rzecz realizacji inwestycji drogowych. – List intencyjni, który podpisujemy to przykład realnej i dobrej współpracy samorządów. To przykład ich zaangażowania w sprawy ważne dla mieszkańców – zaznaczyła Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni. Sygnatariusze listu wyrażają wolę współpracy i dialogu przy sporządzaniu szczegółowej dokumentacji planistycznej, uwzględnienia planowanej sieci drogowej w planach zagospodarowania przestrzennego. Chodzi o to, aby uniknąć planowania „tylko do granicy" bez uwzględniania planów zagospodarowania sąsiednich gmin. Będzie nad tym czuwać specjalny zespół roboczy, którego przewodniczącym będzie Tomasz Szymkowiak, zastępca burmistrza Żukowa. – Zachęcam do współpracy. Wiem, że nie będzie łatwo, ale ufam, że wypracowane rozwiązania i zrozumienie wagi tego wyzwania pozwolą nam w perspektywie najbliższych 10 lat zrealizować te inwestycje – podkreślił marszałek Struk.
Napisz komentarz
Komentarze