piątek, 29 marca 2024 06:38
Reklama
Reklama

Polska firma – czy okres pandemii jest dla niej bodźcem do zmian?

W ostatnim okresie co trzeci polski przedsiębiorca zmienił swoją strategię biznesową. Często były to zmiany, na które do tej pory brakowało czasu, przestrzeni, czy motywacji. Dotknęły zarówno sklepów stacjonarnych, jak i branży e-commerce. Z kolei niektóre polskie marki AGD wykorzystały ten czas na prezentację nowości technologicznych. Jak zatem wygląda „krajobraz biznesowy” po pierwszym okresie epidemii? I czy polscy przedsiębiorcy patrzą z optymizmem w przyszłość?
  • Źródło: Commplace
Polska firma – czy okres pandemii jest dla niej bodźcem do zmian?

Polska firma po epidemii

Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych na grupie kadry zarządzającej oraz właścicieli 73 polskich firm, ponad 45% z nich od marca do maja zmagało się z trudnościami finansowymi. 8 na 10 przebadanych wprowadziło zmiany w strategii swojego przedsiębiorstwa. W ok. 33% firm zmiany te były znaczne lub fundamentalne. A czego dotyczyły? Wśród najczęstszych z nich były:

  • zmiany dotyczące grupy odbiorców produktów/usługi,
  • zmiany dotyczące grupy odbiorców produktów/usługi,
  • zmiany w obszarze inwestycji,
  • zmiany w produkcji.

 

A w jaki sposób finansowano powyższe zmiany?

Według Warsaw Equity Group aż 73% firm korzystało z własnych oszczędności. Z kolei drugim najbardziej popularnym narzędziem była rządowa tarcza kryzysowa (ok. 58% przedsiębiorców sięgnęło po tę formę wsparcia). Co piąty z nich skorzystał przy tej okazji z kredytu.

 

Zamiast koszyka myszka od komputera

Koronawirus zdecydowanie przyspieszył proces digitalizacji handlu w Polsce. Jak wynika z badania zrealizowanego przez agencję Catchers, wartość rynku e-commerce w naszym kraju pod koniec 2020 roku wyniesie 100 mld zł. Przed wybuchem pandemii estymowano ją „jedynie” na 70 mld zł. Badania pokazują także, że co trzecia osoba korzystała z zakupów online częściej niż do tej pory, a 6% odwiedziło e-sklep pierwszy raz w życiu. Dodatkowo, do kwietnia w Polsce przybyło 1,7 tys. e-sklepów, a liczba ta stale się zwiększa. Dotychczas istniejące sklepy zostały także poniekąd zmuszone do zastosowania ulepszeń (modyfikacji ścieżki zakupowej klienta, opracowaniu nowych opisów, inwestycji w SEO, czy zabezpieczeniu procesu płatności) w celu zwiększenia sprzedaży oraz ułatwienia budowania relacji z nowym konsumentem (znacznie trudniejszym do utrzymania).

 

Kondycja w branżach: polskie marki AGD

Choć na polskim rynku istnieją firmy, które w okresie epidemii mogły utrzymać dotychczasowy poziom zatrudnienia, a nawet go zwiększyć, dla wielu był to okres próby. Co ciekawe, Związek Producentów AGD oraz producentów i importerów AGD (APPLiA) potwierdził, że polskie marki AGD po „pierwszej fali epidemii” mają się dobrze. Ireneusz Bartnikowski, prezes marki AGD Solgaz, która wprowadziła na międzynarodowy rynek popularne rozwiązanie – gaz po szkłem komentuje: Ostatni kwartał był dla nas bardzo pracowitym czasem. W okresie epidemii wprowadziliśmy bowiem na rynek kolejną nowość – linię płyt „gaz pod szkłem” Innova. Jest to pierwsza na świecie płyta gazowa, w której zastosowano żarniki, umożliwiając całkowicie ciche użytkowanie sprzętu, stabilizację temperatury czy magnetyczne silniki krokowe. Wszelkie udoskonalenia, jakie wdrożyliśmy w Innovie są również odpowiedzią na oczekiwania coraz to bardziej wymagających klientów. Opatentowana technologia, której do tej pory nie podjął się żaden producent to nasz znak rozpoznawczy. Epidemia dla większości była trudnym czasem, lecz mimo to Solgaz wciąż stawia na rozwój i innowacyjne rozwiązania, które nieustannie wdraża w swoich produktach. Czy ten niełatwy czas był dla Solgazu wyzwaniem? Owszem. Czy podołaliśmy mu? Tak.

 

Jak informuje APPLiA, dane zebrane wśród producentów pokazują, że wzrost koniunktury w branży AGD jest głównie efektem zmian w strukturach sprzedażowych sprzętu. Więcej Polaków wybiera modele premium lub te, które są bardziej zaawansowane techniczne. Polskie marki AGD, oferujące innowacyjne produkty mają zatem dobry moment na to, aby powalczyć o nowych klientów.

 

Czy Polscy przedsiębiorcy są optymistami?

W połowie kwietnia br. 39% małych i 51% średnich firm uznało swoją płynność finansową za dostateczną, by przetrwać okres powyżej 3 miesięcy. W maju opinie te były korzystniejsze – kształtowały się na poziomie 62% i 52%. Przedsiębiorcy co prawda nie są zgodni w ocenie, kiedy sytuacja na rynku ulegnie stabilizacji, jednak faktem jest, że wielu z nich poprzez pandemię dokonało potrzebnych zmian, na które wcześniej z różnych przyczyn nie mogli się zdecydować. Inne (np. polskie marki AGD takie jak Solgaz), wykorzystały ten czas na prezentację nowych rozwiązań. Można zatem śmiało powiedzieć, że wirus stał się dla polskich firm bodźcem do zmian.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
Kaczmarek 14.09.2020 14:20
Fajnie wykorzystany czas przez Solgaz. I premiera w tym czasie nowej linii płyt gazowych. To raczej dobrze świadczy o nich. Nie stoją w miejscu i nawet pandemia ich nie zatrzymuje, tylko bardziej wpływa na rozwój.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
bezchmurnie

Temperatura: 6°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1000 hPa
Wiatr: 15 km/h

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: kxTreść komentarza: Drogi to temat rzeka, ale nie wyremontowanie całego odcinka, łącznie z dawną Kwiatową 11... to małostkowość. Kasa by się znalazła. A co z dojazdem do ul. Sadowej. Wiele osób idzie na skróty przez to klepisko i błoto po deszczu...Źródło komentarza: [GALERIA ZDJĘĆ] Otwarcie drogi w strugach deszczu. Ul. Kwiatowa w Tczewie wreszcie wyremontowana i oddanaAutor komentarza: Olga33Treść komentarza: Czas pakować torby, sezon żeglarski się zaczyna na dobre :)Źródło komentarza: Sklep żeglarski - gdzie zrobić zakupy przed sezonem? Autor komentarza: KarolTreść komentarza: Zgadzam się, to ważne kwestie i należy mieć je na uwadze. W końcu nikt nie chce dodatkowo użerać się z prawnikiem! Nie o to w tym chodzi! Dlatego takich "speców" jak M. Mickiewicz, to lepiej sobie darować.Źródło komentarza: Jak znaleźć dobrego adwokata? Kluczowe aspekty współpracy prawnejAutor komentarza: Marek L.Treść komentarza: Janek, ty nigdy nie byłeś nowoczesny i bezpieczny Odpuść sobie. Te twoje stare szmaty i przefarbowane włoski mówią o tobie wszystko.Źródło komentarza: Ruszyła kampania wyborcza. Komitet Obywatelski Jan Kulas 2024 ogłosił 50 Zadań Programowych dla Tczewa w latach 2024-2029Autor komentarza: Jolanta D.Treść komentarza: Jan Kulas, zasłużony dla Pomorza realizuje kolejne wyzwanie. Brawa dla Pana. Powodzenia w walce o Bezpieczny i Nowoczesny TczewŹródło komentarza: Ruszyła kampania wyborcza. Komitet Obywatelski Jan Kulas 2024 ogłosił 50 Zadań Programowych dla Tczewa w latach 2024-2029
Reklama