piątek, 19 kwietnia 2024 21:07
Reklama

Transport specjalistyczny i ponadgabarytowy

Wiele towarów można przewozić samochodami osobowymi, dostawczymi lub ciężarowymi. Jednak co należy zrobić w przypadku towarów, które swoimi wymiarami przekraczają dopuszczalne normy? Warto zdecydować się na skorzystanie z usług profesjonalnej firmy, która oferuje transport ponadgabarytowy na terenie całego kraju.
Transport specjalistyczny i ponadgabarytowy

Transport ponadgabarytowy nazywany jest także ponadnormatywnym lub nienormatywnym. Polega on na transportowaniu dużych, ponadnormatywnych ładunków, które wymagają specjalnego traktowania podczas organizacji oraz przewozu. Dotyczy on największych towarów, które są transportowane zarówno drogą lądową jak i morską. Warto zatem skorzystać z usług firmy TRANSPOL z Gdańska, która zajmuje się transportem ponadgabarytowym, usługami HDS, pracami na wysokościach za pomocą podnośników koszowych oraz taxi bagażowym. 

Transport ponadgabarytowy- co to jest?

Na czym polega transport ponadgabarytowy? 

Transport ponadgabarytowy polega na przewozie towarów, których wymiary znacznie przekraczają normy jasno określone w prawie drogowym. Obejmuje on ładunki, których wartości przekraczają: 

  • długość- 16,5 m. (naczepa) i 18,75 m. (przyczepa); 
  • szerokość- 2,55 m; 
  • wysokość- 4m; 
  • masa zespołu pojazdów- 40 tony. 

Transport ponadgabarytowy jest regulowany prawnie i wymaga on specjalnych zezwoleń. Aby uzyskać wymagane zezwolenie należy złożyć odpowiedni wniosek i dołączyć niezbędną do tego dokumentację. Wymaga on specjalnej organizacji, która obejmuje: 

  • wyznaczenie optymalnej trasy przejazdu; 
  • zaplanowanie środków transportu; 
  • zabezpieczenie przewożonych ładunków; 
  • przygotowanie wymaganej dokumentacji. 

Wiele firm, które oferują transport ponadgabarytowy, korzystają z możliwości transportu ładunku, który wystaje poza obrys pojazdu. Jednak muszą zachować oni następujące warunki:

  • ładunek wystający poza boczny obrys pojazdu musi zostać umieszczony tak, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 metra; 
  • jeśli szerokość pojazdu przekracza 2,55 metra możliwy jest transport ładunku o szerokości 3 metrów, pod warunkiem, że nie wystaje on z żadnej ze stron na odległość większą niż 23 cm. 

W takim przypadku należy odpowiednio oznakować cały pojazd oraz przewożony ładunek, ale nie trzeba posiadać specjalnego zezwolenia. 

Szeroki zakres wyspecjalizowanych naczep pozwala na transport każdego towaru, który wykracza swoimi wymiarami poza określone normy. Organizacja takiego transportu staje się często niemożliwa, gdyż wiąże się z licznymi przeszkodami. Głównymi przeszkodami w transporcie drogowym są: 

  • wysokie krawężniki; 
  • mosty; 
  • wiadukty; 
  • ronda; 
  • ostre zakręty. 

W takich przypadkach modyfikacja trasy przejazdu staje się bardzo kosztowna, trudna, a czasami wręcz niemożliwa. 

Dowiedz się jakie materiały można przewozić za pomocą transportu ponadgabarytowego

Transport ponadgabarytowy- co można przewozić? 

Masa oraz wielkość towarów ponadgabarytowych są głównymi wyznacznikami podczas określenia floty przewoźnika i wytyczenia optymalnej trasy przejazdu. Najczęściej podczas transportu ponadnormatywnego przewozi się: 

  • magazyny; 
  • hale; 
  • maszyny rolnicze; 
  • ciężki sprzęt górniczy, drogowy i budowlany; 
  • elektrownie wiatrowe; 
  • konstrukcje stalowe; 
  • zbiorniki; 
  • urządzenia przemysłowe; 
  • linie produkcyjne; 
  • przęsła mostów, wieże, wiatraki. 

Transport ponadgabarytowy musi mieć odpowiednie zezwolenia 

W trakcie organizowania transportu ponadgabarytowego należy zwrócić szczególnie uwagę na kategorie, w których jasno określone są drogi oraz wymiary pojazdów: 

Kategoria I- dotyczy poruszania się po drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich określonych w zezwoleniu. Wydawane dla pojazdów, które nie przekraczają określonych norm; 

Kategoria II- dotyczy poruszania się po drogach publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych. Wydawane dla pojazdów, których wymiary nie przekraczają norm od dopuszczalnych, a także szerokości nieprzekraczającej 3,5 metra; 

Kategoria III- dotyczy dróg publicznych dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej, szerokości nieprzekraczającej 3,2 metra oraz długości pojazdu 15 m. dla pojedynczego pojazdu lub 23 m. dla zespołu pojazdów, a także wysokości nieprzekraczającej 4,3 metra; 

Kategoria IV- dotyczy dróg krajowych dla pojazdów o dopuszczalnej masie, szerokości maksymalnie 3,4 metra i długości 15 m. dla pojedynczego pojazdu, 23 metrów dla zespołu pojazdów i 30 metrów dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach. Dodatkowo pojazd nie może przekraczać 4,3 metra wysokości, a nacisk pojedynczej osi napędowej to 11,5 metra; 

Kategoria V- dotyczy dróg publicznych dla pojazdów o naciskach osi o dopuszczalnej sile nacisku, szerokości nieprzekraczającej 3,4 metra, długości 15 metrów dla pojedynczego pojazdu, 23 metrów dla zespołu pojazdów oraz 30 metrów dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach. Dodatkowo wysokość pojazdu nie powinna przekraczać 4,3 metra oraz masy całkowitej, która nie przekracza 60 ton; 

Kategoria VI- dotyczy dróg krajowych zgodnie z wykazem dróg, o których mowa w art. 64c ust. 7. dla pojazdów o szerokości 3,4 metra dla drogi jednojezdniowej, 4 metry dla drogi dwujezdniowej, długości nieprzekraczającej 15 metrów dla pojedynczego pojazdu; 

23 metry dla zespołu pojazdów oraz 30 metrów dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach. Dodatkowo wysokość pojazdu nie powinna wynosić więcej niż 4,3 metra, masa całkowita pojazdu nie powinna przekraczać 60 ton, a nacisk pojedynczej osi nie przekracza 11,5 tony; 

Kategoria VII- dotyczy wytyczonej trasy przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w zezwoleniu dla pojazdów o wymiarach i masie całkowitej większej od wymienionych we wcześniejszych kategorii oraz nacisku pojedynczej osi napędowej przekraczającej 11,5 tony.  

Wydanie odpowiednich zezwoleń jest wymagane podczas transportu ponadgabarytowego. Odbywa się on na drogach, gdzie przewożone ładunki przekraczają określone wymiary. Koszty związane z transportem ponadnormatywnym określane są indywidualnie z każdym klientem. Wszystko uzależnione jest od długości trasy oraz wymiarów transportowanych ładunków. Koszty generuje także ilość pilotów, którzy potrzebni są podczas pilotażu transportu. 

Dowiedz się jak wygląda profesjonalny pilotaż transportu ponadgabarytowego

Pilotaż transportu ponadgabarytowego 

Pilotaż transportu ponadgabarytowego polega na odpowiednim zabezpieczeniu za pomocą oznakowanego i oświetlonego pojazdu, którego zadaniem jest sygnalizowanie i prowadzenie transportu ponadnormatywnego. W przypadku transportu pojazdów nienormatywnych konieczny jest 1 pilot, gdy przekroczona zostanie jedna z następujących wielkości: 

  • długość 23 m; 
  • szerokość 3,2 m; 
  • wysokość 4,5 m; 
  • masa całkowita 60 ton. 

Natomiast 2 pilotów (z przodu i z tyłu pojazdu) potrzebnych jest w przypadku, gdy zostanie przekroczona chociaż jedna z poniższych norm: 

  • długość 30 m; 
  • szerokość 3,6 m; 
  • wysokość 4,70 m; 
  • masa całkowita 80 ton.  

Oznakowanie pojazdu pilotującego

Pojazd pilotujący musi być odpowiednio oznakowany. Powinien być wyposażony w dwa światła błyskowe w żółtym kolorze, tablicę oznakowania pojazdu, który wykonuje pilotowanie oraz dodatkowo tablicę z napisem “pilot”. Powinien on także posiadać dodatkowe światło, które umożliwia zmianę kierunku świetlnego. Pilot powinien posiadać łączność radiową z kierowcą pilotowanego pojazdu oraz urządzenie nagłaśniające. Tablica informująca o pilotażu umieszczona jest na początku i na końcu ciągu pojazdów. 

Zadania pilota

Głównym zadaniem kierowcy, który pilotuje pojazd jest dbanie o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi podczas załadunku towaru oraz jego transportu. Zapewnia on przejazd zgodnie z warunkami, które zostały zawarte w zezwoleniu. Dodatkowo nadzoruje pojazd ponadgabarytowy podczas przejazdu i postoju, kieruje ruchem drogowym w koniecznych sytuacjach i podejmuje decyzje o wstrzymaniu pilotażu w przypadku zagrożenia dla pojazdu nienormatywnego lub innych pojazdów na drodze. 

Dodatkowe oznakowanie pojazdu ponadgabarytowego

Pojazd ponadnormatywny powinien być dodatkowo oznaczony jeśli przewożony ładunek wykracza poza obrys transportującego go pojazdu. W takich przypadkach postępuje się zgodnie z zasadą art. 61 ustawy Prawa o ruchu drogowym z 20.06.1997 roku. Ładunek nie może wystawać z tyłu więcej niż 2 metry poza obrys pojazdu, 0,5 metra z przodu mierząc od najbardziej wysuniętego elementu lub 1,5 m. mierząc od siedzenia kierującego. Jeśli wystaje więcej należy oznaczyć go za pomocą biało czerwonych pasów, a jeśli widoczność jest ograniczona, należy na końcu ładunku umieścić czerwone światło. 

Podczas transportu ponadgabarytowego warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy transportowej. Pomoże ona skompletować wymagane dokumenty i odpowiednio zaplanować całą trasę przejazdu. 
 

Artykuł napisany przy współpracy z firmą Transpol z Gdańska, która oferuje szeroki zakres usług transportowych, a także usługi HDS i podnośniki koszowe. 

„TRANSPOL”
ul. Litewska 4 C,
80-719 Gdańsk
woj. Pomorskie


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
słabe opady deszczu

Temperatura: 6°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1003 hPa
Wiatr: 7 km/h

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: AntolTreść komentarza: A bocianie gniazdo w mniejscowości Gniew na czynnym kominie piekarni nie można dodać żadnego komentarza!!!!!!Źródło komentarza: Biały bocian w gminie Gniew - w Jaźwiskach zamiast w... AfryceAutor komentarza: kxTreść komentarza: Drogi to temat rzeka, ale nie wyremontowanie całego odcinka, łącznie z dawną Kwiatową 11... to małostkowość. Kasa by się znalazła. A co z dojazdem do ul. Sadowej. Wiele osób idzie na skróty przez to klepisko i błoto po deszczu...Źródło komentarza: [GALERIA ZDJĘĆ] Otwarcie drogi w strugach deszczu. Ul. Kwiatowa w Tczewie wreszcie wyremontowana i oddanaAutor komentarza: Olga33Treść komentarza: Czas pakować torby, sezon żeglarski się zaczyna na dobre :)Źródło komentarza: Sklep żeglarski - gdzie zrobić zakupy przed sezonem? Autor komentarza: KarolTreść komentarza: Zgadzam się, to ważne kwestie i należy mieć je na uwadze. W końcu nikt nie chce dodatkowo użerać się z prawnikiem! Nie o to w tym chodzi! Dlatego takich "speców" jak M. Mickiewicz, to lepiej sobie darować.Źródło komentarza: Jak znaleźć dobrego adwokata? Kluczowe aspekty współpracy prawnejAutor komentarza: Marek L.Treść komentarza: Janek, ty nigdy nie byłeś nowoczesny i bezpieczny Odpuść sobie. Te twoje stare szmaty i przefarbowane włoski mówią o tobie wszystko.Źródło komentarza: Ruszyła kampania wyborcza. Komitet Obywatelski Jan Kulas 2024 ogłosił 50 Zadań Programowych dla Tczewa w latach 2024-2029
Reklama