W uroczystości, w elbląskim kapitanacie portu wzięli udział: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk , Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk , Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich, Wojewoda Warmińsko-Mazurski Artur Chojecki oraz Wiesław Pietrzykowski , dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
W 2019 roku wojewoda Dariusz Drelich wydał dwie decyzje zezwalające na „Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
Drugi etap
Realizacją drugiego etapu inwestycji zajmie się Budimex SA . Urząd Morski w Gdyni wybrał ofertę firmy (cena 574 mln zł, realizacja - 24 miesiące od podpisania umowy) w grudniu ub. r. Przetarg na ostatni, trzeci etap scalający całą inwestycję (roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg) ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
Stan prac
Trwa pierwszy etap budowy. Głównym elementem tej części inwestycji jest przekop przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat. Aktualnie, na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych oraz prowadzone są prace pogłębiające. Tworzona jest również sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym (Estyjska - nazwa pochodzi od średniowiecznej nazwy Zalewu Wiślanego. To wybór internautów w konkursie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - wrzesień 2020 r. Wyspa będzie rezerwatem dla dzikiego ptactwa). Zaawansowanie prac pierwszego etapu wynosi ponad 40%.
Nowa droga wodna
Kanał żeglugowy ma mieć
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga liczyć będzie ok.