czwartek, 25 kwietnia 2024 09:11
Reklama

Nowy publiczny terminal promowy w Gdyni już otwarty

Rozpoczął się nowy rozdział w gdyńskiej historii transportu promowego. W czwartek, 23 września oficjalnie oddano do użytku cały kompleks obiektów składających się na nowy publiczny terminal promowy. Port Gdynia w tej sposób zamyka trwający od 2018 roku proces budowy nowej infrastruktury, która pozwoli na przyjmowanie i obsługiwanie w Gdyni większych jednostek. Terminal zbudowano za prawie 300 mln zł, a w jego skład wchodzą m.in. nowy budynek dla podróżnych, rampa, magazyn, przebudowane nabrzeża czy parkingi i place manewrowe.
  • Źródło: UM Gdynia
Nowy publiczny terminal promowy w Gdyni już otwarty

Autor: Tadeusz Urbaniak Port Gdynia

Oficjalne otwarcie zbiegło się w czasie z obchodami 99. rocznicy powstania Portu Gdynia, stąd wśród grona gości podziwiających zupełnie nowy terminal znalazła się m.in. wnuczka inżyniera Tadeusza Wendy, głównego budowniczego gdyńskiego portu.

           - Musimy pamiętać, że to, co powstaje, powstało na podwalinach tego, co 99 lat temu zrobili polscy inżynierowie, mój dziadek, cały zespół. Życzę portowi samych sukcesów i pamiętajmy, że historia zobowiązuje – mówiła podczas otwarcia Hanna Wenda-Uszyńska.

Nadchodzi nowa jakość

Nowy terminal niesie za sobą nową jakość obsługi przyszłych pasażerów korzystających z usług promowych przewoźników. Jedna z głównych zalet to szybsze cumowanie po wejściu do portu. Jest to możliwe dlatego, że obiekt ulokowano w zupełnie innym miejscu – blisko głównego wejścia, przy nabrzeżu Polskim, które od ścisłego centrum miasta dzieli przysłowiowy rzut beretem. Pozwoli to także na przyjmowanie dłuższych jednostek niż do tej pory.
 

- To terminal publiczny. Jest dedykowany większej ilości operatorów niż do tej pory, w terminalu, który funkcjonował w głębi portu wewnętrznego. Dzisiaj dysponujemy czterema slotami, co oznacza, że będziemy mogli obsłużyć cztery promy na dobę. Warto zwrócić uwagę na lokalizację tego terminala, jest on dużo bliżej wejścia głównego do portu. Największe promy, które będą mogły tutaj zawijać mogą mierzyć do 240 metrów długości. Szacujemy, że nie będą spędzały przy nabrzeżach więcej czasu niż 120 minut – wymieniał Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.

- Przeniesienie i wybudowanie nowego terminalu promowego to z jednej strony szansa na zwiększenie przewozów pasażerskich i towarowych, które poprzez promy wpływają do naszego miasta, ale to także usytuowanie terminalu, które sprawi, że nasi goście większym „spacerkiem” będą mogli dojść do centrum miasta, do ulicy Świętojańskiej. To nie tylko nowe funkcje, ale także ważny element rozwoju gospodarczego portu i miasta Gdyni – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

 

Pierwsi pasażerowie w przyszłym roku

Przypomnijmy, że już wcześniej Port Gdynia prowadził postępowanie, które wyłoniło operatorów promowych chcących korzystać z zupełnie nowej infrastruktury. Tym samym oprócz obecnego w Gdyni od 1995 roku szwedzkiego przewoźnika Stena Line już wkrótce w terminalu promowym będzie można też wsiadać na pokład jednostek Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, które są znane pod szyldem Polferries. Oznacza to, że najprawdopodobniej w ofercie znajdą się nowe połączenia pasażerskie do Szwecji. Nowy terminal ma też pozwolić na więcej połączeń typu ro-ro.

Kiedy dokładnie pierwsi pasażerowie wypłyną z nowej lokalizacji w gdyńskim porcie? Najprawdopodobniej 1 stycznia 2022 roku, bo właśnie na taki termin wskazał podczas uroczystego otwarcia przedstawiciel wspomnianego wcześniej Stena Line.

 

 


Podziel się
Oceń

pochmurnie

Temperatura: 4°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1005 hPa
Wiatr: 7 km/h

Reklama