Badania natężenia ruchu potwierdziły, że największe natężenie ruchu panuje między węzłami Gdańsk Lotnisko i Gdańsk Karczemki. Prawie 100 tys. pojazdów na dobę

  • 24.11.2021, 06:49
  • Źródło: GDDKiA Odział Gdańsk
Badania natężenia ruchu potwierdziły, że największe natężenie ruchu panuje… GDDKiA

Podziel się:

Oceń:

Zakończyły się badania natężenia ruchu na drogach krajowych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu. Największy ruch w województwie został odnotowany na S6 Obwodnicy Trójmiasta.

Pomiary co 5 lat

Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzany jest co 5 lat. Poprzedni odbył się w 2015 r. W 2020 r. monitoring rozpoczęto, zgodnie z założeniami w styczniu, ale ze względu na zaburzenia ruchu przez pandemię, zostało ono przedłużone do 2021 r. Wyniki badań GPR są wykorzystywane do zarządzania siecią drogową, m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg czy analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Służą również jako dane wyjściowe przy projektowaniu nowych dróg i przebudów istniejących.

Ponad 800 km dróg i 115 punktów

GDDKiA zarządza w woj. pomorskim siecią dróg o długości przeszło 800 km. Do monitorowania ruchu wyznaczono 115 punktów pomiarowych rozmieszczonych na podległych nam drogach krajowych. W każdym punkcie, metodą wideodetekcji, przewidzianych było dziewięć pomiarów dziennych oraz sześć nocnych.

Wyniki

Na drogach krajowych woj. pomorskiego zanotowano średni dobowy ruch roczny (SDRR) na poziomie 15 277 pojazdów na dobę, co oznacza wzrost o 24 proc. (SDRR w Polsce to 13 574 poj./dobę i wzrost o 21 proc.). Największe natężenia ruchu są, co nie stanowi zaskoczenia, na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta, między węzłami Gdańsk Lotnisko i Gdańsk Karczemki - 97 537 poj./dobę (w 2015 r. było to 77 141). Nieco mniej było między Gdańskiem Owczarnią a Lotniskiem - 92 964 (w 2015 r. - 73 937). Dla porównania najmniej obciążonym ruchem odcinkiem tej drogi ekspresowej jest odcinek Gdynia Chylonia - Gdynia Port, który przejeżdża średnio 34 798 poj./dobę (w 2015 r. - 29 660).

Ciekawy jest bardzo duży wzrost ruchu na S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Między węzłami Gdańsk Lipce i Gdańsk Port przejeżdża 48 366 pojazdów w porównaniu do 22 892 w 2015 r. To oznacza zmianę o 111 proc. Duży wzrost - 84 proc. - zanotowano również na węźle Gdańsk Południe w ciągu S6 Obwodnicy Trójmiasta, na krótkim odcinku między włączeniem S7 i DW222, gdzie średniodobowo przejeżdża 69 904 pojazdy (w 2015 r. - 37 868). Do obu wyników przyczyniło się otwarcie dla ruchu przez Miasto Gdańsk tunelu pod Martwą Wisłą w 2016 r., co znacząco zmieniło sposób poruszania się po mieście i szerzej całej aglomeracji.

Wzrosty ruchu odnotowano na całej sieci dróg krajowych w woj. pomorskim, choć są to wzrosty nie tak spektakularne jak na drogach ekspresowych. Z dróg jednojezdniowych największe natężenia ruchu są między rondami w Żukowie (DK7 i DK20) - 28 243 pojazdów (24 204 w 2015 r.) - i na DK91 między Pruszczem Gdańskim a granicami Gdańska - 24 007 pojazdów (17 347).

Najmniejsze natężenie ruchu w województwie pomorskim, 2 930 poj./dobę, zanotowana DK21 w Ustce tuż przy porcie. Było nawet o 95 pojazdów niższe niż w GPR 2015.

Rozwój sieci dróg i uwzględnienie wyników GPR

W bliskiej przyszłości możemy spodziewać się zmniejszenia natężenia ruchu na DK6 łączącej Gdynię z Wejherowem, ze względu na zbliżające się zakończenie prac przy budowie drogi ekspresowej S6 między Gdynią Wielkim Kackiem a Bożympolem Wielkim, która przejmie część ruchu z drogi krajowej.

Realizacja Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) i jej integralnej części - obwodnicy Żukowa - zmieni natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta oraz w Żukowie między rondami (DK7 i DK20). Przypomnijmy, że w kwietniu br. podpisaliśmy umowy na dwa odcinki OMT i obecnie przygotowywane są projekty budowlane.

Trwa przetarg na wykonanie koncepcji programowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego objętej Programem budowy 100 obwodnic. Przez to miasto przejeżdża średnio 22 635 pojazdów i stanowi ono punkt krytyczny przy poruszaniu się drogą krajową nr 22.

Wyniki GPR będą teraz szczegółowo analizowane. Zostaną one wykorzystane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg, oceny potrzeb modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych, zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych i środowiskowych oraz analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Źródło: GDDKiA Odział Gdańsk

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe