piątek, 26 kwietnia 2024 15:52
Reklama

Hamlet w Centrum św. Jana. Festiwal.



NCK - Centrum św. Jana



Teatr Polski w Poznaniu

Hamlet



Konkurs o Złotego Yoricka



Na podstawie dramatu Williama Shakespeare'a "Hamlet, książę Danii" w tłum. St. Barańczaka oraz Heinera Müllera "HamletMaszyna" w tłum. J. St. Burasa



Historia Hamleta, napisana przez Williama Shakespeare'a między 1599-1602 rokiem, stała się kodem kulturowym, przekazywanym od pięciu stuleci na całym świecie. "Hamlet" jest maszyną, która napędza kolejne pokolenia, myśli humanistyczne i nigdy się nie zatrzyma.



Dwudziesty wiek skończył się na dobre, a jego lekcję zapomniano. Potrzebujemy nowych narzędzi, aby opisać współczesność. Hamlet, grany przez ukraińskiego aktora Romana Lutsky'iego pyta o możliwość Nowego Człowieka na gruzach obalonych idei i autorytetów. Hamlet prowadzi, tu i teraz, międzypokoleniowy i międzykulturowy dialog.



"Hamlet" nie jest widowiskiem. "Hamlet" jest akcją.



Kto obserwuje, a kto jest obserwowany?



Do przestrzeni "Hamleta" można dołączyć w dowolnym momencie, i w dowolnej chwili ją opuścić. "Hamlet" jest otwarty dla publiczności przez kilka godzin, i tak jak w galerii sztuki, widzowie sami decydują, jak długo "Hamlet" trwa, które fragmenty historii chcą zobaczyć i usłyszeć.



Widz dzięki wielokanałowym słuchawkom, które otrzymuje przy wejściu, sam wybiera, których fragmentów historii chce posłuchać. W trakcie jej trwania dowolnie sam decyduje, kiedy zmienić kanał dźwiękowy.

Struktura "Hamleta" pozwala widowni poruszać się swobodnie po sali wraz z aktorami - postaciami sztuki. Widz w sposób indywidualny poddaje się wpływom aktorów, nowych mediów, muzyki współczesnej, wielości bodźców płynących z wybiórczego, fragmentarycznego odbioru świata. "Hamlet" chce stworzyć utopijną przestrzeń. Indywidualni ludzie - widzowie i aktorzy, tworzą nowe ciało społeczne, nową wrażliwość, nowy świat., Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski



Łukasz Drewniak, Selekcjoner Konkursu o Złotego Yoricka: Poznański Hamlet jest grany po polsku i ukraińsku, ale zawiera w sobie więcej kultur i obrazów, ech językowych. Został przeniesiony do przestrzeni postindustrialnej zaaranżowanej przez Zbigniewa Liberę jakby był trwającym tylko tu światem równoległym. Zastygłym umierającym światem. Alternatywną Europą pomieszanych języków, ras i wartości. Publiczność dostaje słuchawki i może śledzić akcję sztuki w trzech sytuacjach, wędrować za aktorami, błądzić w labiryncie zdegradowanego Elsynoru.[...]

Wiele kluczowych scen dzieje się w tym samym momencie, spektakl trwa w zapętleniu, najwytrwalsi widzowie mogą zostać w przestrzeni gry nawet na dwie trzygodzinne odsłony. Kleczewska konstruuje Hamleta jakby to była instalacja, ruiny teatru klasycznego i europejskich iluzji, kalekich biografii bohaterów. Wszystko w jej świecie umarło, jest powidokiem dawnej świętości.



Reżyseria: Maja Kleczewska

Dramaturgia: Łukasz Chotkowski

Scenariusz sceniczny: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski

Scenografia: Zbigniew Libera

Reżyseria światła oraz zdjęcia: Marcin Koszałka

Kostiumy: Konrad Parol

Muzyka: Cezary Duchnowski

Kierownictwo muzyczne: Adam Domurat

Choreografia: Kaya Kołodziejczyk

Montaż materiałów filmowych: Przemysław Chruścielewski

Współpraca merytoryczna: Paulina Skorupska,

Asystentka reżyserki, inspicjentka: Magdalena Matusewicz,

Asystentka scenografa: Ewa Małas,

Asystent kostiumografa: Emil Wysocki,

Konsultacje językowe: Martyna Strychalska,

Produkcja: Zuzanna Głowacka, Andrzej Szwaczyk



Obsada:

Kaya Kołodziejczyk

Teresa Kwiatkowska

Flaunnette Mafa

Daria Polunina

Alona Szostak

Yurii Chebotarov

Piotr Dąbrowski

Gamou Fall

Michał Kaleta

Wojciech Kalwat

Piotr Kazimierczak

Roman Lutskiy

Jakub Papuga

Mandar Purandare

Oleh Serheiev

Michał Sikorski

Paweł Siwiak

Andrzej Szubski



 



START: godz. 18.00 i 20.30.



WSTĘP: bilety 45-100 zł do nabycia: https://bilety.teatrszekspirowski.pl.



Lokalizacja
ul. Świętojańska 50 Gdańsk
Organizator: Nadbałtyckie Centrum Kultury
Rozpoczęcie: 16.07.2019 12:00
Zakończenie: 31.07.2019 18:00
Reklama