niedziela, 14 grudnia 2025 02:15
Reklama

Transport ludzi i towarów drogą wodną - jest koncepcja pętli

MALBORK. Mają powstać porty turystyczne, przystanie i pomosty cumownicze. Potem zostanie przywrócona żegluga towarowa przez odbudowę i unowocześnienie istniejącej infrastruktury portów. To nie marzenie, lecz główne założenia koncepcji rewitalizacji śródlądowej drogi wodnej E70.
Transport ludzi i towarów drogą wodną - jest koncepcja pętli
Kilkadziesiąt osób uczestniczyło w spotkaniu roboczym gmin województw pomorskiego i warmińsko mazurskiego położonych wzdłuż międzynarodowej drogi wodnej E70. Byli też przedstawiciele samorządów wojewódzkich, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz Urzędu Morskiego w Gdyni. Przypomnijmy, marszałkowie sześciu województw podpisali list intencyjny w sprawie przystąpienia do tworzenia koncepcji zagospodarowania polskiego odcinka międzynarodowego szlaku wodnego. W kwietniu 2010 r. przedstawiciele Zespołu ds. Rewitalizacji MDW E 70 odebrali liczącą ponad 1100 stron koncepcję. Na terenie Polski szlak wodny E70 wiedzie przez Odrę, Wartę, Noteć, Kanał Bydgoski, Wisłę, Nogat, Szkarpawę i Zalew Wiślany.
- Pierwszorzędową sprawą jest budowa systemu portów turystycznych, przystani, pomostów cumowniczych z jednolitym systemem informacji i identyfikacji – tak mówił Michał Czasnojć ze szczecińskiego Biura Projektowo - Inżynierskiego Redan, który przygotował prezentację. – Przywrócenie regularnej żeglugi towarowej przez rewitalizacje istniejącej i budowę nowej infrastruktury przeładunkowo - logistycznej, to priorytet numer dwa – przekonywał uczestników spotkania.
Koncepcja zakłada, że E 70 zostanie dostosowana do parametrów drugiej klasy technicznej dróg wodnych, z zagwarantowaniem przez minimum 240 dni w roku bezpiecznej, całodobowej żeglugi.
- W koncepcji dostrzegam braki – powiedział jeden z uczestników. – Potrzeba zbudować flotę, jednostki z małym zanurzeniem. To muszą być jednostki optymalne i skoro drogi wodne będą dostosowane, to trzeba mieć czym wozić ludzi i towary – podpowiadał.
- Skoro pojawią się warunki do pływania, zacznie się pojawiać i flota – uspokajał Michał Czasnojć. – Raczej drogi wodne będą dostosowywane do rodzaju sprzętu, a nie odwrotnie.
Jak się okazało, koncepcja wykorzystanie śródlądowej drogi wodnej to doskonały materiał do tego, by na nim „pracować’. Tak przynajmniej widzi to Anna Stelmaszyk - Świerczyńska, dyrektor techniczny Urzędu Morskiego w Gdyni.
- To bardzo ważne – przywrócić transport wodny, ale trzeba wprowadzić do świadomości ludzi i urzędów, że transport ów jest przyjazny środowisku – przekonywała. – Twierdzi się, że rzeki mają być ostojami przyrody, a nie drogami, a to jest inaczej. Przy zachowaniu wszystkich koniecznych środków, wpływ ruchu turystycznego i żeglugi towarowej na stan środowiska naturalnego będzie minimalny.
Ale okazało się, że w niektórych miejscach omawiany szlak wodny „zahacza” o miejsca objęte ochroną, co jest jednoznaczne z naniesieniem zmian w koncepcji.
- Koncepcja jest wizjonerska i dalekosiężna – powiedział prowadzący spotkanie Zbigniew Ptak z Biura Rozwoju Dróg Wodnych przy Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku. – Kierunek rozwoju został już nadany, ale zanim środki zostaną rozdzielone, jest jeszcze czas na uwagi. Dzisiejsze konsultacje po to właśnie są – dziękował za cenne wskazówki zebranym.

3,5 mld zł
Mniej więcej tyle potrzeba pieniędzy, by zrealizować pomysł sześciu marszałków i przystosować międzynarodową drogę wodną E70 do transportu ludzi i towarów.


Malbork na szlaku
W ramach odnowy i przywrócenia użyteczności drogi wodnej E70 również Malbork i okolice miasta mogą doczekać się ważnych zmian. W dwóch województwach – pomorskim i warmińsko – mazurskim – realizowany jest wspólny projekt, znany pod nazwą Pętla Żuławska, w którym uczestniczy 18 partnerów. W Kraśniewie i Kamionce, miejscowościach gminy Malbork, pojawią się pomosty cumownicze. W samym mieście, nad Nogatem, powstanie infrastruktura dla bazy turystycznej: naprzeciwko malborskiej warowni i na wysokości Ośrodka Sportu i Rekreacji, a istniejący śródlądowy port ma być rozbudowany.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

dis 14.07.2010 13:28
Tylko czy trzeba bylo wpierw zaprzepaścić,wszystko co zbudowali tu poprzednicy? Nawet "za Niemca"sprawniej funkcjonowało tu wszystko,z transportem rzecznym włącznie. Spójrzcie na Nogat nawet sprzed 30lat,po tamtej rzece zostalo tylko wspomnienie....

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
dis 14.07.2010 13:28
Tylko czy trzeba bylo wpierw zaprzepaścić,wszystko co zbudowali tu poprzednicy? Nawet "za Niemca"sprawniej funkcjonowało tu wszystko,z transportem rzecznym włącznie. Spójrzcie na Nogat nawet sprzed 30lat,po tamtej rzece zostalo tylko wspomnienie....

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 7°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 28 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama