wtorek, 14 maja 2024 22:59
Reklama

Szlak Dolnej Wierzycy - wędrówki po trasach turystycznych Kociewia

KOCIEWIE. Prezentujemy opisy najciekawszych tras turystycznych powiatu tczewskiego. Poniżej o szlaku Dolnej Wisły rozpoczynającym się w Pelplinie i biegnącym do Gniewu (22 km).
Wycieczkę rozpoczynamy przed stacją kolejową w Pelplinie.

Opactwo cystersów i starorzecze Wierzycy
Szlak biegnie w lewo ul. Dworcową, następnie przez ul. Mickiewicza do ronda. Tam skręca w lewo i przebiega obok dawnego opactwa cysterskiego z obecnie katedrą. Następnie ul. Starogardzką dochodzi do ul. Szpitalnej, gdzie skręca w lewo. W ten sposób dochodzimy do Muzeum Diecezjalnego. Po minięciu boiska skręcamy w prawo i wychodzimy na ul. ks. Pasierba. Szeroką drogą trasa biegnie do Rożentala.
W tej miejscowości szlak skręca w prawo, w kierunku południowym. Dochodzi do linii kolejowej. Za wiaduktem skręca na południe i w lesie schodzi w lewo. Tam też dochodzi w pobliże Wierzycy. Idąc wzdłuż rzeki wychodzi obok boiska w Kulicach, a następnie na ul. Szkolną. Skręca w lewo i idzie szosą w kierunku Stockiego Młyna. Przed tutejszym jazem elektrowni wodnej skręca w prawo, zbliżając się do doliny rzeki.
Przekraczamy strumyk i idziemy wzdłuż starorzecza Wierzycy. Wkrótce trasa dochodzi do leśnego traktu prowadzącego z Kulic w kierunku Brodów. Kolejno skręca w lewo i udaje się na południe. Po kilometrze ukazują się zabudowania Gętomia. Potem szlak wychodzi z lasu. Za skrzyżowaniem droga, która przecina mostek nad potokiem zwanym Janką. Następnie ukazują się zabudowanie wsi Brody i nieczynna linia kolejowa Morzeszczyn – Gniew.

Wzniesieniami i doliną
Za przejazdem kolejowym skręcamy w lewo trafiając na asfaltową drogę biegnącą z Brodów do Gniewa. Po pół kilometra docieramy do zabudowań Brodów. W środku wsi szlak skręca w prawo. Po raz kolejny mija most na Wierzycy, a potem odchodzi w prawo. Droga biegnie po wzniesieniach, skąd roztaczają się widoki na dolinę rzeki. Mija pojedyncze zabudowania.
Kolejno przecina strumyk i wchodzi do Gniewskich Młynów. Następnie przecina asfaltową szosę i ul. Konopnickiej dochodzi do ul. Ogrodowej. Tutaj skręca w prawo. Potem dociera do ul. Krasickiego, czyli drogi nr 1. Przechodzi ponad nią kładką dla pieszych i chodnikiem obok cmentarza dochodzi do ul. Gdańskiej. Tutaj skręcamy w prawo w kierunku najstarszej części Gniewu. Dochodzimy do skrzyżowania z ulicami Kościuszki i 27 Stycznia. Skręcamy w lewo w tą drugą, by w rejonie placyku przystankowego autobusów PKS zakończyć trasę.

Kościoły, zabytki i zamek krzyżacki
Wierzyca – lewy dopływ Wisły. Jej długość wynosi ok. 130 km. Ma źródła na Pojezierzu Kaszubskim, na południowy wschód od góry Wieżyca. Płynie w kierunku południowo-wschodnim. Stanowi świetny szlak kajakowy. W jej biegu są liczne elektrownie wodne. Uchodzi do Wisły w okolicach Gniewu.
Pelplin – można tu podziwiać takie zabytki jak: gotycki pocysterski zespół klasztorny (odnawiany i częściowo rekonstruowany w latach 1894-99); duża trójnawowa bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi o układzie nawy głównej imitującej układ halowy (z prosto zamkniętym prezbiterium i transeptem; bogate wyposażenie wnętrza - gotyckie stalle z połowy XV w., najcenniejsze w Polsce, o bogatej dekoracji, wielki manierystyczny ołtarz główny z lat 1623-24 oraz bogata dekoracja rzeźbiarska); gotycki kościół pw. Bożego Ciała z ok. 1417 r. (w drugiej połowie wieku XVII stał się kościołem parafialnym dla rozwijającej się wokół klasztoru osady wiejskiej); Muzeum Diecezjalne z bogatymi zbiorami sztuki gotyckiej oraz klasycystyczny pałac biskupi z ok. 1837 r.
Stocki Młyn  - znajduje się tu mała elektrownia wodna na Wierzycy o mocy 370 kW.
Gniew – możemy tu obejrzeć takie zabytki jak: zamek krzyżacki z końca XIII wieku; Pałac Marysieńki zbudowany przez Jana Sobieskiego, wówczas starostę gniewskiego, dla żony Marii Kazimiery w drugiej połowie XVII w.; zabudowania Starego Miasta o zachowanym średniowiecznym układzie przestrzennym, z szachownicowym układem ulic i centralnie położonym kwadratowym rynkiem; gotycki kościół parafialny pw. św. Mikołaja, zbudowany w XIV w., zrekonstruowany w XIX w.; pozostałości murów obronnych miasta i zespołu zamkowego.

Komunikacja
Do Pelplina można dostać się pociągami jadącymi z Tczewa w kierunku Smętowa. Bardzo często kursują też autobusy PKS oraz prywatna komunikacja. Jeżeli chodzi o Gniew połączony jest on z Tczewem również autobusami PKS i liniami prywatnej komunikacji.

(Opis szlaku zaczerpnąłem częściowo z pomorskie.pttk.pl)

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
bezchmurnie

Temperatura: 13°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 15 km/h

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: AntolTreść komentarza: A bocianie gniazdo w mniejscowości Gniew na czynnym kominie piekarni nie można dodać żadnego komentarza!!!!!!Źródło komentarza: Biały bocian w gminie Gniew - w Jaźwiskach zamiast w... AfryceAutor komentarza: kxTreść komentarza: Drogi to temat rzeka, ale nie wyremontowanie całego odcinka, łącznie z dawną Kwiatową 11... to małostkowość. Kasa by się znalazła. A co z dojazdem do ul. Sadowej. Wiele osób idzie na skróty przez to klepisko i błoto po deszczu...Źródło komentarza: [GALERIA ZDJĘĆ] Otwarcie drogi w strugach deszczu. Ul. Kwiatowa w Tczewie wreszcie wyremontowana i oddanaAutor komentarza: Olga33Treść komentarza: Czas pakować torby, sezon żeglarski się zaczyna na dobre :)Źródło komentarza: Sklep żeglarski - gdzie zrobić zakupy przed sezonem? Autor komentarza: KarolTreść komentarza: Zgadzam się, to ważne kwestie i należy mieć je na uwadze. W końcu nikt nie chce dodatkowo użerać się z prawnikiem! Nie o to w tym chodzi! Dlatego takich "speców" jak M. Mickiewicz, to lepiej sobie darować.Źródło komentarza: Jak znaleźć dobrego adwokata? Kluczowe aspekty współpracy prawnejAutor komentarza: Marek L.Treść komentarza: Janek, ty nigdy nie byłeś nowoczesny i bezpieczny Odpuść sobie. Te twoje stare szmaty i przefarbowane włoski mówią o tobie wszystko.Źródło komentarza: Ruszyła kampania wyborcza. Komitet Obywatelski Jan Kulas 2024 ogłosił 50 Zadań Programowych dla Tczewa w latach 2024-2029