czwartek, 18 grudnia 2025 04:36
Reklama

Propozycje w przededniu zmiany regulaminu utrzymania czystości w mieście

STAROGARD GD. Mieszkańcy oraz radni mają wątpliwości co wysokości pobieranych opłat za wywóz śmieci. Sprawa dotyczy właścicieli domków jednorodzinnych. Czy osoba samotna powinna płacić za odpady tyle samo co wielodzietna rodzina, która „produkuje” ich kilkukrotnie więcej?
- Rachunki za wodę, energię od dawna uwzględniają ich rzeczywiste zużycie. Dlaczego z odpadami miałoby być inaczej – pyta Krzysztof Skiba. Propozycja radnego wygląda następująco. Rachunek mógłby zostać podzielony na dwie części, abonamentową – jednakową dla wszystkich oraz część drugą uwzględniającą rzeczywiste potrzeby mieszkańców. Jak się okazuje w taki sposób rozlicza się wiele gmin w Polsce.
(Nie) sprawiedliwe opłaty
Sprawa dotyczy domków jednorodzinnych. Dzisiaj mieszkańcy ponoszą opłatę, która zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy miejskiej Starogard Gd. uwzględnia koszt opróżnienia pojemnika, a także koszty pracowników i pojazdów pracujących przy wywozie oraz koszty transportu i składowania odpadów. Na terenie miasta prace w tym zakresie wykonują dwie firmy.
- Nie mamy wpływu na to ile osób użytkuje dany pojemnik oraz nie ma wiedzy nt. wieku osób użytkujących pojemniki na odpady – mówi Rafał Głodek, wiceprezes Starkom.
Firma nie dzieli mieszkańców na tych, którzy „produkują” odpadów mniej czy więcej. Pobiera od nich równą opłatę w wysokości 42,90 zł miesięcznie za używanie standardowego pojemnika.
- Czy to jest sprawiedliwe, że jedna osoba starsza płaci tyle samo co rodzina 4 czy 6 – osobowa – pytał na ostatniej sesji RM Krzysztof Skiba. - Dla mnie to jest niesprawiedliwe i pytam czy pan prezydent zamierza z tym coś zrobić?
Zdaniem radnego rozwiązaniem, podobnie zresztą jak w innych miastach mogłoby być wprowadzenie rachunków, które oprócz opłaty stałej uwzględniałyby także rzeczywiste potrzeby mieszkańców.
- Starkom musi utrzymać pracowników, kupić paliwo dlatego jedną część rachunku mógłby stanowić równy dla wszystkich abonament. Wysokość drugiej byłaby uzależniona od tego ile pojemników w ciągu miesiąca zostało opróżnionych. Dlaczego osoby samotne miałyby płacić za pozostałych, skoro same nie są w stanie zapełnić pojemnika raz w tygodniu.
Ustawa jest, szczegółów brak
Pomysł rzecz jasna podoba się samotnym mieszkańcom domków.
- Zgadzam się z tym, że ludzie powinni płacić proporcjonalnie do swoich potrzeb – mówi Kazimierz Noga. Starogardzianin w okresie zimowym zapełnia kubeł raz na dwa, trzy tygodnie. – Na wiosnę lub jesień gdy spadają liście worków przybywa, ale na pewno nie mam tyle śmieci co mieszkające obok rodziny.
Pozostaje jeszcze kwestia tego czy obniżka opłat dla jednych nie będzie oznaczać podwyżki dla pozostałych. A także jak w ogóle kontrolować to ile razy w miesiącu dany właściciel opróżniał pojemnik? Z tym poradzono sobie w innych miastach, gdzie w trakcie opróżniania pojemników kierowca zapisuje, kto i ile ich zapełnił.
Dyskusja w sprawie opłat pojawia się nie bez powodu. Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 1 lipca 2011 r., od połowy 2013 r. to gmina będzie decydowała o odpadach komunalnych wytwarzanych przez jej mieszkańców. Gminy będą obejmowały wszystkich właścicieli nieruchomości na swoim terenie jednakowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. To z kolei będzie wymagało gruntownych zmian w regulaminach, być może uwzględnione zostaną nowe propozycje rozliczania.
- Gminy przejmą od mieszkańców obowiązek pozbywania się wytwarzanych odpadów a mieszkańcy za odbiór odpadów będą rozliczali się z gminą – mówi Rafał Głodek. - Szczegóły takiego odbioru będą określały Regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie poszczególnych gmin. Z racji, że takowe jeszcze nie powstały – nie potrafimy określić na czym będą polegały zmiany w szczegółach.
Pojemniki – wystawiać na ulice czy nie?
Jak się okazuje problemy ze śmieciami dotyczą nie tylko wysokości opłat, ale także tego czy mieszkańcy są zobowiązani do wystawiania pojemników. Starkom wystosował do swoich klientów pisma z załączonym harmonogramem odbioru poszczególnych odpadów, zwracając się tym samym z prośbą o wystawianie pojemników w dniu odbioru przed posesję. Problem polega na tym, że istnieją znaczne różnice w umowach z różnymi mieszkańcami.
- W starszych umowach jest mowa o konieczności wystawiania – mówi zastępca prezydenta Starogardu Gd. Wojciech Pomin. - W nowych umowach tego nie mamy, w związku z czym Starkom będzie musiał je ujednolicić.
Trudno dziwić się pracownikom Starkomu, którzy niejednokrotnie muszą walczyć nie tylko z ciężkimi pojemnikami, ale także psami, które za bramą czują się „gospodarzami”. Zapisy regulaminu dokładnie określają, aby pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami były ustawione w miejscu dostępnym dla pracowników firmy wywozowej bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości. Z drugiej strony swoje racje mają także mieszkańcy.
- Nie można wystawiać pełnych koszy, bo wiatr to wszystko dmucha – mówi radny Paweł Głuch. - Mało tego. Nie ma dokładnej godziny przyjazdu samochodu. Nieraz cały dzień te kosze stoją na ulicach, często zostają przewrócone. Nie będę ich wystawiał.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Kaka 08.02.2012 21:12
Widzę że o śmieciach rozmawiacie więc skorzystam z okazji i temat-pytanie rzucam. Czy w Starogardzie grzebanie w śmietnikach jest dozwolone? Od dłuższego czasu obserwując co raz to więcej ludzi szperających w śmietnikach zastanawiam się czy ten proceder nie powinien zbadać np. Starogardzki sanepid ? Tylko nie wielka ilość szperaczy wyciąga odpadki spożywcze. Reszta czegoś szuka grzebiąc gołymi rękami w śmieciach. To chyba już masowe zjawisko. CZY GROZI NAM EPIEDEMIA ?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Kaka 08.02.2012 21:06
Widzę że o śmieciach rozmawiacie więc skorzystam z okazji i temat-pytanie rzucam. Czy w Starogardzie grzebanie w śmietnikach jest dozwolone? Od dłuższego czasu obserwując co raz to więcej ludzi szperających w śmietnikach zastanawiam się czy ten proceder nie powinien zbadać np. Starogardzki sanepid ? Tylko nie wielka ilość szperaczy wyciąga odpadki spożywcze. Reszta czegoś szuka grzebiąc gołymi rękami w śmieciach. To chyba już masowe zjawisko. CZY GROZI NAM EPIEDEMIA ?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
czytelnik 08.02.2012 18:55
Śmieci nie wiem czy mozna się zgodzić , że jedna osoba ma śmieci mniej , często te osoby korzystają tylko z worka wtedy resztę albo palą albo podrzucają albo wyrzucają gdzie się da . Może w końcu ktos zrobi z tym porządekNajgorsi są działkowicze ciągle widać jak wyrzucają śmieci na ulicę pod kosze uliczne. Tak porządkują swoje działeczki tak czysto a potem ci wszyscy porządni twierdząc że zabierają śmieci do domu podrzucają je gdzie się da. Idąc ulicą często widuję jak leżą worki czy reklamówki ze śmieciami podrzucone bo nie płacą za wywóz śmieci albo mają za mało kubłów. A potem kto miasto to wywozi i ponosi koszty, bo tym pseudo porządnym ludziom nie chce się płacić. Apeluję wyczulmy się na takie osoby i kiedy jesteśmy świadkami takiego procederu, gańmy je na kazdym kroku.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Emeryt 07.02.2012 19:36
A może by zrobić tak że jeśli segregujesz to mniej płacisz za wywóz. Ale to i tak nie rozwiązuje tego tematu co napisał fan Pepe go. Ludzie spalają śmieci w piecach i to jest główny problem tej sprawy.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
henry 07.02.2012 19:26
smieci A może by tak zrobić jak w Anglii,nie wystawisz pojemnika w dniu wywozu no to czekasz następne dwa tygodnie,a nie daj boże sie pomylić i pomieszać,zółta kartka na pojemnik i segregacja we własnym zakresie,ew.wywóz we własnym zakresie.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Pepe 07.02.2012 17:27
śmieci czesc fan co tam u ciebie? jak zyjesz?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
fan Pepe go 07.02.2012 15:31
A gdzie najważniejsza kwestia?! Przecież mieszkańcy domków jednorodzinnych mają możliwość spalania w piecu śmieci! I aby im to uniemożliwić wszyscy mieszkańcy domków jednorodzinnych powinni płacić jedną , taką samą, wysoka opłatę. Nie zależną od ilości mieszkańców. W takim przypadku nie będą pozbywać się śmieci przez komin ani wywozić do lasu. Tylko taką „karą” nauczy się ludzi cywilizacji.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Alik 07.02.2012 12:11
Śmieci Poza ciężkimi kubłami i agresywnymi psami obsługa śmieciarki walczy też z chorobą filipińską. Ta potrafi osłabić! I zdążają na czas!

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
ziomek 23.06.2013 21:03
Ty Apacz widze ze pierdzisz w stolek pewnie w jakims biurze wiec lepiej sie nie wypowiadaj , zapewne ty nawet 2 dni bys nie przepracowal, gnoisz do kibla to go raz na tydzien wystawiaj, naucz sie ze to twoj syf .Pozatym pracownicy w tego typu firmach to nie ekspedjentki w sklepie ze musza stac z usmiechcem i kadzic kazdemu wiec lepiej zastosoj sie do tego co podpisujesz algo zgnij razem z tymi twoimi odpadami bo po 1 lipca napewno nikt ci ich z posesji nie odbierze. Pozdrawiam

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Tapir 07.02.2012 10:53
Skibie wcale nie chodzi o dobro mieszkańców tylko o zawoalowaną podwyżkę opłat za wywóz śmieci. Przeliczył sobie ilu jest samotnie mieszkających i ile rodzin. Przy okazji rzuca się pytanie na usta dlaczego mieszkańcy mają być karani za posiadanie dzieci ? Taką politykę prorodzinną proponuje radny z komisji budżetu ?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Apacz 07.02.2012 10:52
Pierwszy raz zgadzam się z Głuchem. Dobrze radzi!

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
pochmurnie

Temperatura: -2°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 6 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama