sobota, 20 grudnia 2025 10:42
Reklama

Analizowali pionierską kontruję mostu

Dla mieszkańców Kwidzyna oddany w zeszłym roku do użytku most przez Wisłę jest przede wszystkim niezbędnym rozwiązaniem transportowym. Dla całej Polski ma on jednak dodatkowe znaczenie – jest pionierską konstrukcją, wykorzystującą nowe rozwiązania techniczne, które będą mogły być stosowane w przyszłości. Z tego względu most stał się tematem sympozjum organizowanego przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa i Pomorską Izbę Okręgową Inżynierów Budownictwa pod patronatem Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Analizowali pionierską kontruję mostu

Sympozjum „Przeprawa mostowa przez Wisłę koło Kwidzyna” odbyło się w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amber Expo w Gdańsku. Przy wypełnionej sali naukowcy i przedstawiciele firm zaangażowanych w zaprojektowanie i wybudowanie mostu opowiadali o historii planów zbudowania przeprawy, jej projektowaniu, przebiegu realizacji, a także o ekonomicznych i społecznych konsekwencjach przedsięwzięcia.

Kluczowe przekwalifikowanie drogi

W pierwszej części sympozjum o historii starań o budowę przeprawy opowiedział dyrektor Gdańskiego oddziału Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Robert Marszałek, który wskazał m.in. na kluczowe dla realizacji projektu przekwalifikowanie drogi wojewódzkiej, w ciągu której most miał być zbudowany, na krajową. Edward Kowalczyk, przedstawiciel firmy Transprojekt Gdański Sp. Z o.o., która most zaprojektowała, omówił wyzwania, którym musieli sprostać twórcy koncepcji oraz brane pod uwagę rozwiązania i argumenty, jakie zadecydowały o wybranym rozwiązaniu. Wojciech Trochymiak z Politechniki Warszawskiej przedstawił natomiast 20 dopiero historię mostów typu extradosed i najwybitniejsze z około 200 istniejących na świecie konstrukcji tego typu.

Zalety niekonwencjonalnych betonów

Część drugą rozpoczął referat Krzysztofa Żółtowskiego z Politechniki Gdańskiej opisujący wcześniejszą koncepcję Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku SA i ostatecznie zrealizowaną koncepcję Transprojektu Gdańskiego. Tadeusz Stefanowski, projektant mostu, przedstawił natomiast szczegółowe założenia projektu. O zaletach niekonwencjonalnych betonów, w tym wykorzystanego w podkwidzyńskim moście w sposób pionierski w Polsce betonu wysokiej wytrzymałości klasy B80, mówił Wojciech Radomski z Politechniki Łódzkiej.

Nowatorskie siodła

Najbardziej frapująca była jednak część trzecia sympozjum. Przedstawiciel firmy Budimex SA, szef kontraktu Paweł Zawiła i Piotr Dragacz z współpracującego z nią biura Stähler & Knopik mówili o wyzwaniach jakie przed wykonawcami stawiała nowa technologia, a także o żmudnym poszukiwaniu i weryfikacji rozwiązań pojawiających się problemów. Maciej Targowski z VSL Polska opisał także szczegółowo nowatorskie siodła umożliwiające przeprowadzenie naciągów sprężających most przez pylony – co okazało się rozwiązaniem korzystniejszym niż dotychczas stosowane ich kotwiczenie. Michał Szydłowski i prof. Kazimierz Gwizdała z Instytutu Hydrotechniki Politechniki Gdańskiej omówili natomiast problemy wynikające z działalności rzek w rejonach mostów i przedstawili wyniki obliczeń dotyczących tego typu procesów w wypadku mostu podkwidzyńskiego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 7°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 20 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama