Ceny popularnej benzyny Pb95 mogą skoczyć do 5,15 zł za litr, a oleju napędowego do 5,10 zł/l - wynika z raportu Money.pl. Grozi nam to, jeżeli rząd nie zdecyduje się na obniżkę paliwowej akcyzy lub nie zrezygnuje z likwidacji ulgi na biopaliwa. Obniżka podatków jest najprostszym sposobem na to, by ulżyć kierowcom. Ponad połowa ceny, którą płacimy tankując na stacjach to podatki.
Rząd pozostaje głuchy na te żądania. Sylwia Stelmachowska z biura prasowego Ministerstwa Finansów poinformowała Money.pl, że obecnie resort nie ma żadnego projektu, który zakładałby obniżenie akcyzy na paliwa. Zaznaczyła jednak, że cały czas analizowana jest sytuacja na rynku paliw.
Tymczasem ponad 50 procent średniej ceny paliwa to haracz jaki płacimy państwu, pod postacią opłaty paliwowej, akcyzy i podatku VAT. Najwięcej - ponad 30 proc. ceny pochłania akcyza. Pozostała część to: cena surowca oraz marża właściciela stacji.
Ceny prawie wszystkich paliw wciąż pną się w górę. Przyczyną jest niepokój związany z rozruchami na Bliskim Wschodzie i wojną w Libii. Średnia cena litra najpopularniejszej benzyny już ponad tydzień temu przebiła psychologiczną granicę pięciu złotych, a jeszcze w drugiej połowie lutego za litr Pb95 płaciliśmy przeciętnie 4,80 złotych.
W ciągu miesiąca koszt tankowania wzrósł o 25 groszy. Czyli o blisko 5 procent. Podobnie rosły też ceny droższej benzyny Pb98 oraz oleju napędowego.
Zadowoleni mogą być jedynie tankujący autogaz. Jego cena w ciągu ostatnich dwóch miesięcy spadła o 9 groszy na litrze z 2,64 pod koniec stycznia do obecnej ceny - 2,55 zł.
Zdaniem analityków, w najbliższym czasie nie mamy co liczyć na znaczne spadki cen paliw. Jeżeli już to mogą być zaledwie kilkugroszowe.
Ceny detaliczne paliw w Polsce wraz z prognozą na najbliższe dni (zł/litr)
Rodzaj paliwa Obecne (średnie ceny) Prognoza do 3 kwietnia
Pb98 5,20 5,13-5,23
Pb95 5,04 4,98-5,12
ON 5,00 4,97-5,09
LPG 2,55 2,45-2,62
Niestety po 1 maja, tankujący benzynę i olej znów dostaną mocniej po kieszeni. Skończy się wtedy okres ulgi na biokomponenty używane przez rafinerie przy produkcji paliw. Wzrośnie koszt wytworzenia paliw - pisze Money.pl.
ROLNICY TANKUJĄ TANIEJ
Wśród tankujących są jednak równi i równiejsi. Uprzywilejowanymi są rolnicy, którzy tankują olej napędowy. Przysługuje im limitowany zwrot akcyzy. Oczywiście kwota, jaką dostają, zależy od wielkości gospodarstwa. W tym roku mogą liczyć na nie więcej niż 73,10 zł na 1 hektar użytków rolnych.
Dopłaty do paliwa rolniczego uruchomiono po raz pierwszy w 2006 roku - wtedy rolnikom budżet państwa wypłacił ponad 114 mln złotych. Rok później ta kwota wzrosła do 262 mln zł, by w roku 2008 sięgnąć 498 mln zł, a w 2009 roku już 609 mln zł. (źródło:Money.pl)
Reklama
Drogie tankowanie, a rząd robi swoje
Ceny popularnej benzyny Pb95 mogą skoczyć do 5,15 zł za litr, a oleju napędowego do 5,10 zł/l - wynika z raportu Money.pl. Po 1 maja, tankujący benzynę i olej znów dostaną mocniej po kieszeni. Skończy się wtedy okres ulgi na biokomponenty używane przez rafinerie przy produkcji paliw. Wzrośnie koszt wytworzenia paliw
- 02.04.2011 00:00 (aktualizacja 11.08.2023 07:50)
Reklama






Napisz komentarz
Komentarze