Wśród wypracowanych propozycji m.in. obniżenie klasy dróg ekspresowych w tym tzw. łącznika gdyńskiego o trzy klasy, stworzenie linii komunikacji szynowej połączonej z koleją metropolitarną, a także stworzenie jednolitej koncepcji rozwoju społeczno-ekonomicznego dzielnicy.
W spotkaniu uczestniczyło międzynarodowe grono urbanistów z grupy projektowej MAU, prekursorów „nowej urbanistyki” w Polsce, wywodzących się z pracowni Duany Plater-Zyberk, światowych liderów w projektowaniu zrównoważonych miast, a także specjaliści z zakresu komunikacji, ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju oraz przedstawiciele renomowanej belgijskiej firmy Nelson, doradzającej przy projektach z zakresu marketingu miejsc. Wśród gości warsztatów pojawili się również przedstawiciele miasta w tym prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.
- Podczas Warsztatów Charrette poświęconych przyszłości Gdyni Zachód, skupiamy się na rozwiązaniach strategicznych i miastotwórczych. W dzielnicy takiej jak Gdynia Zachód potrzebne jest centrum, nowe miejsca pracy, dostępne szkoły, parki i sprawny systemu komunikacji. Należy uwzględnić potrzeby osób starszych, rodzin z dziećmi, czy rowerzystów. Ta część Gdyni ma szansę stać się nowoczesną, europejską dzielnicą zbudowaną w sposób zrównoważony, a w rezultacie przyczynić się do poprawy pozycji konkurencyjnej całej Gdyni, jako miasta przyjaznego mieszkańcom i biznesowi”, mówi Maciej Mycielski, właściciel pracowni Mycielski Architecture & Urbanism, jeden z pionierów „nowej urbanistyki” w Polsce i organizator warsztatów w Gdyni.
Komunikacja
Przedłużenie trasy kolei metropolitalnej, skuteczna sieć komunikacyjna z większą liczbą skrzyżowań udrożniających główne ulice, sieć ścieżek rowerowych, a także wygodne chodniki i przejścia dla pieszych oraz konieczność stworzenia parkingów w pasie drogowym, oto lista podstawowych postulatów postawionych przez grono urbanistów i inżynierów drogowych z firmy JKO Consulting, uczestniczących w Warsztatach Charrette pod kierownictwem Macieja Mycielskiego. Najważniejszym założeniem tego projektu jest obniżenie klasy dróg ekspresowych w tym tzw. łącznika gdyńskiego o trzy klasy. Dzięki temu planowana na nawet 8 pasów szosa mająca prowadzić z dolnych tarasów do tzw. trasy Lęborskiej, zmieniłaby się w sieć mniejszych dróg rozpraszających ruch wzdłuż całej dzielnicy.
- Wariant zgodny z MPZP kosztuje ok. 131 mln zł, a po naszej optymalizacji już tylko ok. 79 mln zł. Warto przy tym zauważyć, że nasza propozycja zachowuje wystarczającą przepustowość układu lokalnego i nie naraża dzielnicy na ruch tranzytowy. Potwierdzają to zarówno nasze obliczenia symulacyjne, jak i prognozy UM Gdynia. Wynika to z zaproponowania skuteczniejszej sieci małych ulic zamiast jednego dużego, uciążliwego ciągu komunikacyjnego. Nasza propozycja zakłada w sumie 6 sposobów dotarcia do ul. Chwarznieńskiej zamiast proponowanych wcześniej 3.” podsumowuje Rafał Kucharski z firmy JKO Consulting współpracującej z MAU.
Ekologia
W trakcie kilkudniowego spotkania, które zgromadziło grono urbanistów i osób odpowiedzialnych w Gdyni za planowanie przestrzenne, rozmawiano także o istotnych zagadnieniach środowiskowych na terenie miejskim. Swoją opinię na ten temat przedstawiła Agnieszka Kowalewska, architekt krajobrazu, biorąca udział m.in. w przygotowaniu strategii dla terenów zielonych dla Gdyni. Jej zdaniem zagospodarowanie terenów zielonych, zwłaszcza na terenach nowych dzielnic, nie powinno być pozostawione przypadkowi, ale wymaga rozwiązań systemowych, skupujących się na tych terenach, które środowiskowo mają największą wartość . W związku z tym doprecyzowała możliwości zagospodarowania przestrzeni parkowych i publicznych na terenie nowopowstałej dzielnicy Gdynia Zachód na podstawie już przewidzianych korytarzy zieleni, w tym na działaniach wokół doliny rzeki Kaczej, stanowiącej ważny element ekosystemu tej dzielnicy miasta.
Ekonomia
Jednym z kluczowych elementów warsztatów była dyskusja o ekonomicznych perspektywach rozwoju nowej dzielnicy. Zdaniem Wima Beernaerta, doradcy z międzynarodowej firmy Nelson Group, specjalizującej się w opracowywaniu strategii rozwoju miast, Gdynia Zachód ma przed sobą co najmniej trzy scenariusze rozwoju i współpracy z koncernami z zagranicy. Największy potencjał specjalista widzi w budowie kampusu usług zdrowotnych (aging technologies), integrującego instytuty i firmy, specjalizujące się w technologiach dla starzejącego się społeczeństwa. Kampus posiadałby komponenty mieszkaniowe, opieki społecznej i medycznej, ośrodki edukacyjne i szkoleniowe, centrum zintegrowanej wiedzy, sklepy, jak również usługi związane ze zdrowym stylem życia, jak również dawał możliwość rozwoju firm specjalizujących się w nowych technologiach. Zaproponowana strategia może doprowadzić w dłuższej perspektywie do stworzenia aż 7000 nowych miejsc pracy.
Przestrzeń. Ważnym elementem Warsztatów Charrette było spotkanie z mieszkańcami dzielnicy dotyczące istniejących założeń urbanistycznych dla Gdyni Zachód oraz celów samych warsztatów. Na ponad 2-godzinne spotkanie przybyło około 80 osób, większość pytań dotyczyła istniejących i planowanych inwestycji mieszkaniowych, rozwoju dróg (zwłaszcza problemów z korkującymi się ulicami i wątpliwości co do przyszłego charakteru ulicy Jana Nowaka Jeziorańskiego). Uczestniczący w spotkaniu mieszkańcy chcieli m.in. wiedzieć kiedy wewnątrz dzielnicy powstaną nowe ulice. Zwracali także uwagę na brak podstawowych usług czy utrudniony dostęp do instytucji publicznych, takich jak poczta, czy oddział Urzędu Miasta, brak zorganizowanej oferty dla młodzieży, a także niewielkie wsparcie dla lokalnej działalności promującej tradycję i kulturę Kaszubów. Rozczarowanie wywołał brak obecności urzędników, którzy zresztą aktywnie brali udział we wszystkich innych spotkaniach warsztatowych. Wnioski z tego spotkania zostaną przeanalizowane i na ile to możliwe uwzględnione w rekomendacjach w ramach prac warsztatowych.
Nowa wizja zagospodarowania Gdyni Zachód jest na pewno dobrym krokiem w kierunku budowy jednolitego, nowoczesnego wymiaru dzielnicy. Na ile opracowana koncepcja wpłynie na faktyczne zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego tego rejonu miasta? Wszystko zależy od władz Gdyni, które zdecydują co zrobić z opracowaną koncepcją.








Napisz komentarz
Komentarze