Drużyna Irlandii nie wygrała jeszcze żadnego meczu i dzisiaj znajdzie się poza turniejem, ale kibice z Irlandii są po pierwszym tygodniu rozgrywek EURO 2012 źródłem wielkich sukcesów hotelarzy, właścicieli sklepów i restauratorów Gdańska – takie informacje przekazują w swoim raporcie członkowie międzynarodowego zespołu analityków. Przybysze z Irlandii, którzy reprezentują prawie 50% dotychczas ankietowanych osób, wydali średnio 1700 złotych (€404) na osobę dziennie na zakwaterowanie, jedzenie, picie i inne zakupy. Hiszpanie i Polacy stanowili również znaczącą część ogółu osób, które przyjechały na imprezę według badaczy ze Sport Business School Finland, Arcadia University (USA) i Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. Dotychczas, w ramach projektu SCORE (Spectator Consumer Research - Badania Rynku Kibiców), zebrano dane na temat opinii ponad 600 ankietowanych osób oglądających mecze w Strefie Kibica oraz w różnych lokalizacjach położonych w centrum Gdańska i Sopotu. Opinie kolejnych 600 osób będą zbierane w ramach badań ankietowych prowadzonych w Gdańsku podczas pozostałych imprez EURO 2012, opinie setek innych osób zostaną zebrane we Lwowie, Kijowie i Doniecku.
- Zagraniczni goście bardzo wysoko oceniają Gdańsk za przyjazne nastawienie mieszkańców, znośne ceny, bezpieczeństwo, zabytki historii i ogólną atmosferę - mówi Vili Nurmi z Finlandii, koordynator realizacji projektu SCORE w Gdańsku. - Mimo niekorzystnych wiadomości w mediach na temat przejawów użycia przemocy w Warszawie i niektórych innych miastach, kibice w Gdańsku czują się bezpiecznie.
Inne ustalenia badań dotyczących przebiegu imprez EURO 2012 z Gdańska pozwalają na przekazanie kolejnych informacji:
Osiemdziesiąt trzy procent kibiców to mężczyźni; 62% uważają się za zaangażowanych kibiców rozgrywek piłki nożnej; 50% z nich ma wyższe wykształcenie na poziomie uniwersyteckim. Przeciętny wiek ankietowanych osób to 32 lata.
Zagraniczni goście spędzili w Gdańsku przeciętnie 7 nocy, głównie w hotelach, wynajętych mieszkaniach lub na polach namiotowych lub na campingach.
Osiem procent z gości miało swojego krewnego lub przyjaciela uczestniczącego bezpośrednio w meczach EURO. Ci kibice określani są jako grupa Watching Friends and Relatives (WFRs) (Obserwujący Przyjaciele i Krewni).
Niewielka liczba (14%) kibiców EURO 2012 brała udział w obserwowaniu rozgrywek EURO 2008 na miejscu w Austrii i Szwajcarii.
Prawie wszyscy kibice (95%) ocenili atmosferę panującą w Gdańsku jako znakomitą lub bardzo dobrą; 85% uznało Gdańsk za miasto bardzo bezpieczne.
Przeważająca większość (90%) zarekomendowała by Gdańsk innym osobom jako cel urlopu.
Douglas Michele Turco, dyrektor projektu SCORE informuje, że wielkość bezpośrednich wpływów EURO 2012 na gospodarkę w Gdańsku zostanie obliczona po ostatnim meczu rozgrywek finałowych – przedtem trzeba będzie podjąć wysiłek “pozyskania większej liczby danych liczbowych i dokonania odpowiednich kalkulacji.”
Realizacja projektu EURO 2012 SCORE jest wspierana przez mającą swoją siedzibę w Gdańsku organizację pozarządową Pomorskie Stowarzyszenie ‘Wspólna Europa’ (PSWE).





Napisz komentarz
Komentarze