Katarzyna Teodorczuk: - Dlaczego Gdynia tak długo zwlekała z przystąpieniem do inicjatywy Porozumienie Burmistrzów? Pierwsi sygnatariusze podpisali porozumienie w 2009 roku, podczas gdy Gdynia zdecydowała się na ten krok dopiero 23 lutego 2011.
Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni: - Nie ująłbym tego w ten sposób. Jesteśmy ciągle jednymi z pierwszych, którzy podpisali Porozumienie Burmistrzów. Jak tylko dotarła do nas wiadomość o tej inicjatywie, podjęliśmy decyzję o przystąpieniu.
10 października 2011 powołaliśmy w Biurze Planowania Przestrzennego asystenta ds. energii, odpowiedzialnego za problemy związane z dostawami energii i jej oszczędzaniem. Został nim pan Łukasz Dąbrowski. Odpowiada on również za wypełnienie zobowiązań wynikających z przystąpienia do Porozumienia Burmistrzów.
Efekt był natychmiastowy, bo już w kwietniu 2012 Gdynia zajęła I miejsce w Konkursie Krajowej Agencji Poszanowania Energii na najbardziej efektywną energetycznie gminę w Polsce w kategorii miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Jak tego dokonaliście?
Zdecydowaliśmy się podejść kompleksowo do tego zagadnienia. Przedstawiliśmy działania podjęte w dwóch dużych sektorach, a są to budownictwo oraz transport publiczny. Równolegle do działań inwestycyjnych przeprowadziliśmy kampanię informacyjno-promocyjną energooszczędnych rozwiązań w celu wzmocnienia efektu działań inwestycyjnych.
- Jakie kroki przedsięwzięto w budownictwie?
- W latach 2010 - 2011 przeprowadziliśmy termomodernizację budynków oświatowych, która ma niebagatelny wpływ na zmniejszenie zużycia energii, a tym samym na redukcję emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. W jej zakres wchodziło docieplenie ścian zewnętrznych i stropodachów, wymiana stolarki okiennej oraz drzwi wejściowych. W każdym budynku dokonano wymiany instalacji centralnego ogrzewania i regulacji systemu grzewczego.
Działania termomodernizacyjne przeprowadzono jak dotąd w 17 szkołach. Oznacza to poprawę efektywności energetycznej o 41% w każdej zmodernizowanej szkole. Dzięki tym działaniom zaoszczędziliśmy w 2011 roku 1 226 MWh i ograniczyliśmy emisję CO2 o 482 tony. Dla budżetu, oznacza to oszczędność około 400 tys. zł.
- Jakie rozwiązania zastosowano w transporcie publicznym?
- Zakupiliśmy 25 nowych trolejbusów marki Solaris. Zbudowaliśmy 4 nowe podstacje i przeprowadziliśmy modernizację 5 już istniejących. Przebudowaliśmy 5 autobusów marki Mercedes na trolejbusy. Zarówno nowe trolejbusy jak i te przebudowane są autonomiczne, czyli nie potrzebują energii elektrycznej z trakcji na dystansie 5 km. Wprowadzenie nowoczesnych trolejbusów zmniejszyło zużycie energii z 2,63 kWh/km w PKT w 2009 do 2,21 kWh/km w 2011. Oznacza to zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o 19,6%, co jest równe redukcji emisji CO2 o 2300 ton.
- Transport to nie tylko trolejbusy?
- Zastąpienie autobusów zasilanych ON przez autobusy gazowe w okresie wrzesień 2007 – czerwiec 2011 przyniosło pokaźnie zmniejszenie emisji substancji toksycznych. Od 50% do 80% na rok zmniejszona została emisja NOx i o 20% CO2, nie wspominając już o innych związkach jak aldehydy czy węglowodory aromatyczne, których emisja zmniejszyła się o 90% na rok. Praktycznie wyeliminowano emisję cząstek pyłu zawieszonego.
Zaoszczędziliśmy również na paliwie. Średnie koszty paliwa w autobusach zasilanych ON na 100 km w 2011 roku wyniosły 227,91 zł, natomiast w autobusach zasilanych gazem ziemnym – 145,11 zł. Zaoszczędziliśmy w ten sposób 82,80 zł na każdych 100 kilometrach.
- Wspomniał Pan również o promocji energooszczędnych rozwiązań. Co dokładnie Gdynia promowała?
- Uczestniczymy w programach Smart Eco, Segment, Trolley.
- Co to za programy?
- Celem programu Smart Eco jest zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii na terenie miasta oraz zmniejszenie kosztów ogrzewania ciepłej wody użytkowej o 60%. Program jest skierowany do mieszkańców indywidualnych oraz wspólnot mieszkaniowych, niepodłączonych do miejskiej sieci ciepłowniczej. W jego ramach mieszkańcy mogą uzyskać dofinansowanie do montażu kolektorów słonecznych w wysokości 70%: 45% z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz 25% z budżetu miasta. Program ten jest realizowany przez firmę Energa S.A., Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz miasto Gdynię.
- Czy wdrażacie programy mające zmotywować ludzi do korzystania z mniej energochłonnych środków transportu?
- Tak, przykładem jest tu program Segment. To trzyletni projekt realizowany przez 7 miast (Londyn, Utrecht, Sofia, Almada, Ateny, Gdynia). W zakres projektu wchodzi sprawdzenie marketingowej segmentacji rynku. Projekt ten ma zbudować fundamenty do wdrażania skutecznych kampanii marketingowych kształtujących pożądane efekty transportowe w całej Europie.
- Co z dostępnością transportu miejskiego?
- Jesteśmy w trakcie realizacji programu Trolley. Jego głównym celem jest promocja trolejbusów czyli najczystszej i najbardziej ekonomicznej formy transportu dla zrównoważonych miast i regionów w Europie Środkowej. Projekt dąży do podniesienia jakości, bezpieczeństwa i atrakcyjności transportu publicznego, przyczyniając się również do złagodzenia negatywnych skutków środowiskowych transportu.
- Gdynia realizuje także program dofinansowania wymiany źródeł ciepła...
- Tak. Ma on na celu ograniczenie niskiej emisji na terenie miasta. Program jest skierowany zarówno do mieszkańców indywidualnych, jak i wspólnot mieszkaniowych. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 2 tys. zł i można ją uzyskać przyłączając budynek do miejskiej sieci ciepłowniczej lub wymieniając piec węglowy na elektryczny lub gazowy. Wydział Środowiska dofinansowuje również zakup i montaż odnawialnego źródła energii, np. kolektora słonecznego lub pompy ciepła. Mieszkańcy indywidualni oraz wspólnoty mogą ubiegać się o dotacje w wysokości 25%, jednakże kwota ta nie może przekroczyć 3 tys. zł.
- Z dużym zainteresowaniem spotkała się inicjatywa Modelowego Domu Energetycznego...
- Do końca czerwca Modelowy Dom Energetyczny odwiedziło tysiąc osób. Na miejscu można zapoznać się z mechanizmami pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł oraz możliwościami wykorzystania instalacji w realizacji różnego typu inwestycji, od instalacji w domkach jednorodzinnych po obiekty przemysłowe. Modelowy dom wyposażony jest m.in. w układ rekuperacji, pozwalający odzyskiwać ciepło z powietrza wywiewanego. Zainstalowana nagrzewnica wodna pozwala dogrzewać budynek powietrzem nawiewnym z wykorzystaniem kolektora słonecznego i pompy ciepła, jako źródeł ciepła. Na dachu zainstalowany jest generator wiatrowy, podpięty do inwertera. Mieszkańcy mają szansę zobaczyć jak dane instalacje pracują w warunkach rzeczywistych i mogą na własne oczy przekonać się w jak prosty sposób z konsumenta energii stać się jej producentem. Projekt powstał we współpracy Fundacji Rozwiązań Ekoenergetycznych z firmą ENERGA S.A., a współfinansowany jest przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
- Kto wspiera Gdynię jako miasto sygnatariusza Porozumienia Burmistrzów? Jakie Gdynia ma z tego tytułu korzyści?
- Przy wdrażaniu zapisów Porozumienia Burmistrzów Miasto Gdynia jako sygnatariusz uzyskało wsparcie Polskiej Sieci Energie Cités (PNEC). Dodatkowo możemy uczestniczyć w projektach realizowanych przez Polską Sieć Energie Cités, a jednym z takich projektów jest „Apetyt na klimat – ekologiczne menu polskich miast".
- Jakie są plany rozwoju na następny rok i do 2020 roku?
- Zmierzamy kontynuować program termomodernizacji w budynkach oświatowych. Będziemy również kontynuować proces modernizacji taboru trolejbusowego oraz autobusowego. Do 2016 chcemy zwiększyć liczbę autobusów napędzanych CNG do 42, dzięki czemu 50% transportu publicznego będzie napędzanych ekologicznym paliwem. Następnym krokiem będzie przejście z autobusów na CNG do autobusów napędzanych BioCNG. Będziemy starali się zwiększyć ilość odnawialnych źródeł energii na terenie miasta, aby osiągnąć cele 3x20 w roku 2020.
- Czy dziś uznałby Pan, że przystąpienie do Porozumienia Burmistrzów było właściwym krokiem? Co powiedziałby Pan miastom, które jeszcze zwlekają z podpisaniem inicjatywy?
- Przystąpienie do Porozumienia Burmistrzów było właściwym krokiem, ponieważ pozwoliło uporządkować zarządzanie energią w mieście. Przeprowadziliśmy kompleksową inwentaryzację zużycia energii na terenie miasta we wszystkich sektorach. Wiemy dzięki temu, jakie sektory wymagają działań poprawiających efektywność energetyczną. Zyskuje na tym zarówno środowisko naturalne, jak i miejski budżet. Przystąpienie do Porozumienia Burmistrzów stwarza szanse wzięcia udziału w większej ilości projektów w nowej perspektywie budżetowej UE. (http://www.chronmyklimat.pl)







Napisz komentarz
Komentarze