wtorek, 16 grudnia 2025 08:20
Reklama

Potężny samochodowiec na wodzie

GDYNIA. W Stoczni Gdynia S.A. przeprowadzono w suchym doku nietypową operację – w suchym doku zwodowano jeden statek – potężny samochodowiec, oraz wyprowadzono z doku drugą jednostkę wyposażany kontenerowiec.
Potężny samochodowiec na wodzie
Operacja rozpoczęła sie w sobotę, o godz. 16.00  w suchym doku  SD II rozpoczęto wlewanie wody. Po 4 godzinach na wodzie samodzielnie stanął Ro – Ro samochodowiec. W nocy statek został bezpiecznie odholowany na nabrzeże. Tam będzie wyposażany w meble i urządzenia pokładowe.
Jest to dwudziesta pierwsza jednostka z serii 8168 (na pięć jeszcze zakontraktowanych). Statek o nazwie GUARDIAN  LEADER ma nośność 21 300 DWT i jest przystosowany do przewozu 6600 standardowych samochodów japońskich. Budowany jest na zamówienie firmy żeglugowej RAY CAR CARRIERS LIMITED z Wyspy Man.
Samochodowiec został zwodowany w wysokim stopniu gotowości technicznej wynoszącej około 85%. Było to trzecie wodowanie w bieżącym roku.

GUARDIAN LEADER to Ro-Ro samochodowiec wielkogabarytowy i wielopokładowy (ma 13 pokładów wewnętrznych). Załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp: skośnej rampy rufowej o nośności 150 ton i rampy burtowej o nośności 22 ton. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości 33 metrów (licząc od dna statku). Jego długość wynosi 199,9 m, szerokość 32 m, zanurzenie 10 m. Statek posiadać będzie w pełni sterowany elektronicznie silnik dwusuwowy wolnoobrotowy MAN Diesel typu 7S60ME-C7 wyprodukowany w zakładach H. Cegielski z Poznania. W silniku sterowanym elektronicznie wszystkie procesy tzn. od przygotowania do rozruchu, rozruch, praca w pełnym obciążeniu, a także w stanach awaryjnych będą kontrolowane i sterowane elektronicznie.

Statek osiągać będzie prędkość ponad 20 węzłów. Statek będzie wyposażony w najnowocześniejszy system nawigacyjny wraz z automatycznym sterowaniem wszystkich funkcji technicznych i eksploatacyjnych. Jednostka spełniać będzie wymogi najnowszych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO.  
Budowa tego statku odbywa się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DET NORSKE VERITAS (DNV). Statek finansowany jest przez armatora z gwarancjami KUKE S.A.
Statek został zaprojektowany w Stoczniowym Biurze Projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego i głównego projektanta Cezarego Kaczmarskiego. Kierownikiem projektu jest Wacław Frączek, a kierownikiem biura budowy Jacek Partyka. Głównym technologiem budowy statku jest Bolesław Tarnacki. Jakość wykonania nadzoruje inspektor biura jakości Andrzej Borowski.
Aktualnie w budowie w Stoczni Gdynia S.A. są cztery statki: jeden kontenerowiec o pojemności 2700 TEU oraz trzy  Ro – Ro samochodowce.

Stocznia Gdynia S.A. ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie (w latach  2008 – 2009) 15 statków o wartości sprzedaży ponad 800 mln USD i 15 mln EUR.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
zamglenia

Temperatura: 3°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama