wtorek, 16 grudnia 2025 23:05
Reklama

Samochodowiec ochrzczony

GDYNIA. Dzisiaj, w środę w Stoczni Gdynia odbyła się ceremonia chrztu, podniesienia bandery oraz przekazania do eksploatacji Ro – Ro samochodowca GUARDIAN LEADER. Jest to czwarta jednostka przekazana w tym roku do eksploatacji w Stoczni Gdynia S.A. Stocznia mimo trudności zarabia - buduje nowoczesne statki, a stoczniowcy mają co robić.
Samochodowiec ochrzczony
Matką chrzestną statku jest pani Lizete Tournis żona kapitana Kostasa Tournisa, szefa greckiej firmy STAMCO SHIP MANAGEMENT  z Pireusu. Ceremonię chrztu celebrował o. Edward Pracz – Europejski Koordynator Duszpasterstwa  Ludzi Morza.

Wizytówka możliwości Stoczni
GUARDIAN  LEADER”est wizytówką wysokiej jakości oraz możliwości techniczno-produkcyjnych Stoczni i kooperantów - powiedział prezes Stoczni Antoni Poziomski. - Mam nadzieję, że ten potencjał – ludzki i techniczny, po niezbędnym doinwestowaniu, nadal będzie miał możliwości działania i konkurowania na światowym rynku okrętowym.
Owoce naszej pracy świadczą o tym, że potrafimy budować statki i że warto tę dziedzinę gospodarki w Polsce rozwijać. Mimo problemów piętrzących się wokół stoczni, przy dobrej współpracy z armatorem, instytucjami finansowymi i kooperantami – radzimy sobie z realizacją kontraktów i jesteśmy w stanie spełniać oczekiwania kontrahentów.
Chcemy, aby budowane w Stoczni Gdynia statki były nadal powodem do zadowolenia – zarówno budowniczych statku jak i Armatora oraz użytkowników. Chcielibyśmy, aby były z tego także pożądane, optymalnie korzystne efekty ekonomiczne, pozwalające osiągać Stoczni niezbędną rentowność.

Wysoki na kilka pięter
Jest to dwudziesta pierwsza jednostka z udanej serii Ro-Ro samochodowców 8168. Statek ma nośność 21 300 DWT i jest przystosowany do przewozu 6600 standardowych samochodów japońskich. Budowany jest na zamówienie firmy żeglugowej RAY CAR CARRIERS Ltd z Wyspy Man. Statek będzie czarterowany przez największego przewoźnika samochodów na świecie, japońską firmę NYK SHIPPING Ltd. Samochodowiec będzie pływał pod banderą Wysp Bahama. Macierzystym portem jest Nassau.
GUARDIAN LEADER to Ro-Ro samochodowiec wielkogabarytowy i wielopokładowy (ma 13 pokładów wewnętrznych). Załadunek i wyładunek odbywa się za pośrednictwem dwóch ramp: skośnej rampy rufowej o nośności 150 ton i rampy burtowej o nośności 22 ton. Nadbudówka na tym statku jest jednopoziomowa i znajduje się na wysokości 33 metrów (licząc od dna statku). Jego długość wynosi 199,9 m, szerokość 32 m, zanurzenie 10 m.

Super nowoczesny silnik
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż na tym statku zamontowany został w pełni sterowany elektronicznie silnik dwusuwowy wolnoobrotowy MAN Diesel typu 7S60ME-C7 wyprodukowany w zakładach H. Cegielski z Poznania. W silniku sterowanym elektronicznie wszystkie procesy tzn. od przygotowania do rozruchu, rozruch, praca w pełnym obciążeniu, a także w stanach awaryjnych są kontrolowane i sterowane elektronicznie.
Statek osiągać będzie prędkość ponad 20 węzłów. Jest wyposażony w najnowocześniejszy system nawigacyjny wraz z automatycznym sterowaniem wszystkich funkcji technicznych i eksploatacyjnych. Spełnia najnowsze wymagania Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu.

Inżynierowie na piątkę
Warto podkreślić, że to właśnie za Ro-Ro samochodowiec z serii 8168 Stocznia Gdynia S.A. zdobyła nagrodę „Złotej Kotwicy” na XII Międzynarodowych Targach Morskich „BALTEXPO 2004”.
Budowa tego statku odbywała się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DET NORSKE VERITAS (DNV). Statek sfinansowany został przez armatora, z gwarancjami KUKE S.A.
Jednostkę zaprojektowali inżynierowie w Stoczniowym Biurze Projektowym pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego i głównego projektanta Cezarego Kaczmarskiego. Kierownikiem projektu jest Wacław Frączek, a kierownikiem biura budowy - Jacek Partyka. Głównym technologiem budowy statku jest Bolesław Tarnacki. Jakość wykonania nadzorował inspektor biura jakości Andrzej Borowski.

Portfel zamówień
Obecnie w Stoczni trwają prace przy buduje pięciu statków: dwóch kontenerowców o pojemności 2700 TEU oraz 3 Ro-Ro samochodowców. Ogółem w 2008 r. Stocznia Gdynia S.A. planuje zbudowanie 8 statków o łącznej wartości ponad 481 mln USD.
Stocznia Gdynia S.A ma obecnie kontrakty na zbudowanie (w latach 2008 - 2009)  14 statków o wartości sprzedaży ponad 700 mln USD i 15 mln EUR.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
zamglenia

Temperatura: 1°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 4 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama