czwartek, 18 grudnia 2025 02:56
Reklama

Autostrada do Torunia już za trzy lata? Minister wbił szpadel pod drugi etap A-1

POMORZE. 25 sierpnia ruszyła budowa drugiego etapu A-1 z Nowych Marz do Torunia (woj. kujawsko-pomorskie). Na razie tylko symbolicznie. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zdjął marynarkę i własnoręcznie wbił pierwszy szpadel. Długość kolejnego odcinka wyniesie 62,4 km.
Autostrada do Torunia już za trzy lata? Minister wbił szpadel pod drugi etap A-1
- W 2011 r. nowy szlak zostanie otwarty dla kierowców - zapowiedział Torbjörn Nohrstedt, prezes zarządu Gdańsk Transport Company.
Wartość inwestycji szacowana jest na 3 145 mln zł.
Uroczystość przypominała tę z wmurowania kamienia węgielnego pod budowę A-1 pod Swarożynem. Podobnie jak przed paroma laty w Nowych Marzach goście i pracownicy związani z budową zebrali się niemal w szczerym polu – na pierwszym kilometrze drugiego etapu. Dolina była widoczna w całej okazałości. Ułożono podest, z którego było widać jak wielki ogrom pracy czeka głównego wykonawcę SKANSKA NDI.

Pierwsza łopata do ministra
Gdy minister Grabarczyk zaczął przerzucać pierwsze kilogramy ziemi, a dodajmy że poza tymi kilkoma szpadlami do ukończenia prac brakuje jeszcze ok. 10 mln m³ prac ziemnych, a do ułożenia 1,3 mln ton mas bitumicznych, samorządowcy z woj. kujawsko pomorskiego ruszyli do pomocy. Do pomocy ministrowi „rzucili się”: marszałek woj. Piotr Całbecki, wojewoda Michał Bruski oraz prezydent Torunia, Michał Zaleski.
Plac budowy poświęcił bp. pomocniczy z diecezji pelplińskiej Piotr Krupa.
- Skanska-NDI zbuduje również pięć węzłów (w tym węzeł Warlubie znajdujący się na trasie powstającego obecnie odcinka Rusocin - Nowe Marzy), cztery pary miejsc obsługi podróżnych (MOP), jeden obwód utrzymania autostrady (OUA), cztery stacje poboru opłat (SPO) oraz jeden plac poboru opłat (PPO) –  informowała Małgorzata Dobosz, rzecznik prasowy SKANSKA NDI.

Sprostają wyzwaniu?
- Przed nami wielkie wyzwanie, ale jestem pewien, że mu sprostamy i już za trzy lata kierowcy będą mogli wygodnie i bezpiecznie podróżować nowoczesnym korytarzem drogowym z Gdańska do Torunia – zapewniał prezes Torbjörn Nohrstedt. - Dzisiejsza uroczystość jest zwieńczeniem naszych usilnych starań i wieloletnich negocjacji ze stroną rządową. Jest to również potwierdzenie, że partnerstwo publiczno-prywatne jest możliwe.
Na razie na terenie inwestycji trwają prace przygotowawcze. Geodeci badają grunty, teren sprawdzany jest pod względem ekologicznym. Szacowane jest ile będzie potrzebnych dróg dojazdowych i serwisowych.

Najdłuższy most pod Grudziądzem
- W tym roku nie można się jeszcze spodziewać użycia ciężkich maszyn i spektakularnych ruchów na budowie – stwierdziła Ewa Łydkowska, rzecznik GTC. - Prace przygotowawcze, które obecnie trwają są konieczne, by w czasie trwania inwestycji nie było żadnych przestojów. Nowy odcinek będzie wyzwaniem dla inżynierów. Pod Grudziądzem powstanie najdłuższy płaski most drogowy w Polsce długości ok. 2 km. Z uwagi na to, że przecina on trasę migracji rzadkich ptaków zdecydowano się na konstrukcję płaską, a nie np. wantową.
Most pod Grudziądzem będzie wykonywany metodą nawisową, dojazdy do niego metodą nasuwania podłużnego. Projekt autostrady A1 Nowe Marzy - Czerniewice obejmuje remont 14 obiektów inżynieryjnych, rozbiórkę jednego oraz budowę 51 nowych, w tym dwóch dużych mostów przez Wisłę.

Kruszywo z trzech krajów
Właśnie podpisywane są umowy z firmami budowlanymi, kopalniami żwiru i dostawcami. GTC chce wykorzystywać lokalne żwirownie. Kruszywo będzie sprowadzane ze Skandynawi, Szkocji i południa Polski. W tym celu powstanie szereg ramp na transporty kolejowe.
GTC ma koncesję na wykorzystywanie autostrady i pobieranie opłat do 2039 r. Po tym okresie inwestycja zostanie przekazana skarbowi państwa nieodpłatnie. Inwestycja jest finansowana przez Europejski Bank Inwestycyjny, Nordycki Bank Inwestycyjny oraz trzecie komercyjne źródło.

Jak długa i za ile?
Cena 1 km autostrady wyniesie ok. 11,7 mln euro, dodatkowo za 191 mln euro zostaną zbudowane dwa mosty na Wiśle i jeden na Drwęcy. Umowa koncesyjna obejmuje odcinek 152 km od Gdańska do Torunia.
● Łączna długość autostrady A1 - 569 km, w tym: Gdańsk – Toruń - 152 km; Toruń - Łodź - 144 km; Łódź - Pyrzowice - 180 km; Pyrzowice - granica z Czechami - 93 km.
● Obecni istnieje 43 km A-1: Rusocin – Swarożyn - 25 km; Głuchów – Piotrków Trybunalski - 18 km.
● W budowie znajduje się 177,5 km: Swarożyn – Nowe Marzy - 65 km; Nowe Marzy – Toruń 62,4 km; węzeł Sośnica - 2,2 km; Sośnica – Bełk - 15,4 km; Bełk – Świerklany 14,1 km; Świerklany – Gorzyczki - 18,3 km.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
zamglenia

Temperatura: -2°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 6 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama