Wernisaż odbędzie się w Muzeum Bursztynu 14 czerwca.
Wystawę „O Klejnotach Muzeum Sztuk Użytkowych – Oddziału Muzeum Narodowego w Poznaniu” tworzy prawie osiemdziesiąt najcenniejszych, najbardziej efektownych i najciekawszych artystycznie, historycznie lub proweniencyjnie kosztowności: biżuterii – w tym zegarków, akcesoriów stroju i objet d'art powstałych głównie w Europie w okresie od około 1500 r. do lat 1970.
Najstarszym klejnotem w kolekcji jest sygnet mieszczański powstały w Revalu (obecnie Tallin) około 1500 r., odlany z dukatowego złota i emaliowany, z gmerkiem i inicjałami w tłoku pieczętnym, z wyobrażeniami św. Katarzyny Aleksandryjskiej i św. Barbary w arkadkach na szynie oraz inskrypcjami dewocyjnymi.
Najmłodszym klejnotem w kolekcji jest złota brosza „Suprématisme”, wg projektu lub kompozycji malarki Nadii Léger, wykonana na początku lat 1970. w Paryżu, skomponowana z matowego tonda i spiętrzonych na jego tle pionowych, poziomych i ukośnych polerowanych listewek różnej długości i grubości.
Propozycją biżuterii wysmakowanej artystycznie są klejnoty z żeliwa. Pomysł na nie pojawił się w Prusach około 1806 r., jako ozdób czasu żałoby narodowej, które stały się symbolem patriotyzmu i oporu pruskiego wobec Napoleona I. W pierwszym okresie komponowano ją z motywów klasycystycznych, około 1815 r. pojawiły się elementy neogotyckie. Żeliwne klejnoty projektował m.in. Karl Friedrich Schinkel. Powszechny popyt na nie istniał od około 1830 r. do lat 1860. Odlewano je głównie w Berlinie i Gliwicach.
Jest także reprezentatywna grupa legendarnych polskich zegarków patriotycznych wytwarzanych w Szwajcarii przez powstańców listopadowych Antoniego Norberta Patka i Franciszka Czapka, którzy najpierw w latach 1839-1845 pracowali w spółce, następnie każdy z nich miał własną firmę, a w 1851 r. Patek wszedł w spółkę z Adrienem Philippe'm.
Do tej pory klejnoty Muzeum Narodowego w Poznaniu były pokazywane tylko w skromnym wyborze wśród innych obiektów, jako elementy różnych wystaw tematycznych. Prezentacja w Muzeum Bursztynu jest ich pierwszą obszerną samodzielną ekspozycją.







Napisz komentarz
Komentarze