Ta komedia arcymistrza gatunku
Adam Orzechowski: „Śmieszne, czy zabawne”
Pretekst do wybornej zabawy odwiecznymi damsko-męskimi konfliktami, z niegłupim jednak podtekstem. Karol, popularny pisarz i nie uznający granic artysta, dla poszerzenia spektrum swoich doświadczeń, organizuje wraz ze swą żoną seans spirytystyczny. Wieczór zapowiada się rozkosznie, jednak wkraczanie na niebezpieczne terytoria nie zawsze uchodzi bezkarnie. Madame Arcati, ekscentryczne medium, sprowadza do przytulnego domku nową - starą lokatorkę. A potem napięcie rośnie... ” – czytamy w zapowiedzi spektaklu.
- Dotykamy seansu, który ma być elementem przekroczeniowym - powiedział Adam Orzechowski, reżyser spektaklu, dyrektor Teatru Wybrzeże. – Próżny artysta chce czegoś więcej, wydaje mu się, że mu się to należy, albo, że może to zrobić, bez względu na to, jakie będą tego konsekwencje. Konsekwencje są tragiczne, przynajmniej my tak to robimy, ale też, w międzyczasie, sytuacje pojawiają się czasami śmieszne, czy zabawne.
Magdalena Gajewska: metafora wnętrza
- To komedia, farsa, co nie oznacza, że do tego gatunku stworzenie scenografii jest proste, ponieważ w tekstach tego gatunku scenografia jest bardzo ściśle zapisana - powiedziała Magdalena Gajewska, scenograf. – Najczęściej są to opisy wnętrza z wejściami, wyjściami, oprócz nazwania miejsca, czy jest ekskluzywne, czy ubogie, niewiele wnoszą.
Realizatorzy starali się znaleźć przestrzeń, która jeszcze coś nadda, jakieś piętro, stwierdza Gajewska. Nie chodzi o dopisanie dużej ideologii, ale, aby scenografia niosła więcej, aniżeli funkcję użyteczną – okna, drzwi. Stworzyli metaforę wnętrza, zaproponowali pewną umowność. Sztuka dzieje się w jednym czasie, jednym miejscu, jednym wnętrzu.
- Chodziło też o oddanie, w jakim domu dzieje się akcja, jaki jest status, gust postaci, mam nadzieję, że to udało się zawrzeć – stwierdza Gajewska. – Nie staramy się umieścić akcji w żadnej epoce, wszystko dzieje się tu i teraz.
Agata Bykowska: „ Debiutuję!”
- W „Seansie” zadebiutuję na scenie Teatru Wybrzeże i będzie to moja w ogóle pierwsza rola w profesjonalnym teatrze – powiedziała Agata Bykowska. – Do ukończenia Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu pozostało mi pół roku, muszę jeszcze napisać pracę magisterską.
Agata pochodzi z Katowic, studiowała we Wrocławiu, niedawno przeprowadziła się do Gdańska. Zachwycona jest Wybrzeżem, świetnie się tutaj czuje, bardzo kocha Śląsk i lubi tam wracać, ale mieszkać by nie chciała.
- Przygotowując się do roli Arcato czytałam różne materiały o przeprowadzaniu seansów, chociaż, wiadomo, że w sztuce chodzi o to, żeby przeprowadzenie seansu było zabawne, a metody medium kontrowersyjne i nie do końca profesjonalne, chociaż, bohaterka myśli, że to, co robi, jest totalnie profesjonalne – kontynuuje Agata Bykowska.
Przygotowywali się od lipca, cały zespół aktorski jest stale na seansie, więc musieli cały czas razem próbować. Metodą prób i błędów stworzyli przedstawienie. Agata śpiewa piosenkę i do tego się szczególnie przygotowywała, było to dla niej wyzwanie, bo wykonuje utwór a cappella. Postać kreowana przez Agatę wszystko wyczuwa, jest przewrażliwiona na punkcie energii, tego, co człowiek wnosi ze sobą do otoczenia, wie, gdzie są przestrzenie energetyczne, więcej jednak debiutantka nie chce zdradzać.
W szkole teatralnej obsadzana była w rolach charakterystycznych, co sprawia jej dużą przyjemność. Raz grała siedemnastoletnią dziewczynę i chociaż postać była, jak mówi „na kontrze” do jej postury fizycznej, czuła się doskonale.
- Nie mam marzeń konkretnych, jestem trochę zawirowana w związku z debiutem, zmianą miejsca zamieszkania i środowiska – zwierzyła się Agata. – Wchodzę w nowy etap życia, co wymaga dużych sil psychicznych, ale jest bardzo potrzebne. Bardzo się cieszę, że mnie to spotkało od razu po szkole, zawsze pragnęłam, żeby pomiędzy studiami, a pracą, nie mieć przerwy i to mi się udało!
* * *
Noel Coward
SEANS
Przekład: Irena Babel
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Inspicjent: Jerzy Gutarowski
W spektaklu występują: Agata Bykowska (uwaga! debiut!!!), Anna Kaszuba, Katarzyna Kaźmierczak, Joanna Kreft-Baka, Maria Mielnikow-Krawczyk/Jerzy Gorzko, Marzena Nieczuja-Urbańska/Mirosław Krawczyk i – w roli Karola - Grzegorz Gzyl.
Premiera: 4 października 2013 roku na Scenie Kameralnej
Kolejne spektakle: 5, 6, 8 i 9 października na Scenie Kameralnej
Noel Coward (ur. 1899 zm. 1973) - brytyjski reżyser teatralny, dramaturg, scenarzysta filmowy i aktor. Coward utrwalił się w powszechnej świadomości głównie jako twórca rewii, komedii i musicali. Do charakterystycznych dla tego twórcy dramatów można zaliczyć m.in. ŻYCIE PRYWATNE i SEANS. Sztuki Cowarda opowiadają o iluzoryczności więzi społecznych oraz o głębi indywidualnego doświadczenia wobec przyjętego sztampowego konwenansu.
Adam Orzechowski (ur. 1957) - reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. W latach 2000-2005 dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Od 2006 roku dyrektor Teatru Wybrzeże. Powołał do życia Festiwal Prapremier i Festiwal Wybrzeże Sztuki. W Teatrze Wybrzeże wyreżyserował m.in. FARSĘ Z WALWORTH Endy Walsha, INTYMNE LĘKI Alana Ayckbourna, TAJEMNICZĄ IRMĘ VEP Charlesa Ludlama, FAZĘ DELTA Radosława Paczochy oraz BABĘ CHANEL Nikołaja Kolady.
* * *
Piątkowej premierze SEANSU będzie towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu AUTORZY NASZYCH PLAKATÓW - ANDRZEJ KRAJEWSKI: TAMTE SEANSE, TAMTE KOBIETY, TAMTEN DUCH.
Andrzej Krajewski (ur. 1933) - malarz i grafik, twórca plakatów filmowych i teatralnych. Ukończył Liceum Plastyczne we Wrocławiu i studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1963), uzyskując dyplom w pracowni Henryka Tomaszewskiego. Po studiach zajmował się grafiką użytkową. Tworzył w stylistyce pop-artu, a od lat 70. malował obrazy w stylu art déco. Od 1985 mieszka i tworzy w USA. Jego prace były wystawiane na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, Biennale Ilustracji w Osace, a także na wystawach w Londynie, Helsinkach, Sztokholmie, Paryżu i Tokio. Dla Teatru Wybrzeże stworzył plakaty do ŁUPU, G®UPY LAOKOONA, WILLKOMMEN W ZOPPOTACH, EVY PERON i SEANSU.







Napisz komentarz
Komentarze