Umowa, w ramach której powstanie projekt pn. "Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - Etap I Nabrzeże Rumuńskie, faza I", została podpisana 10 października br. Prace przy realizacji inwestycji już się rozpoczęły. Na ich ukończenie Generalny Wykonawca ma 13 miesięcy. Wartość przedsięwzięcia to ok. 86 mln, w tym wartość kontraktu STRABAG wynosi ok. 55 mln PLN brutto. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Nabrzeże Rumuńskie to nabrzeże skrzyniowe zbudowane w latach 30 ubiegłego wieku. Ze względu na zniszczenia wojenne było już remontowane na przełomie lat 40-tych i 50-tych. W chwili obecnej zarówno konstrukcja, jak i stan techniczny nie pozwalają na pełne wykorzystanie jego potencjału przeładunkowego. Planowana w pierwszym etapie przebudowa tej części portu, w tym pogłębienie basenu V do 13,5 m, z możliwością zwiększenia jego głębokości dopuszczalnej do 15,5 m pozwolą na znaczne rozszerzenie zdolności przeładunkowych nabrzeża. Stanie się to możliwe poprzez m.in. utworzenie samodzielnego stanowiska dla dużych statków o ładowności ok. 70.000 DWT, 250 m długości, 35 m szerokości i zanurzeniu 12,8 m
W ramach kontraktu STRABAG Sp. z o.o. przebuduje Nabrzeże Rumuńskie na odcinku o długości 356 m. Prace prowadzone będą w części podwodnej i nadwodnej nabrzeża oraz przy realizacji infrastruktury drogowej i towarzyszącej. Ich zakres obejmie m.in. roboty czerpalne mające zapewnić głębokość 13,5 m przy nabrzeżu, przebudowę konstrukcji hydrotechnicznej oraz istniejącego układu drogowo-kolejowego. W projekcie przewidziano m.in. wbicie od strony wody kombinowanej stalowej ścianki szczelnej o długości elementów do 30 m oraz dodatkowej linii pali podpierających nadbudowę, zakotwienie istniejących skrzyń przy pomocy mikropali, a następnie wykonanie nowej nadbudowy wraz z układem trzech torów podsuwnicowych. W wyniku przeprowadzonych robót nowa linia nadbudowy nabrzeża zostanie przesunięta „na wodę” o ok. 7 m. W dalszym etapie przewidziano także likwidację rozjazdów i zamianę żelbetowych kozłów oporowych na kozły samohamujące. Prace obejmą również przebudowę sieci kanalizacyjnej, sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i energetycznej.








Napisz komentarz
Komentarze