Poprzez cykl spotkań, jakie NBP organizuje od 2012 roku w całej Polsce (to było 13-te) jednym z celów jest też wyłonienie lokalnych liderów społeczności lokalnych, którzy swoją wiedzą i autorytetem wraz z pracownikami Oddziału NBP będą mogli w bezpośredni sposób dotrzeć do środowisk, które w małym stopniu korzystają z usług bankowych. Lokalni liderzy będą pełnili zaszczytną i honorową funkcję Ambasadorów obrotu bezgotówkowego. W spotkaniu uczestniczyli zaproszeni goście reprezentujący instytucje samorządowe, organizacje, stowarzyszenia i fundacje z Pomorza. Zebranych gości przywitała dyrektor Oddziału Okręgowego w Gdańsku NBP Pani Marzena Tymoszuk, która pokrótce omówiła ideę tworzenia tego programu edukacyjnego przygotowanego przez Narodowy Bank Polski. Spotkanie i panel dyskusyjny poprowadził znany dziennikarz TVP Sławomir Siezieniewski.
Pierwszy prezentację „Dlaczego warto korzystać z rachunków bankowych i płatności bezgotówkowych” przedstawił Adam Tochmański – dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego NBP. W sugestywny sposób przedstawił dane liczbowe, z których wynika, że większe są niewątpliwie korzyści z otrzymania pieniędzy na rachunek bankowy, ich posiadanie na koncie i dokonywanie płatności na drodze bezgotówkowej niż tradycyjne operowania gotówką. Z danych NBP wynika, że Polacy posiadają w gotówce 129 miliardów złotych, a środków zgromadzonych na rachunkach bankowych i lokatach terminowych prawie 570 miliardów złotych. Wskazał, że najbardziej rozwinięte państwa UE mają bardzo wysoki wskaźnik posiadania kont bankowych np. w Danii, Finlandii i Szwecji w 2014 roku wynosi 100 %, średnia UE to 90%, a Polska 78%. Brak posiadania rachunku bankowego tworzy warunki do wykluczenia społecznego, ponieważ w dzisiejszych czasach wielu spraw nie można załatwić bez użycia konta. Poprzez edukację Akademia chce także podnieść poziom zaawansowania bezgotówkowego :23% Polaków nie posiada konta, 11% posiada konto, ale nie posiada karty, 11% posiada konto i kartę, ale nie ma dostępu do bankowości internetowej, 51% posiada konto, kartę i dostęp do bankowości internetowej. W tym celu potrzebni są Ambasadorowie Obrotu Bezgotówkowego, którzy w swoich środowiskach będą przybliżać zalety i korzyści płynące z systemu bankowego. Z kolei Renata Pawlicka z-ca dyrektora Departamentu Systemu Płatniczego mówiła o faktach i mitach, jakie panują na temat finansów i ekonomii wśród Polaków. Wiedza pozwala widzieć prawdziwy obraz, a jej brak wytwarza stereotyp. Podała źródła wiedzy jakimi kierują się Polacy o finansach: 69% czerpie wiedzę z doświadczenia życiowego, 57% z mediów; 44% z kontaktów i rozmów z pracownikami instytucji finansowych, a 42% z kontaktów i rozmów z znajomymi, sąsiadami i kolegami. Podała 3 mity jakie panują w naszym społeczeństwie dotyczące posiadania rachunku bankowego: pierwszy – mam za mało pieniędzy, żeby mieć konto; drugi – nie istnieją żadne korzyści z posiadania konta bankowego i trzeci – banki nie mają ofert dostosowanych do moich potrzeb. Renata Pawlicka przytoczyła przykłady, że ważne jest dobre nastawienie do pieniędzy, ich posiadania i gospodarowania, a posiadanie konta i prowadzenie operacji bezgotówkowych stwarza wygodę, bezpieczeństwo, pewność, oszczędność czasu i pieniędzy. Musimy pamiętać, że strefa finansowa każdego człowieka to jeden z elementów bezpiecznego i godnego życia i warto korzystać z dobrodziejstwa postępu, jaki się dokonał. Banki mają różne pakiety dla wszystkich klientów, z których warto korzystać i nie kierować się przyzwyczajeniami.
W panelu dyskusyjnym, jaki odbył się w drugiej części spotkania uczestniczyli: Tomasz Obal – dyrektor Departamentu Gwarantowania Depozytów z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Piotr Balcerzak- doradca zarządu Związku Banków Polskich oraz Adam Tochmański i Renata Pawlicka z Departamentu Systemu Płatniczego NBP. W trakcie dyskusji podkreślano, że poprzez Bankowy Fundusz Gwarancyjny każdy klient banku lub SKOKu jest zabezpieczony na 100 000 Euro, niezależnie od sytuacji danego banku. To niepodważalny depozyt, który jest zgodny z unijną dyrektywą. A jeśli ktoś ma więcej środków finansowych, to może je zdywersyfikować, lokując w wielu bankach. Wskazywano, że NBP jest gwarantem bezpieczeństwa obrotu pieniężnego, a polska bankowość jest obecnie jednym z najlepiej zabezpieczonych systemów informatycznych na świecie. W przypadku zgłoszenia reklamacji dotyczących nieautoryzowanych transakcji, bank podejmuje natychmiastowe działania blokujące, a odpowiedzialność jest przenoszona na bank. Należy zawsze pamiętać o bezpieczeństwie przechowywania karty, PINów, loginów i haseł, posługiwania się nimi, aby nie doszło do wyrządzenia szkody. Obecnie coraz lepsze urządzenia i karty przeciwdziałają tzw. „skinningowi”. Bank nie uznaje reklamacji w przypadkach, kiedy udostępnimy kartę, login, hasło innej osobie. Transakcje internetowe są bezpieczne dzięki stałemu postępowi technicznemu i licznym zabezpieczeniom np. zastosowano podwójne zabezpieczenie transkacji (poza loginem i hasłem) poprzez powiadomienie SMS na telefon właściciela rachunku lub Token, jako potwierdzenie transakcji. Przestrzegali przed mailami, sms-ami, tzw. atakami „fishingowymi”, które mają wzbudzić nasze zainteresowanie, aby wykraść nasze dane. Banki starają się aktywnie przeciwdziałać przed takimi próbami, lecz należy zawsze zachować własną ostrożność i nie reagować na takie informacje. Warto aktualizować swoją wiedzę poprzez informacje, które banki podają na swoich stronach internetowych. Zawsze przed wejściem na stronę banku sprawdzajmy, czy na pasku jest kłódka zamknięta i adres banku ma https:/ - „s” na końcu http. Dzięki inicjatywie NBP i Związku Banków Polskich powstał System Zastrzegania Kart , gdzie można szybko zastrzec kartę płatniczą. Telefon działa pod numerem +48 828 828 828, a strona internetowa pod adresem zastrzegam.pl.
Paneliści podkreślali, że w Polsce jest coraz więcej terminali POS służącym płatnościom kartami płatniczymi (pod koniec 2014 r. było już 400 tysięcy), a ich liczba cały czas wzrasta np. narzucenie stosowania kas fiskalnych dla pewnych grup zawodowych służy też podniesieniu płatności z użyciem kart płatniczych. Obecnie niskie koszty obsług kart płatniczych z obsługą gotówki zlikwidowały barierę dostępu i rozwoju płatności kartami w mniejszych punktach handlowo-usługowych, ale i również wielkie sieci handlowe w ostatnim czasie wprowadziły terminale obsługujące karty płatnicze.
Po panelistach wystąpił Jacek Majcherek – doradca w Departamencie Komunikacji i Promocji w NBP, który przedstawił ideę kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź zanim podpiszesz”. Akcja trwa od 2012 roku, patronuje jej wiele instytucji i powstała po aferze „Amber Gold”. Skierowana jest do osób starszych, o niższym wykształceniu, ma przypominać o ryzyku związanym z zaciąganiem pożyczek, jakie panują na rynkach finansowych. Przed podpisaniem umowy warto poznać 4 zasady bezpiecznych pożyczek: pierwsza zasada – sprawdź wiarygodność firmy –sprawdź na stronie knf.gov.pl; druga zasada – policz całkowity koszt pożyczki – sprawdź na stronie zanim-podpiszesz.pl; trzecia zasada – dokładnie przeczytaj umowę i czwarta zasada – nie podpisuj jeśli nie rozumiesz. Pomocne adresy, z których można dowiedzieć się o ryzykach to: uokik.gov.pl i bfg.pl.
Na zakończenie części oficjalnej Akademii „Dostępne Finanse” Bożena Wis – główny specjalista z Oddziału Okręgowego w Gdańsku NBP omówiła lokalne działania i plany związane z edukacją i promocją projektu w wielu środowiskach poprzez publikacje, organizację spotkań, dni otwarte Oddziału, współpracę z Uniwersytetem III Wieku, emerytami z Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, z Wydziałem Prewencji i Drogówki Komendy Wojewódzkiej Policji.
Akademię „Dostępne Finanse” uświetnił gdański kwartet smyczkowy, który wykonał mini-recital z oscarowej muzyki filmowej m.in. Ojca Chrzestnego.








Napisz komentarz
Komentarze