- Mirosław Szwabowicz, pt.: Prezentacja efektów Projektu digitalizacji zbiorów MNG – szklane negatywy dofinansowanego w ramach V naboru Programu Wieloletniego Kultura+ (Priorytet: Digitalizacja).
Dzięki możliwości realizacji projektu Muzeum Narodowe w Gdańsku zdigitalizowało w 2015 r. 1000 szklanych negatywów. To wyselekcjonowana część z kolekcji 2777 szklanych negatywów, powstałych jeszcze w ramach pierwotnej placówki Stadtmuseum w Gdańsku. Unikalna technika wykonania negatywów czyniąca je niezwykle podatnymi na zniszczenia jak również tematyka odnosząca się do historii kultury materialnej Gdańska przesądzają o wartości badawczej tych obiektów (zwłaszcza w kontekście badań proweniencyjnych) i potrzebie ich utrwalenia oraz udostępnienia szerszemu odbiorcy. Podczas spotkania przybliżone zostaną kulisy realizacji projektu oraz działania całego zespołu projektowego zaangażowanego w poszczególne zadania. Zespół zdigitalizowanych negatywów został włączony do zbiorów Pracowni Gdańskiej Działu Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku.
- wykład dr.Witolda Kanickiego pt.: Między dokumentem a obrazem: Fotograficzne polaryzacje w kontekście praktyk muzealnych.
W jednym ze swoich tekstów Jerzy Busza słusznie zwrócił uwagę, że zmniejszeniu walorów dokumentalnych zdjęcia towarzyszy spotęgowanie tkwiących w nim wartości estetycznych, i odwrotnie. Zarysowana tutaj opozycja, pomiędzy fotografią-nośnikiem faktów i fotografią będącą przedmiotem estetycznego odbioru rozstrzygana być może na różnych płaszczyznach. I tak np. papierowe i szklane negatywy traktować można zarówno jako zapisy faktycznych (indeksowych) śladów dawnej rzeczywistości, jak i przedstawienia, w których inwersja tonalna podkreśla symboliczne znaczenia. Podobne polaryzacje uwidaczniają się w praktykach muzealnych. W kolekcjach instytucji tego rodzaju fotografie pojawią się właśnie ze względu na pragmatyczne lub estetyczne właściwości. Czasem gromadzone w muzeach dokumentacje wykorzystywane być mogą w artystycznych projektach, dokonujących przekwalifikowania pierwotnych funkcji danego zdjęcia. Do analogicznych przekwalifikowań dochodzi także w działaniach wykorzystujących anonimowe, najczęściej znalezione fotografie. Kontynuując rozważania na ten temat, wykład w Gdańskiej Galerii Fotografii dotyczył będzie przeróżnych aspektów relacji pomiędzy zdjęciami a muzeum. Fotografia, która bywa muzealnym eksponatem, dokumentem w muzealnym archiwum, sama przyjąć może rolę muzealnej przestrzeni, eksponującej, konserwującej i zabezpieczającej dzieła sztuki i przedmioty kultury materialnej.
Termin: 4 lutego 2016 (czwartek), o godz. 17.00
Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama)







Napisz komentarz
Komentarze