A w sobotę dla mieszkańców przygotowano Dzień Otwarty. Na początek przygotowano atrakcje dla rowerzystów, którzy tym samym pierwszy i ostatni raz będą mogli przejechać tunelem, od 11 przez tunel będzie można przebiec, zaś od 13 do 18.00 do tunelu wejdą piesi.

9.00 zbiórka rowerzystów - wjazd na teren od strony ronda Marynarki Polskiej łacznicą zjazdową do tunelu, tam wyznaczone zostanie miejsce zbiórki
9.30 ruszamy do przejazdu tunelu trasą od ronda Marynarki Polskiej w kierunku Węzła Ku Ujściu i dalej drugim tunelem powrót w stronę Marynarki Polskiej
10.30 koniec imprezy rowerowej, rowerzyści wyjeżdżają z terenu uroczystości
10.30 witamy biegaczy którzy zbierają się przy wjeździe
11.00 ruszamy do przebiegnięcia przez tunel, trasa podobnie jak rowerowa od Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu i powrót drugą rurą tunelu
12.15 koniec imprezy biegowej
12.45 przy wjeździe witamy pierwszych piechurów i wszystkich którzy chcieliby wyruszyć w paradzie. Zachęcamy do przebrania się w barwne stroje J przejściu towarzyszyć będą szczudlarze i bębniarze
13.00 Przywitanie przez Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza i budowniczych tunelu
13.15 wyruszamy do pierwszego przejścia tunelem
13.15 do 18.00 tunel otwarty dla zwiedzających.Uwaga ze wzgledu na czas jaki nalezy poświęcić na przejście tunelami , czyli około 1 godziny, ostatni zwiedzający wejdą do tunelu o 17.00.
Ze względu na spodziewaną duża liczbę odwiedzających, w godzinach ramowych 10-17 komunikacja miejska w kierunku Letnicy zostanie wzmocniona dodatkowymi kursami. Uwaga! Wejście do tunelu i wyjście z niego tylko od strony stadionu („Węzeł Marynarki Polskiej”). Od strony ul. Ku Ujściu nie ma wejścia!
W godzinach 10-17 zostanie uruchomiona linia tramwajowa 7 z częstotliwością co około 10 minut na stałej trasie z Łostowic przez Dworzec Główny i Letnicę do Nowego Portu. Częstotliwość funkcjonowania linii tramwajowej 10 (Brętowo PKM – Dworzec Główny – Letnica – Nowy Port) zostanie w godzinach 10-17 podwojona do co około 10 minut.
Dodatkowo w tym dniu funkcjonować będzie linia autobusowa 658 (wg taryfy zwykłej) na trasie: Wrzeszcz PKP – Żołnierzy Wyklętych – Hynka – Jana Pawła II – Czarny Dwór – „Nowa Uczniowska” – Tunel pod Martwą Wisłą. Na trasie przejazdu będą obowiązywać wszystkie istniejące przystanki - oprócz w rejonie tunelu: tutaj będzie obowiązywać jedynie przystanek początkowo-końcowy „Stadion Energa Gdańsk” [1644] (jak linia 158 w kierunku Nowego Portu).
Autobusy linii 658 będą kursować co 5 minut.
Tunel w liczbach:
•1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
•1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
•2200 ton – waga maszyny TBM,
•91 metrów - długość maszyny TBM,
•12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
•11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
•35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
•1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów),
•500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
•40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
•800 ton tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
•112 kamer będzie monitorować bezpieczeństwo w tunelu
•głośniki – po 20 szt. na każdą rurę tunelu
•200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco –sterujące znajdzie się w tunelu.•226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
•224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106kW
•moc pobierana przez urządzenia 1,2 MW
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stal i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli .
Tunel w datach:
Umowy o prace projektowe i realizacyjne
2008 kwiecień -podpisanie umowy pomiędzy Miastem Gdańsk a polsko-niemieckim konsorcjum firm projektowych Europrojekt Gdańsk SA i SSF Ingenieure AG z Monachium
październik 2011 - podpisanie umowy z Generalnym Wykonawcą - Obrascon Huarte Lain SA / Hiszpania
Maszyna TBM
wrzesień 2012 - odbiór maszyny TBM od producenta / Herrenknecht AG, Schwanau, Niemcy
wrzesień 2012 /październik 2012 - transport elementów maszyny do Gdańska
styczeń 2013 /kwiecień 2013- operacja scalania maszyny na placu budowy od strony Ku Ujściu, w bezpośrednim sąsiedztwie szybu startowego
Prace ziemne
marzec 2012 /listopad 2013- prace ziemne związane z wykonaniem obudowy wykopu oraz wykonaniem komory startowej
Obudowa tunelu
listopad 2012 -/luty 2013 - kompletowanie i montaż zestawu form do produkcji elementów obudowy tunelu (tubingów) w Zakładzie Prefabrykacji PB Kokoszki
maj 2013 /luty 2014 - produkcja tubingów i dostarczanie prefabrylatów na plac budowy
Drążenie rur tunelu
maj 2013 / listopad 2013 - drążenie pierwszej rury tunelu
marzec 2014 /czerwiec 2014 - drążenie drugiej rury tunelu
Wykonywanie 7.przejść poprzecznych
maj 2014/ kwiecień 2015 wykonanie poprzecznych przejść bezpieczeństwa
prace budowlane konstrukcyjne wewnątrz tunelu / budowa jezdni, ścian odbojowych, obudowy ppoż.
czerwiec 2014
montaż prefabrykatów dennych oraz jezdni w tunelu
grudzień 2015
zakończenie zasadniczych robót budowlanych w obu rurach tunelu
Prace wyposażeniowe i instalacyjne wewnątrz tunelu
lipiec 2015/ grudzień 2015 - prace wyposażeniowe w tunelu
styczeń/ kwiecień 2016- prace instalacyjne, zgrywanie systemów zapewnienia bezpieczeństwa, odbiory techniczne
Oddanie tunelu do eksploatacji
kwiecień 2016 - uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu








Napisz komentarz
Komentarze