Koncepcja kuratorska „Poza sezonem” koncentruje się na niegdyś uzdrowiskowym charakterze dzielnicy Brzeźno i jego późniejszych przekształceniach, które widoczne są szczególnie w architekturze i infrastrukturze turystycznej. Podwójne przesunięcie czasowe – na przestrzeni dziesiątek lat, podczas którego Brzeźno wytraciło aurę luksusowego kurortu oraz poza sezon letni – pozwoli spojrzeć na najciekawsze dzielnicowe historie z innej strony i odsłonić to, co zazwyczaj niewidoczne w letnim zgiełku.
- Główna oś opowieści o Brzeźnie będzie prowadzić przez prawdziwe i funkcjonujące jedynie w legendach historie o uzdrowiskowym charakterze tego miejsca. Przywołanie atmosfery kurortu nie będzie opierało się tylko na nostalgicznej, teatralnej mistyfikacji, przypominającej świetność dawnego kąpieliska, gdzie w Domu Zdrojowym bawili kapitanowie i admiralicja, ale będzie też próbą zweryfikowania wyobrażeń na ten temat i skonfrontowania ich z aktualną rzeczywistością i potrzebami mieszkańców Gdańska – mówi Anna Czaban, kuratorka 9. edycji NARRACJI.
Zaproszeni do udziału w festiwalu artyści będą w różnorodny sposób eksplorować tematy związane z architekturą, historią, przestrzenią i jej zmysłowym odbiorem, procesami wspólnotowymi i relacjami międzyludzkimi. W większości przygotują prace site-specific, wynikające i wpisane w kontekst miejsca, w którym powstaną.
- Interwencje artystyczne będą miały na celu między innymi sprowokowanie u widzów poczucia autentyczności (za Tomem Selwynem), budowanego na podstawie zarówno wiedzy eksperckiej i wiedzy faktograficznej (tzw. autentyczności zimnej), ale także, jeśli nie przede wszystkim, emocji, antycypowanych oczekiwaniem na niecodzienne przeżycie (tzw. autentyczność gorąca). Zadanie to będzie o tyle ciekawe, że perspektywa ta zostanie skonstruowana wbrew naturalnym dla letniskowego charakteru Brzeźna warunkom pogodowym – późną jesienią. Przesunięcie, dokonane za sprawą sztuki, może przyczynić się do bardziej wiarygodnego obrazu uzdrowiska, skoncentrowanego w ramie swojej reprezentacji i przedstawionego wraz z otaczającym go kontekstem, wielokrotnie niewidzialnym w upalnie słodkich wakacjach nad morzem – komentuje Anna Czaban.







Napisz komentarz
Komentarze