sobota, 6 grudnia 2025 06:42
Reklama

Jak wdrożyć CRM w małej i średniej firmie?

Wdrożenie systemu CRM w małej i dużej firmie powinno zostać odpowiednio przygotowane. Dzięki zastosowaniu się do określonego harmonogramu, implementacja narzędzia do zarządzania relacjami z klientami może być stosunkowo szybka i skuteczna. Wdrożenie CRM może potrwać od kilku dni do kilku miesięcy. Znaczenie ma wielkość firmy, a także zakres, budżet i zasięg projektu.
Jak wdrożyć CRM w małej i średniej firmie?

Określenie potrzeb firmy

Najpierw należy określić potrzeby firmy. W tym celu z przedsiębiorstwa powinien zostać wyodrębniony zespół analityczny, którzy będą nadzorować wdrożenie CRM oraz uczestniczyć w rozmowach z dostawcami wybranego systemu. Należy przeanalizować bieżący model biznesowy firmy i dostosować go do CRM, czyli określić zasoby techniczne, zbadać oczekiwania przyszłych użytkowników sytemu, zdefiniować procesy biznesowe i określić ich priorytety. Konieczne jest również zdobycie informacji dotyczących różnych systemów CRM i wybrać najlepszy. Ważne jest określenie biznesowego celu wdrożenia oraz utworzenie wizji przyszłej relacji z klientami.

Zaplanowanie budżetu

Następnie firma musi ustalić budżet, na jaki może sobie pozwolić przy wyborze systemu CRM. Należy oszacować, w jakim stopniu wdrożenie CRM będzie niosło za sobą implikacje finansowe oraz jak wpłynie na notowania giełdowe firmy. Powinna być także rozważona opcja wdrożenia nieudanego. Firma może ponieść różne koszty w związku z porażką, a nawet ryzykuje bankructwem. Jeżeli koszty wdrożenia CRM związane są ze zużyciem znacznej części kapitału firmy, obiektywna analiza może wykazać, że podjęcie ostatecznej decyzji o zaimplementowaniu systemu powinno zostać odłożone na jakiś czas.

Implementacja i uruchomienie systemu

Najdłuższym etapem wdrożenia jest implementacja. System CRM musi zostać przetestowany wewnętrznie pod kątem logicznym, ergonomicznym i technicznym. Zanim oprogramowanie trafi do klienta końcowego, wprowadzane są wszystkie poprawki i zmiany. Na tym etapie warto współpracować z zespołem wdrażającym, aby nie zaistniały żadne nieporozumienia i błędy. Po przeprowadzeniu testów system CRM jest gotowy do użytkowania. Administrator systemu otrzymuje informacje dotyczące zarządzania nim, a użytkownicy zostają poinstruowani na temat obsługi dostarczonych funkcjonalności.

Tekst powstał przy współpracy z http://www.chromecrm.com/


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Marcin 12.07.2018 11:33
Czy tekst dotyczy systemu gotowego czy dedykowanego? Ich implementacja bardzo się różni.Projektowaniem systemów i ich wdrażaniem zajmuję się zawodowo. W Kamee zupełnie inaczej podchodzę do implementacji systemów dedykowanych, a inaczej Kamflexa (systemu gotowego). Oczywiście każdy klient wymaga także indywidualnego podejścia; w końcu nie ma dwóch takich samych firm i zestawu potrzeb.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zamglenia

Temperatura: 6°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1013 hPa
Wiatr: 6 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama