wtorek, 7 maja 2024 15:49
Reklama
Reklama
Reklama

Gdyńskie autobusy pojadą na wodorze z Lotosu

GDYNIA Gdynia stawia na wprowadzanie nowych technologii oraz rozwiązań przyjaznych środowisku i to na nich chce w przyszłości opierać transport publiczny. Dlatego rozpoczyna współpracę z Grupą Lotos S.A. Dzięki niej ekologiczne paliwo wodorowe zasili w przyszłości gdyńskie autobusy. Prezydent Wojciech Szczurek podpisał dziś z Grupą Lotos S.A., list intencyjny w tej sprawie. Dotyczy on dostaw wodoru dla miejskiego taboru autobusowego.
Gdyńskie autobusy pojadą na wodorze z Lotosu

Autor: fot. Magdalena Czernek

Współpraca Gdyni i Grupy Lotos umożliwi szersze wykorzystanie bezemisyjnej technologii w komunikacji publicznej.

Bardzo ważnym elementem budującym jakość i nowoczesność transportu publicznego w Gdyni jest nie tylko komfort pasażerów i wysoka jakość pojazdów, ale też ekologiczne sposoby jego zasilania. Jako miasto nowoczesne szukamy nowych technologii, nowych rozwiązań i stawiamy na działania przyjazne środowisku. Chcemy wspierać i podejmować współpracę, która to umożliwi. Wierzę w to, że autobusy z napędem wodorowym to przyszłość i nowa jakość. Stąd też nasza współpraca z Grupą Lotos, dzięki której będziemy wspólnie poszukiwać rozwiązań w tym zakresie – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Wodór to paliwo przyszłości i alternatywa dla obecnych sposobów napędzania pojazdów komunikacji miejskiej. Autobusy zasilane takimi ogniwami paliwowymi mają wiele zalet. Nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy, dzięki cichej pracy silnika. W Polsce mamy obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem. Wdrożenie takiego programu w Polsce może stać się silnym bodźcem dla rozwoju naszej gospodarki.

Grupa Lotos, jak i Gdynia, od lat starają się poszukiwać rozwiązań ekologicznych i komfortowych. Wodór jest jednym z paliw alternatywnych, które umożliwia budowanie pojazdów, które są w zasadzie bezemisyjne. Pozwala też napędzać tabor autobusowy i samochodowy w sposób bardzo efektywny i czysty. Projekty innowacyjne, takie jak ten, to dla nas istotny element realizowanej przez firmę strategii. Inwestujemy w nowoczesne technologie i współpracujemy z organizacjami, które mówią tym samym językiem, co my. Tak właśnie jest z Gdynią. Rozpoczynamy wspólny projekt, który jest unikalny również w skali europejskiej – podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, prezes zarządu Grupy Lotos.

Jednak, żeby wodór mógł być użyty jako paliwo dla pojazdów, musi mieć niemal doskonałą czystość 99,999% (czyli tzw. pięć dziewiątek). Dlatego LOTOS planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Będziemy budowali stacje do oczyszczania wodoru tak, żeby odpowiadał on parametrom komercyjnym, do wykorzystania w ogniwach paliwowych – mówi Bonca.

My zaś, mając świadomość infrastruktury i możliwości technologicznych, będziemy szukać producentów. Bądź też organizując przetargi na zakup nowych jednostek, będziemy formułować zapytania i szukać firm, które zaoferują nam możliwość zasilania pojazdów wodorem. Tylko współpraca może przynieść tu oczekiwane efekty – dodaje prezydent Wojciech Szczurek.

Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są spółki transportu miejskiego. Gdynia ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. Takie pojazdy, z ogniwami paliwowymi, coraz częściej pojawiają się na ulicach europejskich miast, m.in. w Londynie, Oslo, Mediolanie, Berlinie, Kolonii czy Hamburgu.

Grupa LOTOS prowadzi kilka projektów badawczo – rozwojowych związanych z rozwojem technologii oraz zastosowaniem wodoru. W ubiegłym roku z inicjatywy Grupy LOTOS powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych. Innym znaczącym przedsięwzięciem jest właśnie projekt HESTOR, realizowany w rafinerii od 2015 roku. W ramach tego projektu Grupa LOTOS wraz z partnerami naukowymi i przemysłowymi, pracowała nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go m.in. w procesach rafineryjnych – mówi Jarosław Kawula, wiceprezes zarządu Grupy LOTOS S.A. ds. produkcji i handlu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
pochmurnie

Temperatura: 12°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 17 km/h

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: AntolTreść komentarza: A bocianie gniazdo w mniejscowości Gniew na czynnym kominie piekarni nie można dodać żadnego komentarza!!!!!!Źródło komentarza: Biały bocian w gminie Gniew - w Jaźwiskach zamiast w... AfryceAutor komentarza: kxTreść komentarza: Drogi to temat rzeka, ale nie wyremontowanie całego odcinka, łącznie z dawną Kwiatową 11... to małostkowość. Kasa by się znalazła. A co z dojazdem do ul. Sadowej. Wiele osób idzie na skróty przez to klepisko i błoto po deszczu...Źródło komentarza: [GALERIA ZDJĘĆ] Otwarcie drogi w strugach deszczu. Ul. Kwiatowa w Tczewie wreszcie wyremontowana i oddanaAutor komentarza: Olga33Treść komentarza: Czas pakować torby, sezon żeglarski się zaczyna na dobre :)Źródło komentarza: Sklep żeglarski - gdzie zrobić zakupy przed sezonem? Autor komentarza: KarolTreść komentarza: Zgadzam się, to ważne kwestie i należy mieć je na uwadze. W końcu nikt nie chce dodatkowo użerać się z prawnikiem! Nie o to w tym chodzi! Dlatego takich "speców" jak M. Mickiewicz, to lepiej sobie darować.Źródło komentarza: Jak znaleźć dobrego adwokata? Kluczowe aspekty współpracy prawnejAutor komentarza: Marek L.Treść komentarza: Janek, ty nigdy nie byłeś nowoczesny i bezpieczny Odpuść sobie. Te twoje stare szmaty i przefarbowane włoski mówią o tobie wszystko.Źródło komentarza: Ruszyła kampania wyborcza. Komitet Obywatelski Jan Kulas 2024 ogłosił 50 Zadań Programowych dla Tczewa w latach 2024-2029
Reklama