czwartek, 25 kwietnia 2024 06:08
Reklama

Fortepiany Wolności w Gdyni

GDYNIA „Fortepiany Wolności” to cykl kameralnych koncertów zainaugurowany w ubiegłym roku dziesięcioma recitalami. Występy odbywały się w przestrzeni miejskiej Łodzi, w miejscach, które były zaskakujące i dla publiczności, i dla wykonawców. Innowacyjne podejście do formuły koncertów sprawiło, że cieszyły się one powodzeniem wśród publiczności oraz zainteresowaniem mediów.
Fortepiany Wolności w Gdyni

Autor: fot. materiały prasowe

Fortepiany Wolności 2019 - edycja festiwalowa – biogramy artystów

5 lipca, 18:00 - Joanna Duda gra Bacewicz, Sikorskiego i Lutosławskiego - Muzeum Emigracji w Gdyni

Joanna Duda, to artystka wszechstronna, udzielająca się na muzycznym (kompozycja, produkcja, improwizacja) i wizualnym (instalacja, video – art) polu. Jej głównymi środkami przekazu są fortepian i układy scalone. W twórczości solowej artystka porusza się na pograniczu elektroniki i akustyki, improwizując na fortepianie jak i operując starannie przygotowanymi samplami. Nie stroni od czarnej taśmy i pozornej brzydoty zdezelowanych instrumentów.

Obecnie jej dwa główne projekty to Joanna Duda solo (niedawno wydana płyta „Keen” pod szyldem Alpaka Records oraz Joanna Duda Trio koncertujące w Kanadzie. Kompozytorka jest twórczynią cyklu instalacji „Track(s)”, video „Flow” (prezentowanego m.in. w: Hamburger Bahnhof), serii video „Pamięć Wody” (kooperacja polsko - japońska) oraz instalacji o tym samym tytule.

Pianistycznie i kompozytorsko wspomaga Kwintet Wojtka Mazolewskiego odnoszącego sukcesy w Polsce i zdobywającego serca publiczności na wszystkich kontynentach. Wykonuje także muzykę współczesną oraz komponuje i produkuje muzykę do spektakli teatralnych. Joanna Duda występowała już chyba na całym Świecie łącznie z Grenlandią.

Joanna Duda występowała między innymi w Tokio, Kaliningradzie, Pekinie, Singapurze, Delhi, Szanghaju, Istambule, Bukareszcie, Budapeszcie, Berlinie, Weimarze, Londynie, Dublinie, Oslo, a nawet na Grenlandii.

6 lipca, 12:00 - Małgorzata Walentynowicz gra Głowicką - Konsulat Kultury w Gdyni

Małgorzata Walentynowicz to nie tylko jedna z najzdolniejszych, ale też najbardziej radykalnych estetycznie oraz politycznie polskich pianistek. W słynnym już projekcie „Serie Rose” badała świat kobiecej erotyki, między innymi imitując orgazm przy pomocy samplera. I może właśnie o to chodzi? O przełamanie hermetycznego, pretensjonalnego i wyzutego ze zmysłowości męskiego stereotypu.

Pianistka uczestniczyła w wielu prawykonaniach utworów muzyki współczesnej, współpracowała z dyrygentami i kompozytorami, takimi jak: Wolfgang Rihm, Beat Furrer, Johannes Schöllhorn, Caspar Johannes Walter, Hans Zender, Walter Nußbaum, Franck Ollu i Jürg Wyttenbach.

Występowała i koncertowała na wielu cenionych i uznanych festiwalach. Obecnie obok aktywnego życia koncertowego, uczy wykonawstwa muzyki współczesnej w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze. Od 2010 r. jest wykładowczynią Akademii Muzycznej im Stanisława Moniuszki w Gdańsku, przedmiot: wstęp do improwizacji. W 2015 r. obroniła tamże doktorat w zakresie sztuk muzycznych, „Twórczość fortepianowa Pierra Jodlowskiego w kontekście muzyki elektronicznej”, a jej promotorem był Zygmunt Krauze.

7 lipca. 12:00 - Kuba Sokołowski gra Koniecznego i Pawlika - Muzeum Miasta Gdyni

Twórczą drogę Kuby Sokołowskiego przez lata określała historia nowoczesnego fortepianu jazzowego, zgłębiana i rozwijana w brooklyńskim konserwatorium School for Improvisational Music oraz w ramach autorskiej formacji Magnolia Acoustic Quartet. Z czasem okazało się, że upragnionej artystycznej wolności nie odnalazł w gatunku będącym jej popularnym synonimem, lecz w - rzekomo sztywnej i konwencjonalnej – muzyce współczesnej. Może dlatego, że Sokołowski nie szukał inspiracji w jej głównym – warszawsko-jesiennym nurcie, lecz na jego obrzeżach.

Na mistrza wybrał Szabolcsa Esztenyiego, wybitnego outsidera awangardowej sceny polskiej i węgierskiej. Muzyków dzielą dwa pokolenia, jednoczy - unikatowe połączenie minimalizmu, swobodnej improwizacji oraz radyklanych eksperymentów brzmieniowych. W końcu Esztenyi zdradził uczniowi tajniki nigdy nie zapisanych, przez dekady żyjących tylko w jego pamięci „muzyk kreowanych”. Ten cykl jest fascynującą wyprawą w świat fortepianu totalnego. Poczciwy instrument Chopina zamienia Esztenyi w monumentalny dzwon, egzotyczny zestaw perkusyjny albo akustyczny syntezator. Jednak w Gdyni Sokołowski zaprezentuje repertuar złożony z utworów Zygmunta Koniecznego i Włodzimierza Pawlika.




Podziel się
Oceń

mgła

Temperatura: 0°CMiasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1005 hPa
Wiatr: 7 km/h

Reklama