HMM Gdansk jest czwartym statkiem z serii siedmiu kontenerowców o ładowności niemal 24 000 TEU zamówionych w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering przez HMM. Jednostka ma 399,90 m długości, 61,00 m szerokości, 33,20 m wysokości bocznej i 14,50 m zanurzenia. Nominalna ładowność kontenerów (liczba slotów kontenerowych), podobnie, jak w przypadku innych statków serii zapoczątkowanej przez HMM Algeciras, to 23 964 TEU. Dzięki temu parametrowi statki te są obecnie największymi kontenerowcami świata.
W mediach koreańskich podkreśla się, że statki z tej serii mają ogromne znaczenie w historii koreańskiego przemysłu okrętowego i morskiego i przekazują zadowolenie zainteresowanych, że są to wreszcie statki dla rodzimego armatora.
W Korei zdarzają się nawet dość emocjonalne deklaracje, niemal takie, jakich (co do formy) moglibyśmy się spodziewać po propagandzie rodem z Korei Północnej. W jednym z internetowych serwisów informacyjnych, reporter odwiedzający stocznię, gdy przebywał w niej jeszcze HMM Gdańsk napisał: "Mówi się, że uczucie, afekt do tym razem zbudowanych statków jest nie do opisania. Koreańscy stoczniowcy, oraz ci, którzy prowadzą koreańskie przedsiębiorstwa żeglugowe, poświęcili tym statkom więcej uwagi niż kiedykolwiek wcześniej, tak, by zyskały one uznanie jako statki najlepszej jakości".
Statki HMM z serii, do której należy HMM Gdańsk, mogą być ładowane 24 rzędami kontenerów po szerokości pokładu. Łączna ładowność nominalna takiego statku wynosi 23 964 TEU.
HMM Gdansk opuścił stocznię 12 czerwca i następne dwa tygodnie (do 28 czerwca) spędził czas na kotwicowisku portu Okpo, niedaleko stoczni.
Następnie odwiedził porty Daxie (2 lipca), Yangshan (3-4 lipca) i Xiamen (7-8 lipca) w Chinach oraz Kaohsiung na Tajwanie (9 lipca), a w piątek, 10 lipca dotarł do terminalu na Kwai Chung w Hongkongu. Potem statek zawinął do ostatniego na wyznaczonej trasie portu na Dalekim Wschodzie - Yantian (11-13 lipca). W Kanale Sueskim spodziewany jest w dniach 28-29 lipca. Następnie zawinie do Rotterdamu (6-9 sierpnia), Hamburga (10-12 sierpnia), Antwerpii (13-15 sierpnia) i terminalu London Gateway (16-17 sierpnia).
Ponownie na Daleki Wschód HMM Gdansk ma dotrzeć w połowie września - najpierw zawinie do Singapuru (15-17 września).
Według chińskich mediów HMM Gdańsk jest najnowszym statkiem z dołączających do "Silk Road Shipping" ("Żeglugowego Jedwabnego Szlaku") - aliansu zainicjowanego pod koniec 2018 roku przez ponad 10 portów, przewoźników i operatorów logistycznych w krajach wzdłuż "pasa i szlaku" (Belt and Road - B&R).
Działający na najwyższych obrotach terminal kontenerowy Songyu w Xiamen miał załadować i rozładować z HMM Gdańsk prawie 3000 kontenerów. Statek przewozi m.in. odzież, produkty elektroniczne i mechaniczne do głównych portów Europy przez Cieśninę Malacca, Kanał Sueski i Cieśninę Gibraltarską.
Xiamen jest ważnym portem dla inicjatywy Belt and Road. W 2019 r. średnio prawie 70 statków w drodze do krajów "Pasa i Szlaku" zatrzymywało się co tydzień w Xiamen. Liczba ta jednak gwałtownie spadła w pierwszej połowie tego roku z powodu wybuchu epidemii koronaawirusa.
Jednak statystyki wykazują, że już w czerwcu port Xiamen przeładował 1 005 000 TEU, osiągając rekordowy poziom.
Również m.in. media tajwańskie odnotowywały wizytę HMM Gdańsk jako "największego kontenerowca świata", ustanawiającego nowy rekord w porcie Kaohsiung






Napisz komentarz
Komentarze