Historia badania opinii publicznej korzeniami sięga czasów sprzed rewolucji!
Korzenie terminu „opinia publiczna” sięgają drugiej połowy XVI wieku. Wtedy żył bowiem niezwykle wpływowy myśliciel, czyli Michel de Montaigne. Niemniej jednak rozwój pojęcia przypada na XVIII wiek, gdy Jan-Jakub Rousseau użył go w korespondencji listowej z francuskim ministrem spraw zagranicznych. To sformułowanie okazało się na tyle ważne, że już niedługo później Napoleon Bonaparte twierdził, że „opinia publiczna jest niewidzialną i tajemniczą potęgą” i „jest ona znacznie częściej, niż się wydaje, prawdziwa, rozsądna, sprawiedliwa”. W polityce, a szczególnie w demokratycznych ustrojach, rozumienie opinii publicznej jest na wagę złota. To na jej podstawie bowiem kształtuje się elektoraty, a wiedza, że komunikacja polityczna jest podstawą opinii, sprawia, że w trakcie kampanii widzimy najbardziej wytrawne chwyty retoryczne i formułowanie z bezpiecznych tez, aby wygrać jak najwięcej u odbiorców.
Jak działają ośrodki badania opinii publicznej i kto może z nich skorzystać?
Pierwsza instytucja badawcza została założona dopiero w 1935 roku przez wybitnego socjologa George'a Gallupa. Przez tyle lat działalności udało się rozpowszechnić wzór sondowania, który w wyniku wydarzeń II WŚ musiał nabrać jeszcze większego znaczenia. Dzisiaj agencje badawcze znaleźć można na każdym kroku. Nie ma w tym nic dziwnego, wszakże w obecnej rzeczywistości opinia publiczna ma większą moc, niż kiedykolwiek przedtem. Dzięki takiemu rozwojowi poprzez badania możemy zweryfikować nastroje konsumenckie, preferencje wyborcze, czy też opinie wobec produktu bądź usługi. Jak działają ośrodki badania opinii publicznej? Agencja Norstat, którą znajdziesz pod adresem: https://norstat.pl/blog/osrodek-badania-opinii-publicznej, ujawnia na ich stronę szczegółową wiedzę, wyróżniając najskuteczniejsze metody badań ilościowych i jakościowych. Koniecznie sprawdź ich stronę, aby dowiedzieć się więcej!







Napisz komentarz
Komentarze