Zacznijmy od definicji
Odpowiedź na pytanie czym jest kultura organizacyjna firmy, można zawrzeć w twierdzeniu, że są to zasady postępowania, wartości i normy charakterystyczne dla danej organizacji i tworzące jej swoisty klimat. Oczywiście wszystkie te elementy muszą być powszechnie znane i akceptowane przez aktualnych oraz nowo zatrudnianych pracowników. Elementami kultury organizacyjnej są m.in. wzorce zachowań, określone przedmioty, język komunikacji, relacje zachodzące pomiędzy firmą a pracownikami i otoczeniem, czy wspólne cele i strategie. Wszystko to ma ogromny wpływ na sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, ponieważ wspomniane czynniki stymulują zaangażowanie i integrację pracowników oraz wspomagają określenie misji i celów firmy. Ułatwiają też i ujednolicają komunikację oraz sposoby oceny podwładnych, a także łagodzą ewentualne konflikty.

Jak to wpływa na wizerunek marki?
Wizerunek marki, czyli sposób, w jaki jest odbierana przez otoczenie, to jeden z głównych kluczy do tego, aby odniosła ona sukces. Nie dziwi więc fakt, że firmy starają się zbudować swój pozytywny obraz w zbiorowej świadomości i bardzo dbają o to, aby go nie zepsuć. Ponieważ kultura organizacyjna wywiera bezpośredni wpływ na zachowania i relacje pracowników danego przedsiębiorstwa, automatycznie stają się oni jego zewnętrzną wizytówką. Jeżeli panują w nim korzystne warunki pracy, cele są jasno określone i każdy wie, w jaki sposób rozmawiać o ważnych dla organizacji sprawach, tworzy się zgrany i dobrze współpracujący zespół, z którego niełatwo się odchodzi.
Chcesz zadbać o wizerunek marki? Zapraszamy do zapoznania się z ofertą studia brandingowego Kod marki
Tak funkcjonująca firma postrzegana jest jako stabilna i dbająca o swoich pracowników, co pozytywnie wpływa na jej wizerunek i powoduje, że wzrasta jej pozycja w stosunku do konkurentów. Nie można też zapominać o tym, że w obecnych czasach konsumenci robią coraz bardziej świadome zakupy, podczas których nie kierują się wyłącznie ceną, ale również tym, w jakich warunkach zostały wyprodukowane pożądane dobra i czy marka, która za nimi stoi działa w sposób etyczny. Jeśli więc producent czy sprzedawca zbudował pozytywną kulturę organizacyjną, bo szanuje swoich pracowników, dba o zrównoważony rozwój i podtrzymuje dobre relacje z klientami, może liczyć na pozytywny odbiór ze strony potencjalnych klientów.
Dlaczego warto inwestować w budowę kultury organizacyjnej?
Dziś kultura organizacyjna jest coraz bardziej doceniana. Wynika to m.in. z faktu, że może być doskonałym narzędziem służącym do kreowania wizerunku marki, a ten z kolei bezpośrednio przekłada się na rynkowy sukces. Dlatego odpowiedź na pytanie dotyczące tego, czy firmie opłaca się zajmować kulturą organizacyjną, może być tylko pozytywna. Jeżeli uda się zbudować przedsiębiorstwo przyciągające utalentowanych, zadowolonych z oferowanych warunków i wyznających przyjęte w firmie zasady pracowników, w świat pójdzie komunikat, że jest to miejsce społecznie odpowiedzialne, etyczne i warte zainteresowania.
A w czasach wzrastającej świadomości konsumentów właśnie takie marki zyskują największą popularność, nawet wtedy, gdy ich produkty wcale nie są najtańsze. Przykładem mogą być różnego rodzaju firmy stawiające na ekologię lub zatrudniające rękodzielników – mimo że ich oferta zazwyczaj jest nieco droższa od podobnych towarów konkurencji, cieszą się ogromnym powodzeniem i uznaniem. Wynika to z tego, że społeczeństwo zaczęło doceniać przedsiębiorstwa działające w zgodzie ze środowiskiem i doceniające pracę zatrudnionych w nim osób. Są to właśnie marki, które dzięki pozytywnej kulturze organizacyjnej wypracowały wizerunek przyciągający klientów i wyróżniający ich na tle konkurencji.





Napisz komentarz
Komentarze