Projekt zakłada m.in. budowę dużych parkingów wzdłuż torów kolejowych, a zabytkowemu budynkowi dworca ma zostać przywrócona dawna świetność. Do gmachu dworca ma zostać przeniesiona biblioteka miejsko-powiatowa, jednak znajdą się w nim także kasy biletowe.
Koszt realizacji to ok. 17 mln zł
-Przypomnę, że w projekcie połączyliśmy dwie rzeczy: remont budynku dworca z przeznaczeniem na funkcje kolejowe, czyli poczekalnia i kasy biletowe oraz przeniesienie do tego budynku biblioteki – mówi na łamach „Kuriera Kwidzyńskiego” Andrzej Krzysztofiak, burmistrz Kwidzyna. - Do tego dołączyliśmy budowę węzła integracyjnego, ale w sensie integracji komunikacyjnej. To parkingi, miejsca postojowe dla taksówek, przystanki komunikacji miejskiej i zamiejskiej, wypożyczalnia rowerów miejskich, czyli wszystko co jest związane z komunikacją. Według kosztorysu koszt realizacji projektu to ok. 17 mln zł. Sam remont dworca to ok. 10 mln zł. Pozostała kwota dotyczy infrastruktury transportowej na terenach przyległych do dworca. Otrzymaliśmy dofinansowanie do węzła integracyjnego w wysokości 85 proc. kosztów przedsięwzięcia. Do tego utrzymaliśmy 30 proc. środków potrzebnych do remontu budynku dworca. Łącznie otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie ponad 7 mln zł. Miasto będzie musiało więc przeznaczyć na inwestycję 10 mln zł. Za te pieniądze przebudujemy układ komunikacyjny i zmodernizujemy cały budynek dworca. Musimy oczywiście poczekać na uprawomocnienie się decyzji zarządu województwa, gdyż można jeszcze składać odwołania. Mam jednak nadzieję, że pod koniec tego roku lub na początku przyszłego podpiszemy już umowę i natychmiast ogłosimy przetarg.
Dworcowy hol skrywa zabytkowe malowidła
Inwestycja miałaby zostać zrealizowana w ciągu dwóch lat.
-To będzie ogromny plac budowy. Będzie to druga pod względem wielkości inwestycja, którą zrealizujemy jako samorząd. Większa była jedynie budowa kompleksu widowiskowo-sportowego przy ul. Wiejskiej. Wcześniej była też budowa zakładu utylizacji odpadów, ale to inwestycja zrealizowana poza miastem – dodaje Andrzej Krzysztofiak.
Najkosztowniejszą częścią inwestycji będzie remont samego holu dworca PKP, przejętego przez samorząd miasta cztery lata temu. Prace konserwatorsko-renowacyjne to koszt ok. 3 mln zł. Kosztowne będzie zwłaszcza odkrycie i zachowanie zabytkowych elementów, w tym zabezpieczenie zabytkowych malowideł. Były one jego ozdobą po wybudowaniu, prawdopodobnie w 1901 r. Już wówczas gmach dworca uważano za wyjątkowy obiekt architektoniczny. Umieszczono go nawet w katalogu Wielkiej Berlińskiej Wystawy Sztuki.
-30 proc. kosztów stanowić będą bardzo żmudne prace konserwatorskie. Łatwiej buduje się nowe obiekty, ale żeby uzyskać pozwolenie na modernizację gmachu dworca musieliśmy ująć je w projekcie i musimy je wykonać – wyjaśnia burmistrz Kwidzyna.
Modernizacja linii Malbork - Grudziądz
Przedsięwzięcie miasta będzie realizowane niemal równolegle z modernizacją linii kolejowej Malbork-Kwidzyn-Grudziądz. Przebudowane mają zostać perony i dojścia do nich. Planowane jest zachowanie dwóch peronów oraz likwidacja trzeciego. Powstanie także dodatkowe przejście na perony obok budynku dworca PKP.