Stała się możliwa dzięki pozyskaniu przez Gdynię dotacji ze środków europejskich na projekt pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” Projekt w całości ma wartość 65.998.725 zł. Budowa węzła Chylonia jest jego częścią. Podpisanie umowy z generalnym wykonawcą budowy węzła przesiadkowego, którym jest konsorcjum spółek Rover Grupo, miało miejsce 23 września 2019 r.
- Cieszę się, że rozpoczynamy nowy rozdział rozwoju Gdyni. To jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych, które realizuje miasto Gdynia dla mieszkańców Chyloni, Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa. Wierzę, że zmiany, które z pewnością nastąpią po zakończeniu tej inwestycji, zostaną bardzo pozytywnie przyjęte przez mieszkańców. To będzie nowa jakość przestrzeni publicznej i zachęta do pozostawienia samochodu w domu lub w tym miejscu, na parkingu naziemnym lub podziemnym. Bardzo liczę bardzo na zmianę postaw i jeszcze częstsze korzystanie z transportu publicznego, który konsekwentnie rozwijamy i promujemy. Wierzę, że dla nas wszystkich, dla gdynian, troska o środowisko jest priorytetem – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Pod placem Dworcowym powstanie podziemny parking typu park&ride na około 140 miejsc wraz z infrastrukturą towarzyszącą i budynkiem toalet. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na perony SKM-ki. Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój i zadaszony parking dla rowerów. Będą też miejsca dla taksówek. Węzeł uzupełnią wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską.
- Rolą samorządu jest kreowanie nowoczesnych rozwiązań transportowych, takich, które w sposób intuicyjny będą wybierane przez mieszkańców. Takim właśnie rozwiązaniem jest nowa przestrzeń i jej infrastruktura w bezpośrednim sąsiedztwie dworca PKP Gdynia Chylonia. Ta inwestycja to nie tylko miejsce, w którym się znajdujemy, ale również obszar dookoła niej – powstaną nowe drogi dla rowerów, chodniki, ale przebudujemy także jezdnie, aby komunikacja z węzłem integracyjnym była możliwa każdym środkiem transportu. To nowa jakość, która odpowiada potrzebom naszych mieszkańców – nowoczesnych, dbających o środowisko, ale również wymagających najwyższych dostępnych standardów – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
- Budowa tego węzła integracyjnego znakomicie wpisuje się w inteligentne zarządzanie miastem. To zachęta do przesiadania się z auta do komunikacji publicznej, a tym samym ograniczenie wpływu rosnącej liczby aut na środowisko. Węzły integracyjne, a ten jest pierwszym z planowanych, będą silnie powiązane z komunikacją miejską, zarówno w oparciu o trasy dotarcia, jak i powiązane z komunikacją tranzytową. System informacji pasażerskiej, możliwość przemieszczania się po dzielnicy rowerem, car sharingiem czy nowoczesnym taborem autobusowym zachęci do zostawienia swoich samochodów w domu, a to przełoży się na oszczędność czasu i pieniędzy – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Nie zapomniano o potrzebach osób z niepełnosprawnościami. Na wszystkich przejściach dla pieszych znajdzie się specjalne fakturowe oznakowanie kierunkowe, na parking będzie można dostać się windą. Osoby z dysfunkcją wzroku będą mogły zorientować się w topografii miejsca za pomocą specjalnych planów dla osób niewidomych.
Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia w liczbach:
5 748 m. kw. nowych chodników
46 nowych lamp LED (oświetlenie zewnętrzne)
170 lamp na parkingu podziemnym
1078 m. kw. nowej nawierzchni
810 metrów kwadratowych nowych dróg dla rowerów
2 454 nowych drzew i krzewów
1200 m. kw. trawników