Poczta Polska ostrzega o oszustwach internetowych, związanych z obsługą celną przesyłek ze sklepów spoza UE

  • 26.07.2021, 11:40
  • Źródło: Poczta Polska
Poczta Polska ostrzega o oszustwach internetowych, związanych z obsługą…

Podziel się:

Oceń:

Nowa rola Poczty Polskiej, która stała się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych przesyłek spoza Unii Europejskiej, dała pretekst dla cyberprzestępców do przeprowadzenia groźnych akcji phishingowych.
Spółka przypomina, że nie wysyła drogą elektroniczną żadnych wiadomości zawierających prośby o uzupełnienie dokumentacji celnej,
dotyczącej towarów zakupionych w azjatyckich sklepach internetowych. E-mail lub SMS z takim żądaniem najprawdopodobniej jest zawirusowany,
a jego otwarcie grozi przekazaniem wrażliwych danych osobowych lub nawet utratą pieniędzy.  
 
Poczta Polska otrzymuje zgłoszenia, że w Internecie pojawił się nowy sposób oszustwa, wykorzystujący niewiedzę użytkowników, dotyczącą
wdrożenia przez Unię Europejską tzw. pakietu VAT dla e-commerce. Internetowi oszuści postanowili wykorzystać fakt zmiany sposobu
postępowania z przesyłkami, rozsyłając fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku.
Tego typu oszustwo może być dystrybuowane także przez wiadomości SMS, zawierające link do zainfekowanej strony.
 
– Po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości, komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku
koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem. W przypadku najnowszego ataku
cyberprzestępców, jaki wykryliśmy, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. Grozi to
przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych. Kategorycznie wyjaśniamy, że Poczta Polska nie wysyła
do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe –  podkreśla Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty
Polskiej. Wszelkie wiadomości tego typu prosimy zgłaszać na adres Poczty Polskiej. Poczta prosi też o przesłanie podejrzanej wiadomość jako załącznik, a nie poprzez „przekaż dalej”, gdyż utrudnia to analizę e-maila i opóźnia ustalenie sprawcy.  
 
Na mocy nowych, unijnych przepisów obowiązujących od 1 lipca br., Poczta Polska przejęła obsługę celną przesyłek spoza Unii
Europejskiej, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem
pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych w Azji.  
Nowe regulacje pozwalają ograniczyć skalę nierównej konkurencji, jaką dla europejskich producentów stanowią obecnie operatorzy handlu
elektronicznego spoza krajów UE, którzy dostarczają towary na rynki krajów członkowskich UE, w znacznej mierze bez opłacenia cła i podatku VAT.  
 
Źródło: Poczta Polska

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe