poniedziałek, 22 grudnia 2025 05:40
Reklama

Uratowała noworodka przez telefon alarmowy 112

Do niecodziennego spotkania doszło w siedzibie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gdańsku. Operatorów numeru alarmowego 112 odwiedziły ciocia i babcia trzytygodniowego noworodka, który przed kilkoma dniami wymagał natychmiastowej pomocy medycznej. W trakcie oczekiwania na przyjazd karetki instruktażu pierwszej pomocy przez telefon udzielała Natalia Trędowska, operatorka centrum.
Uratowała noworodka przez telefon alarmowy 112

Jak relacjonują służby prasowe wojewody pomorskiego, jej fachowe polecenia wykonywała skutecznie ciocia maleństwa. Akcja ratunkowa pozwoliła przywrócić oddech dziecku. W poniedziałek ciocia i babcia noworodka postanowiły osobiście spotkać się z Natalią Trędowską, aby wyrazić wdzięczność. Do podziękowań dołączył się również wojewoda pomorski Ryszard Stachurski, który pogratulował operatorce numeru 112 opanowania, profesjonalnego podejścia do obowiązków i przede wszystkim umiejętności. Pani Natalia jest bowiem nie tylko operatorem WCPR, ale również ratownikiem medycznym. To już kolejny w ostatnich tygodniach przykład skutecznego funkcjonowania numeru 112.

Akcja, jak informują służby wojewody, miała miejsce w ubiegły wtorek o godz.16.13. Wówczas w Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gdańsku dzwoni telefon. Roztrzęsiona mama trzytygodniowego noworodka prosi o pomoc. Jej dziecko zakrztusiło się, sinieje. Natalia Trędowska, operatorka numeru alarmowego 112, natychmiast kieruje rozmowę do malborskiego pogotowia ratunkowego. Rodzina mieszka bowiem w miejscowości Kościeleczki nieopodal Malborka. Karetka rusza. Po chwili operatorka oddzwania do matki dziecka, które właśnie przestało oddychać.

Pani Natalia, z zawodu psycholog i ratownik medyczny, krok po kroku instruuje rodzinę maleństwa co robić. Najpierw uspokaja ciotkę noworodka, która odbiera telefon. Wiedza i doświadczenie operatorki ratują dziecku życie. Odzyskuje oddech. Rozmowa trwa aż do przyjazdu karetki.

Po raz pierwszy udzielałam pierwszej pomocy przez telefon – mówiła operatorka gdańskiego centrum. . - Cieszę się, że mogłam pomóc.
W tej chwili w zasięgu działania centrum mieszka około 2,3 mln osób. Operatorzy każdej doby przyjmują około 3,5 tysiąca zgłoszeń z Pomorza. Miesięcznie jest to około 91 tys. zgłoszeń, z czego 65 proc. to informacje fałszywe. WCPR zatrudnia 46 operatorów, którzy są pracownikami Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Przyjmują zgłoszenia napływające pod numer 112, które potem kierowane są do policji, pogotowia ratunkowego i straży pożarnej. Równolegle działają też numery alarmowe tych służb - 997, 998 i 999: w przyszłości mają one zostać wygaszone, tak, by wszystkie zgłoszenia trafiały pod numer 112.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 5°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1022 hPa
Wiatr: 4 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama